Home      SZWAJCARIA CZESKA I NIEMIECKA      Wycieczka piesza w okolicy Zamku Sloup w Czechach.

Będąc w miejscowości Sloup w Czechach większość turystów odwiedza jedynie charakterystyczny dla tej miejscowości, usytuowany na wysokiej skale zamek. My również pierwsze kroki tam skierowaliśmy a na fotorelację serdecznie zapraszam na osobną podstronę:  >Zamek skalny Sloup w Szwajcarii Czeskiej.

Dzisiaj zapraszam na 4,3 km spacer szlakami i ścieżkami prowadzącymi w bezpośrednim sąsiedztwie skalnego zamku Sloup, w czasie którego to spaceru można zobaczyć kilka ciekawych miejsc.

Uwagi praktyczne:
1.Samochód można zostawić na płatnym parkingu zlokalizowanym od strony wejścia do skalnego zamku. Opłata za 2 godz. postoju (wystarczającego do przejścia proponowanej trasy) wynosiła w 2016 roku - 30 koron.
2.Bezpłatny parking znajduje się przy głównej asfaltowej drodze bezpośrednio przy zamku. Niestety mieści się na nim jedynie 6 - 7 samochodów osobowych a co za tym idzie zaparkowanie w sezonie turystycznym graniczy z cudem.
3. Bezpłatny mały parking istnieje również bezpośrednio przy szlaku czerwonym na ulicy "Pod Straźi".

Widok z zamku w kierunku parkingu płatnego.      Widok z zamku w kierunku parkingu bezpłatnego.
- poniżej mapka z zaznaczonymi parkingami i szlakami w okolicy zamku.

Ja proponuję spacer z płatnego parkingu przy skalnym zamku, po dojściu do głównej asfaltowej drogi (ok. 80 mb.) przechodzimy na drugą stronę drogi i ulicą "Ke Hradu" idziemy do drugiej uliczki "Vodni" odchodzącej w prawo (0,4 km). Tu skręcamy w prawo, po przejściu ok. 30 metrów uliczka "Vodni" skręca w lewo (o,43 km).  Całą moją proponowaną trasę wraz z kilometrażem  pokazuję poniżej.

0,52 km trasy - z ul."Vodni" skręcamy w prawo w uliczkę "Pod Samuelovou jeskyni" którą idziemy do końca utwardzonej nawierzchni tj. do 0,68 km trasy. Od tego miejsca zaczyna się ścieżka leśna.

Uliczka prowadząca do Samuelowej Jaskini.
0,75 km trasy - miejsce gdzie należy skręcić pod kątem prostym w lewo, w kierunku dobrze oznakowanego podejścia do Jaskini Samuela - pierwszej atrakcji turystycznej na trasie naszego spaceru. W tym miejscu znajduje się turystyczna wiata i tablice informacyjne.
Miejsce odpoczynkowe przed podejściem do Jaskini Samuelowej.
Aby dojść do jaskini czeka nas ostre podejście leśną ścieżką poprowadzoną małymi zakosami po zalesionym stoku wzgórza. Na szczęście podejście ma jedynie około 150 metrów.

Dojście do Samuelowej Jaskini.      Dojście do Samuelowej Jaskini.     Dojście do Samuelowej Jaskini.

Skała z Samuelową Jaskinią.Skała z Samuelową Jaskinią.

Samuelowa Jaskinia.Samuelowa Jaskinia.
W tej oto skale w roku 1718 urodzony w Sloup Samuel Görner wykuł jaskinię i w niej zamieszkał jako pustelnik. Samuel Görner wywodził się ze znanej rodziny optyków, dlatego też w jaskini zajmował się wyrobem urządzeń optycznych - okularów, lunet, lornetek. Ten fakt upamiętnia figura pustelnika ustawiona na zamku skalnym Sloup.

Samuel Görner na zamku Sloup patrzący w kierunku swojej jaskinii.

Tak zwana "Jaskinia Samuela" jest wyciosana w skalnej wieży nad Dobravskim potokiem, naprzeciwko skalnego zamku Sloup - w linii prostej to jedynie ok. 500 metrów.

Skała z Samuelową Jaskinią. Patrząc z tarasu zamku Sloup w kierunku południowo-wschodnim doskonale widać skałę z jaskinią Samuela usytuowaną na zboczu wzgórza.

Jaskinia Samuela w miejscowości Sloup w Czechach.

Jaskinia Samuela składa się z małego przedsionka, pełniącego kiedyś również funkcję kuchni pustelnika.
Z przedsionka wchodzimy do dużego pomieszczenia o wymiarach 6 x 2,5 m, które posiada dwa okna i pełniło funkcję pomieszczenia mieszkalnego. W tym pomieszczeniu na ścianie widoczne są ślady niemieckiego napisu:
Pomieszczenie mieszkalne w Jaskini Samuela.

"Pustelnik Görner, z zawodu sadownik krzewów ozdobnych, producent okularów i lornetek, spędził tu 17 lat swojego życia aż do 1735 roku, gdy przeniósł się do pustelni Einsiedlerstein - Skalní hrad [Zamek Skalny].

Po kilku latach pojawił się w opustoszałej chacie w pobliżu Świętej Góry koło Příbramia, gdzie został jednej nocy napadnięty i zamordowany. Po nim miejsce to nazwano Jaskinią Samuela".

Sztuczna jaskinia jest sama w sobie dużą atrakcją turystyczną, ale największą atrakcją jest to co znajduje się nad nią tj. dwa wspaniałe punkty widokowe na miejscowość Sloup i otaczające okoliczne wzgórza.

Widok z Jaskini Samuela. Podejście na jeden z punktów widokowych.

Na pierwszy z punktów znajdujący się nad jaskinią trzeba zadać sobie trochę trudu pokonując liczne stopnie wykute w skałach i drobne przeszkody skalne.
Już samo wejście jest bardzo atrakcyjne, szczególnie gdy wchodzi się w porze jesiennej co widać na dolnym zdjęciu.

Wejście na punkt widokowy nad Jaskinią Samuela.Wejście na punkt widokowy nad Jaskinią Samuela.

Wejście na punkt widokowy nad Jaskinią Samuela.
Po osiągnięciu szczytu skalnej wieży rozpościera się wspaniały widok na miejscowość Sloup, pobliski szczyt wzniesienia "Na Straźi" na którym znajduje się wieża widokowa - następny cel zaproponowanego w tej wycieczce spaceru.

Wieża widokowa - następny cel wycieczki.
W kierunku północnym widać oddalony o ok. 500 metrów zamek Sloup, w tle wzgórze od lewej: Skalicky vrch 484 m n.p.m oraz Chotoricky vrch 498 m n.p.m.

Widok w kierunku zamku Sloup.Widok w kierunku zamku Sloup.

Zbliżenie na zamek Sloup.Zbliżenie na zamek Sloup.
Niestety z pierwszego punktu widokowego znajdującego się nad jaskinią widok jest jedynie w kierunku zamku, resztę skutecznie zasłaniają drzewa, pozostaje zejście i wejście na drugi punkt widokowy.

Podejście na drugi punkt widokowy przy Jaskini Samuela.
Z tego punktu widok jest trochę szerszy, ale również jedynie w kierunku miejscowości Sloup. Na zdjęciu dolnym widoczny jest po lewej stronie zamek skalny Sloup udostępniony do zwiedzania, zaś po prawej stronie  widać bryłę pałacu wybudowanego w roku 1730-1733 przez hrabiego Jana Józefa Maksymiliana Kińskiego.

Widok z drugiego punktu widokowego przy Jaskini Samuele w kierunku miejscowości Sloup.Widok z drugiego punktu widokowego przy Jaskini Samuele w kierunku miejscowości Sloup.
 Pałac należał do rodziny Kinskich, a potem Preysingów do 1945 roku. Po wojnie mieściło się tu sanatorium dla praskich dzieci, później obiekt służył do organizacji zielonych szkół, następnie był tu zakład opieki społecznej a potem dom emerytów. Obecnie pałac nie jest dostępny dla turystów.

Pałac rodziny Kińskich w  m. Sloup nieudostępniony do zwiedzania.Pałac rodziny Kińskich w  m. Sloup nieudostępniony do zwiedzania.
Robię jeszcze kilka zdjęć z drugiego punktu widokowego przy Jaskini Samuela  i ruszamy w kierunku pokazywanej wcześniej wieży widokowej na wzgórzu "Na Straźi".

Od Jaskini Samuela można do wieży dojść dwoma sposobami tj. 1) to powrót tą samą ścieżką co podchodziliśmy i przy turystycznej altanie skręcenie w lewo na ścieżkę dydaktyczną koloru żółtego którą podążamy lekko pod górę. 2) Można skrócić drogę skręcając zaraz przy jaskini  obok pokazanej na zdjęciu dolnym skały.

Obie ścieżki doprowadzają do żółtej ścieżki dydaktycznej którą dochodzimy do charakterystycznego miejsca jakim jest ustawiony na rozdrożu dróg krzyż - na moim planie jest to 1,3 km trasy.

Przy krzyżu skręcamy w prawo i po ok. 100 metrach, wąską ścieżką dochodzimy do szerokiej drogi którą przebiega czerwony szlak rowerowy. Skręcamy w prawo - 1,4 km trasy.

Dróżka prowadząca do wieży widokowej.      Budynek przy wieży widokowej.
1,5 km trasy - jesteśmy na małej polance "Na Straźi" usytuowanej na wysokości 364 m n.p.m - to tu stoi wieża widokowa.  Tu nie mieliśmy szczęścia gdyż wieża była zamknięta i nikogo nie było. Szkoda, bo z niej na pewno są widoki na wszystkie strony świata.
Wieża widokowa "Na Straźi"
Uwagi praktyczne:
  1. Wieża czynna jedynie w soboty i niedziele w godzinach od 1000 do 1630
  2. Na polankę można legalnie podjechać pokazaną drogą szlaku rowerowego czerwonego.
  3.  Parkowanie bezpłatne, ale jedynie w dzień. O zmierzchu należy odjechać - o czym informują tablice umieszczone na drzewach.
  4.  Wstęp na taras widokowy wieży: dorośli 20 koron, dzieci 10 koron.
Wieża została oddana do użytku w w lipcu 2011 roku, jej wysokość wynosi 33 metrów, zaś platforma widokowa znajduje się na wysokości 26 metrów. Wieża zbudowana jest z rur stalowych, a całość obłożona sosnowymi deskami co daje jej naturalne połączenie z otaczającym ją terenem. Aby wejść na platformę widokową trzeba być przygotowanym na pokonanie 150 schodów.

Wieża widokowa "Na Straży" widziana ze skalnego zamku Sloup.
Kto znajduje się przy wieży widokowej, niech nie przegapi okazji zobaczenia ciekawej skały zwanej "Niedźwiedziem". Jest odległa od wieży ok. 100 metrów a dochodzimy do niej kilkoma wydeptanymi ścieżkami leśnymi.

Skałka "Niedźwiedź"      Z okolicy "Niedźwiedzia" widać punkt widokowy nad Jaskinią Samuela - tam byliśmy.

Przy "Niedźwiedziu", trochę pomiędzy drzewami ładny widok na miejscowość Sloup i otaczające go od północy wzgórza.

Od wieży widokowej schodzimy poprowadzoną obok budynku,  dobrze widoczną, szeroką ścieżką leśną w dół zgodnie z czerwonym szlakiem i ścieżką dydaktyczną koloru żółtego.

Ścieżka szlakowa prowadząca od wieży w dół do miejscowości Sloup.      Ścieżka szlakowa prowadząca od wieży w dół do miejscowości Sloup.

Ścieżka szlakowa prowadząca od wieży w dół do miejscowości Sloup.
1,81 km trasy - rozdroże ścieżek. Skręcamy w prawo zgodnie z oznakowaniem ścieżki szlakowej którą wkrótce dojdziemy do następnego celu naszego spaceru tj. do amfiteatru leśnego (czes. lesni divadlo)
Idąc dalej prosto doszlibyśmy do asfaltowej drogi w którą należałoby skręcić w prawo by również dojść do amfiteatru leśnego.

Po minięciu między skałami małego przesmyku ukazuje się leśny amfiteatr (czes. lesni divadlo) - jest to 2,0 km naszego spaceru.
Leśny amfiteatr.
W roku 1920 grupa entuzjastów teatru pod kierunkiem profesora Rudolfa Ringela założyła Stowarzyszenie Teatralne które w 1921 roku wybudowało na terenach leśnych teatr  przy drodze prowadzącej do miejscowości Svojkov.

Teatr leśny w Sloup.      Teatr leśny w Sloup.
Teatr leśny wybudowano przy wsparciu hrabiego Kinsky, lokalnych przedsiębiorców i przemysłowców, a na ten cel zebrano 50.000 koron czeskich. Scena teatru oraz widownia na 2000 miejsc została wkomponowana w okoliczne malownicze skały.

Scena teatru leśnego w Sloup.
Uroczyste otwarcie nastąpiło w dniu Zielonych Świątków 1921 roku - wystawiono dramat "Zatopiony dzwon". W latach 60-tych teatr został całkowicie zdewastowany i dopiero w roku 2004 nastąpił proces jego odbudowy oraz budowa infrastruktury wokół niego.
      Teatr leśny w Sloup.Teatr leśny w Sloup.
Pierwsze przedstawienie po odbudowie odbyło się 3 czerwca 2004 - wystąpiły dzieci z lokalnych szkół podstawowych i przedszkoli. W czasie kolejnych dwóch lat wystawiono ok. 30 przedstawień teatralnych. Obecnie odbywają się cykliczne występy piosenkarzy i liczne prezentacje teatralne.

Opuszczamy ten uroczy zakątek i udajemy się do widocznej z amfiteatru asfaltowej drogi.  Dojście do drogi oznacza przejście 2,15 km trasy spaceru.
Wyjście z amfiteatru do drogi asfaltowej - skręcamy w prawo. Po dojściu do asfaltowej drogi widocznej za drzewami na zdjęciu obok skręcamy w prawo.
2,32 trasy - dochodzimy do prostopadłej drogi asfaltowej.

Rozdroże 'Przy Siedniu Krasnalach"
Jesteśmy na rozdrożu Przy Siedmiu Krasnalach (czech. U Sedmi trpasliku). Kto nie chce dalej kontynuować spaceru może skręcić w prawo i po 0,5 km dojdzie do skalnego zamku Sloup - gdzie zaczynaliśmy wycieczkę.

My skręcamy w lewo by zrealizować zaplanowany program spaceru pokazany na załączonym wcześniej planie. Uwaga praktyczna - na tym rozdrożu znajduje się bezpłatny parking.   Dla tych co chcą dalej realizować naszą wycieczkę załączam fragment dalszej trasy - zaczynamy od km 2,32.

Załączam nie bez przyczyny, gdyż od 2,32 km trasa jest bardzo słabo oznaczona i przebiega leśnymi ścieżkami. Pierwsze ok. 100 metrów idziemy drogą.
Po minięciu przydrożnego krzyża, na km 2,43 trasy skręcamy w drogę leśną biegnącą pomiędzy lasem i po prawej stronie ładną ogrodzoną prywatną posesją.  Idziemy prawie do końca tego parkanu wypatrując po lewej stronie mało widocznej ścieżki.

Jest to ścieżka dydaktyczna wprowadzona w las oznaczona kolorem żółtym.Co jakiś czas na drzewie można ją wypatrzyć.  W pewnym miejscu schodzimy lekko w prawo, wąwozem w dół.
Jeżeli  nic nie pomylimy jesteśmy nad potokiem Dobranovskim przy której znajduje się nasz cel spaceru - Wielka Cygańska Jaskinia (czech. Velka ciganska jeskyne).

Zejście wAwozem do rzeczki przy Wielkiej Cygańskiej Jaskini.    Dobranovsky potok przy Wielkiej Cygańskiej Jaskini.
2.8 km trasy - Wielka Cygańska Jaskinia (czech. Velka ciganska jeskyne).

Wielka Cygańska Jaskinia.Wielka Cygańska Jaskinia.
Wielka Cygańska Jaskinia jest olbrzymią naturalną formacją o długości prawie 30 metrów i szerokości 15 metrów. Znajduje się nad Dobranovskim potokiem, około 300 metrów na zachód od rozdroża pod Siedmioma krasnalami.

Wielka Jaskinia Cygańska.

Jaskinia była prawdopodobnie osiedlona już w prehistorii. W zimie tworzy się nad wejściem duży lodowy sopel. Jak widać na zdjęciu w czasach dzisiejszych służy turystom za biwak.

Zarastająca ścieżka w kierunku Małej Cygańskiej Jaskini Wychodząc z Wielkiej Cygańskiej Jaskini należy skręcić w prawo i maszerować mokrą i zarastającą ścieżką w kierunku Małej Cygańskiej Jaskini.
3,1 km trasy - mijamy po prawej stronie ukrytą w drzewach formację skalną tzw. Petrova veża.

Formacja skalna Petrova veża.
Tuż za tą formacją od naszej ścieżki odchodzi w lewo mostek nad potokiem. Tu znajduje się rozgałęzienie ścieżek i jest nawet drogowskaz turystyczny. W tym miejscu przez mostek dochodzi niebieski szlak który na małym fragmencie biegnie będzie nam towarzyszył. My jedynie patrzymy co jest zakładką i dalej idziemy ścieżką którą szliśmy - wzdłuż potoku po prawej stronie.

Ścieżka dydaktyczna koloru żółtego w kierunku Małej Jaskini Cygańskiej.

3,3 km trasy - po prawej stronie wyłania się formacja skalna z Małą Cygańską Jaskinią (czech. Mala cykanska jaskyne). Jest to jaskinia sztucznie wyciosana ze sklepieniami i ma 16 metrów szerokości.

Mała Cygańska Jaskinia.Mała Cygańska Jaskinia.

W dawnych czasach służyła jako miejsce schronienia i odpoczynku koczowniczych cyganów. Znajduje się około 200 metrów na północny zachód od rozdroża pod Siedmioma krasnalami. Jaskinia składa się z wydłużonej , około 15 metrów długości i 3-6 metrów szerokości zakrzywionej komory.

Mała Cygańska Jaskinia.

Wnętrze jaskini jest podzielone jakby na dwie części przez dwa wysmukłe filary. Jaskinia powstała około 1756 roku prawdopodobnie przez wydobycie piasku ściernego dla działającej w pobliskiej miejscowości wytwórni luster. W jaskini na ścianach i filarach znajdują się rysunki prehistorycznych zwierząt i portret cygana.

Opuszczamy Małą Cygańską Jaskinię i idziemy dalej ścieżką dydaktyczną. Po około 100 metrach (3,4 k trasy) w prawo odchodzi wąwóz skalny i niebieski szlak który doszedł do naszej ścieżki przy wspomnianej kładce nad potokiem. W wąwóz jedynie zaglądamy i kontynuujemy spacer ścieżką dydaktyczną koloru żółtego.

Szlak niebieski skręca w prawo do wąwązu skalnego, my ścieżką w lewo.       Skały w wąwozie.

Wąwóz skalny - szlak niebieski.Wąwóz skalny - szlak niebieski.

Ścieżka dydaktyczna koloru żółtego  prowadzi wzdłuż potoku, w pewnej chwili po lewej stronie ukazują się skały na których wybudowano skalny zamek Sloup. Jest to znak, że już niedaleko znajduje się koniec naszego spaceru.

Skały zamku Sloup.

Zamek Sloup widziany ze ścieżki za Małą Cygańską Jaskinią.Zamek Sloup widziany ze ścieżki za Małą Cygańską Jaskinią.
3,8 km trasy - dochodzimy do drogi asfaltowej, po przeciwnej stronie znajduje się pensjonat (Penzion U Studnicku) -  skręcając w lewo po ok. 180 metrach dojdzie się do parkingu przy skalnym zamku Sloup. My jeszcze nie kończymy spaceru i przez posesję pensjonatu idziemy ok. 200 metrów do wodnej świątyni.

Wodna świątynia.Wodna świątynia
4,0 km trasy - wodna świątynia (czech. vodni chram) to obudowane drewnianą altaną źródło.  Znajduje się na dwu kilometrowej ścieżce dydaktycznej.
  Wodna świątynia.      Studnia ze źródłem w Świątyni Wodnej.
W altanie znajduje się studnia głębokości 3 m, a głębokość wody wynosi 0,5 m od górnej powierzchni. Przyjemnie jest tu odpocząć, coś przekąsić, napić się wody. Nam pozostało wrócić do asfaltu, skręcić w prawo i po ok. 180 metrach dojść do parkingu przy zamku Sloup.

4,3 km trasy - koniec spaceru na parkingu pod skalnym zamkiem Sloup.