FOTOGRAFIA AMATORSKA
Zbigniew Wójcik
   STRONA GŁÓWNA      WYCIECZKI DALEKIE      Włochy. Jezioro Maggiore - wyspa Isola Bella cz. II (wnętrza pałacowe).
 

Włochy. Jezioro Maggiore - wyspa Isola Bella cz.  II (wnętrze pałacu)

                      Wycieczka z dnia 11 maja 2018 r.
W części I fotorelacji pokazałem zdjęcia zrobione nad jeziorem Maggiore we Włoszech, a konkretniej z wizyty na wyspie Isola Bella i zwiedzania ogrodu położonego na siedmiu tarasach. Patrz fotorelacja:  >Włochy. Jezioro Maggiore - wyspa Isola Bella cz. I (ogród). 
 
      
 
W części II relacji zwiedzimy wnętrza pałacu rodziny Boromeuszy.   Cena za wstęp do pałacu, ogrodów i galerii obrazów wynosiła w 2018 roku: bilet indywidualny normalny - 16 euro; bilet ulgowy 8,5 euro; Grupa min. 18 osób normalny 13 euro; ulgowy - 7 euro.  Uwaga: nie ma możliwości wejścia jedynie do ogrodu - trzeba wykupić bilet na zwiedzanie pałacu.
 
Makieta z sali balowej z projektowanym wejściem głownym w fasadzie północnej.Do pałacu wchodzimy wejściem głównym usytuowanym w pałacowym skrzydle. Projekt pałacu przewidywał budowę okazałego wejścia głównego po północnej stronie budowli co pokazuje makieta znajdująca się w sali balowej.
 
W czasie realizacji zrezygnowano z tego planu i wybudowano wejście główne w skrzydle pałacu. 
 
Obecny wygląd fasady północnej.
 
Potomkowie Boromeuszy żyją do dnia dzisiejszego, na stałe mieszkają w Mediolanie. do swojego pałacu na Isola Bella przyjeżdżają jedynie na odpoczynek, tu też przyjmują swoich gości.
 
A mają się gdzie gościć, gdyż w pałacu udostępniono dla turystów 30 sal, a pozostałe 70 komnat jest do prywatnego użytku rodziny Boromeuszy.
 
 
W klatce głównej umieszczone są herby rodzin z którymi Boromeusze weszli w związki rodzinn, między innymi rodziny Sabalskiej, Barberini - oczywiście najważniejszym herbem jest tu herb rodziny Boromeuszy.
 
Herb rodziny Berberini.
Herby rodów w klatce głównej pałacu.
 
Herb rodu Boromeuszy ma wszystkie symbole należące do tej rodziny:
  • napis (motto) humilitas czyli pobożność, pokora
  • jednorożca - symbol siły
  • wielbłąd - symbol wierności
  • cedr - symbol nawiązujący do łagodnego klimatu śródziemnomorskiego który panuje w tej części jeziora
  • wędzidło - symbolizuje waleczność rodzin
  • kapelusz biskupi - należał do Karola Boromedeusza
  • trzy pierścienie w lewym dolnym rogu to symbol trzech rodzin tamtych czasów: Viskontich, Boromeuszy i Sforzów. Pierścienie splecione w ten sposób, że usunięcie dowolnego spowoduje rozpad pozostałych - symbol który łączył trzy rodziny.
Te wszystkie symbole razem lub osobno będą często powtarzane do zdobienia portali, ścian czy też innych przedmiotów w innych salach pałacowych.
 
Herb rodu Boromeuszów.Górna część herbu rodu Boromeuszy. 
 
Z głównej klatki z herbami rodów przechodzimy do najstarszej części pałacu z pierwszej połowy XVII wieku, która została oddana do zwiedzania jako sale muzealne dopiero 10 lat temu tzw. galerii obrazów.
 
Nazwa jest bardzo adekwatna, gdyż zgromadzono tu dużą ilość obrazów z kolekcji która należała do rodziny Boromeuszy. Pochodzą przeważnie z XV - XVI wieku, ale są również eksponaty z lat późniejszych.
 
Kolekcja znajduje się w trzech bardzo małych salach które pierwotnie prowadziły do głównych sal reprezentacyjnych pałacu. Spotkanie się w tych salkach z drugą grupą powoduje wielki bałagan - co odczuliśmy na własnej skórze.
 
Obraz z sali pielgrzyma - widoki. 
 
Zgromadzone obrazy reprezentują zarówno malarstwo włoskie jak i niderlandzkie. W salach rzucają się w oczy wszelkie złote i niebieskie wstęgi występujące na ścianach, ramach obrazów - świadczyły one że rodzina Boromeuszy była bogata.
 
Sala z obrazami Francesco Londonio.W każdym z tych pokoików obrazy są zebrane tematycznie i tak:
  • w pierwszej salce tzw. sali pielgrzyma przedstawione są widoki
  • druga salka to obrazy artysty malarza mediolańskiego Francesco Londonio malującego sceny z życia codziennego, z dużym odwzorcowaniem  detali - zwierząt, chłopów, martwej natury. Uzupełnieniem tej sali są eksponowane  sekretarzyki z hebanu zdobionego szlachetnymi kamieniami.
  • trzecia salka to obrazy kwiatów namalowane na czarnym marmurze
  • czwarta sala (większa od pierwszych trzech), to obrazy szkoły mediolańskiej.
        Sala trzecia - kwiaty malowane na czarnym marmurze.

Po minięciu tych czterech sal wchodzimy do właściwej galerii obrazów która funkcjonuje dopiero od 8 lat. Jest to bardzo specyficzna galeria która cała jest w formie mozaiki.
 
Specyfika ta wynika z rozmieszczenia wszystkich obrazów na dwóch przeciwległych ścianach w ten sam sposób. Wszystkie obrazy przylegają ramami jeden do drugiego - jest to inspiracja panującą w tamtych czasach modą w okresie panującego baroku.
 
Jeden z obrazów w galerii właściwej.
 
Podobnież w sali zebranych jest 133 obrazów różnych rozmiarów, między innymi zobaczyć można obrazy  "Męczeństwo św. Agnieszki" oraz  "Przemienienie"  włoskiego malarza Procacciniego - przedstawiciela późnego manieryzmy lombardzkiego.  Oba te obrazy zostały zakupione od katedry mediolańskiej. W tej galerii zgromadzono obrazy od czasów renesansowych po wiek XVII - XVIII.
 
Sala galeria właściwej w pałacu Isola Bella.
 
 
 
Następną salą była sala królowska - w tym pałacu gościł król Karol, ostatni król z rodziny Sabalskiej. Właśnie w tej komnacie zatrzymał się na nocleg stąd  jej nazwa.
 
Sala królewska. 
 
Tron z sali tronowej.Salę tronową reprezentuje oczywiście tron,a uzupełnieniem wystroju są sekretarzyki oraz obrazy.
 
Sekretarzyk w sali królewskiej.
 
W czterech górnych rogach postacie muskularnych mężczyzn tzw. telemonów (atlasów lub gigantów) podtrzymujących sufit sali - bardzo modne w czasach baroku. Również charakterystyczne dla baroku są ich niepokojące wyrazy twarzy - nic dziwnego bo barok miał zaskakiwać. W tej sali książę przyjmował gości, rozmawiał z nimi. Telemonowie do tego nawiązują bo wyglądają i gestykulują jakby rozmawiali ze sobą.
 
     Telemon z sali królewskiej pałacu na Isola Bella.           Telemon z sali królewskiej pałacu na Isola Bella.          Telemon z sali królewskiej pałacu na Isola Bella.          Telemon z sali królewskiej pałacu na Isola Bella.
 
Wspaniale wygląda następna odwiedzona sala tzw. sala jadalnia gdzie przyjmowano najważniejszych gości. Na stole prezentowana jest zastawa deserowa ze szkła opalizowanego z elementami srebra i złota - podarunek dla rodziny Boromeuszy.
 
Jadalnia w pałacu na Isole Bella.Do oświetlenia sali służył żyrandol ze szkła weneckiego - jest to najstarszy żyrandol w pałacu mający ponad 200 lat - co widać po zmatowieniu szkła.
 
Wystrój jadalni.
 
Oprócz zastawionego stołu bogate umeblowanie jadalni: sekretarzyki, obrazy, krzesła.
 
 
Jadalnia w pałacu na Isole Bella.
 
 Przez dwie mniejsze sale przechodzimy do największego pomieszczenie w pałacu - sali balowej. Ma wysokość 23 metry, a jej ukończenie nastąpiło dopiero po II wojnie światowej.
 
Sala balowa pałacu na Isola Bella. 
 
To w tym miejscu miało być pierwotnie główne wejście do pałacu co pokazałem na makiecie na początku fotorelacji. Zmieniono jednak projekt i przeniesiono główne wejście do skrzydła bocznego - z pewnością przez urządzenie w tym miejscu sali balowej pałac zyskał na atrakcyjności.
 
W sali balowej, podobnie jak i w innych mijanych salach widoczne są te same symbole rodu Boromeuszy. Tu możemy zauważyć aniołki trzymające jednorożca, wielbłąda - na suficie napis humilitas symbol pobożności i pokory.
 
     Zdobienie sali balowej - aniołek unoszący jednorożca - symbol siły.          Zdobienie sali balowej - aniołek unoszący wędzidło - symbol waleczności rodziny.
 
Sufit sali balowej - pośrodku symbol z herbu - napis pobożności.
 
Parter sali balowej jest udostępniony dla zwiedzających, natomiast na piętrze mieszczą się prywatne pokoje obecnych właścicieli rodu Boromeuszy.
 
Sala balowa - prywatne pomieszcenia na piętrze rodziny Boromeuszy.
 
Pośrodku sali balowej ustawiona jest makieta projektu pałacu Boromeuszów na której można zobaczyć ogrody zbudowane na siedmiu tarasach - do których wkrótce dojdziemy. Obejrzenie na makiecie pozwala na zorientowanie się co ujrzymy.
 
Makieta projektu z ogrodem.
 
Zanim jednak wyjdziemy na zewnątrz pozostało nam jeszcze kilka pomieszczeń we wnętrzu pałacu - jednym z nich jest salon muzyczny z centralnie ustawionym klawesynem.
 
Sala muzyczna - wystrój.Klawesyn pochodzi z 1692 roku i jest zdobiony sceną rodzajową bardzo popularną w baroku.
 
       Sala muzyczna - wystrój.
 
W tej sali znajdują się również inne instrumenty muzyczne, szafy hebanowe, sekretarzyki pochodzące z Florencji, a fabryka która je wyprodukowała działa do dnia dzisiejszego. Prezentowane są również obrazy nawiązujące do natury.
 
Meble i obrazy w sali muzycznej. 
 
 
Scena rodzajowa na klawesynie. 
 
W sali muzycznej przechowywana jest również kopia dokumentu tzw. traktat z konferencji przedstawicieli Francji, Włoch i Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii, który to traktat decydował o losach Austrii. Oryginał znajduje się w archiwach rzymskich. Kopia znajduje się w tej sali, gdyż tu odbywała się konferencja.(tzw. konferencja w Stresa).
 
Ogólny wygląd sali muzycznej w pałacu Isola Bella.
 
Następnym odwiedzonym pomieszczeniem w pałacu jest sala Napoleona - była to sala dla gości. Tu właśnie zatrzymał się Napoleon w 1797 roku. Spał w tym pokoju i na eksponowanym łóżku jedną noc.
 
Sala Napoleona.
 
Dla swoich 80 żołnierzy urządził duże przyjęcie w ogrodach pałacowych, co można zobaczyć na eksponowanym w sali obrazie. Napoleonna ławce po lewej stronie.
 
Obraz przyjęcie w ogrodzie z udziałem Napoleona.
 
Sala Napoleona jest dosyć specyficzna, bo ma z dwóch stron widok na jezioro Maggiore - z jednej strony widać wyspę Isola Pescatori, zaś z drugiej widać pałac na wyspie Isola Madre.
 
Widok z sali Napoleoma ne wyspę Isola Pescatori.
 
 
Widok z sali Napoleona w kierunku wyspu Isola Madre. 
 
W sali Napoleona jest jeszcze jeden ciekawy element wystroju - to sufit który jest namalowany techniką która sprawia wrażenie że jest to sufit stiukowy (rzeźbiony) - jeszcze jedna cecha dekoracji barokowej.
 
Sufit malowany w sali Napoleona.
 
W pałacu znajduje się również pomieszczenie biblioteki udostępnione do zwiedzania dla turystów  z niewielką częścią księgozbioru który jest w posiadaniu Boromeuszy.
 
Sala biblioteczna w pałacu. 
 
Ogółem posiadają księgozbiór liczący ok. 13.000 egzemplarzy - większość jest jednak umieszczona na I-szym piętrze w apartamentach prywatnych. W sali dla turystów książki są jedynie udostępnione dla naukowców.Tu również znajdują się trzy zbroje dla dzieci uczestniczących w uroczystych paradach wojskowych.
 
W sali Lucca Jordana - malarza który równocześnie malował dwoma rękoma obrazy ze scenami zaczerpniętymi z metamorfozm Owidiusza. Tu również znajduje się siodło z drewna i kości słoniowej.
 
Sala malarza Lucca Jordana.
 
W sali kobiet służącej kiedyś do spotkań kobiet w celu poplotkowania, malowania obrazów, szycia lub haftowania znajdują się portrety wielu przedstawicieli rodziny Boromeuszy, mozaiki z motywami zwierząt oraz okrśgły stół z mikro mozaiką z małych tessera (kostek) z polichromowanego marmuru tworzących obraz wazonu z kwiatami.
 
 
 
Ciekawostką związaną z tym stołem może być fakt, że została wykonana z ponad 20 tysięcy elementów a praca przy nim trwała   18 lat i że był to w 1825 roku prezent od papieża Leona XII dla ambasadora rządu austriackiego w Watykanie, członka rodziny Boromeuszów - Gibero V Borromeo.
 
Sala balowa.Następną salą jest sala balowa pochodząca z XVIII wieku, wykonana w stylu neoklasycznym. Wchodząc do tej sali ma się wrażenie że jest cała wykonana z marmuru - nie jest to jednak marmur a stiuk, czyli materiał z mieszaniny gipsu, wapienia i drobnego piasku lub pyłu marmurowego malowanego na różne kolory.
 
Sala balowa.
 
Marmur nie nadaje się na wykładzinę sali balowej, w której często brzmi muzyka, gdyż odbija dźwięki i powstaje wtedy echo. W latach osiemdziesiątych sala gościła księżnę Dianę i księcia Karola, dla których po raz pierwszy otwarto pierwszą galerię obrazów która wtedy była jeszcze nieudostępniona dla zwiedzających.
 
Stiuki w sali balowej.
 
 
Z sali balowej schodzimy do grot - są to najchłodniejsze pomieszczenia w pałacu. Po drodze można się zapoznać z tzw. marionetkami które były bardzo popularne na dworach w XVIII i XIX wieku gdzie tworzono specjalne teatrzyki.
 
Teatrzyk marionetek.
 
 
Teatrzyk marionetek. 
 
Tzw. groty nie są prawdziwymi grotami lecz zwykłymi salami wzorowanymi na grotach udekorowanymi muszlami, kamykami, koralowcami tworzącymi mozaiki i wzory. Schodząc do grot można zajrzeć przez zakratowane okno na prywatne ogrody właścicieli pałacu.
 
Prywatny ogród właścicieli pałacu.
 
 
"Groty" pałacowe.Większość użytego materiału do zdobienia tych sześciu sal to tuf wulkaniczny - rodzaj lekkiej, zwięzłej , porowatej skały. Białe elementy dekoracji to właśnie tuf, czerwony materiał to marmur z tych okolic a kamyki z jeziora Maggiore.
 
"Groty" pałacowe.
 
 
"Groty" pałacowe. 
 
W grotach przyciąga wzrok rzeźba "Śpiącej Wenus", kolekcja siodeł i uprzęży używana na pokazach i paradach. Tu zgromadzono także starożytne znaleziska archeologiczne z nekropolii należące do cywilizacji epoki żelaza w Golasecca. Jest również łódź z przed 3000 lat.
 
     Śpiąca Venus.          Kolekcja uprzęży.  
 
Wychodzimy z chłodnych grot klatką schodową wieży będącą najstarszą częścią pałacu a schody są wykonane w całości z granitu wydobywanego w okolicach jeziora Maggiore, a technika jaką zostały wykonane w XVII wieku zadziwia do dzisiaj - bloki granitowe są bezpośrednio wmurowane w ścianę, bez żadnej innej konstrukcji wsparcia.
 
 
 
Obraz Małgorzaty Medycejskiej z trzema synami.Na piętrze podziwiamy ostatnie dwie sale udostępnione do zwiedzania. W pierwszej znajduje się ciekawy obraz przedstawiający Małgorzatę Medycejską,  siostrę papieża Piusa IV która była żoną Boromeusza.
 
Miała trzech synów, a jednym z nich był późniejszy włoski kardynał, arcybiskup Mediolanu którego w 1602 roku  papież Klemens VIII beatyfikował go, a papież Paweł V w 1610 kanonizował. Trzy lata później został wpisany do kalendarza świętych.
 
Na obrazie pierwszy z prawej, w szatach biskupich - przyszły Święty Karol Boromeusz.
 
Strop sali z arrasami.
 
Sala arrasów to sala gdzie zgromadzono arrasy z XVI wieku wykonane przez szkołę belgijską na polecenie jednego z kardynałów. Kolekcję do pałacu zakupiła rodzina Boromeuszy dopiero pod koniec XVIII wieku.
 
Jeden z arrasów przedstawiających walkę jednorożca z bestiami.
 
Na większości arrasów są przedstawione sceny biblijne ukazujące głownie walkę pomiędzy dobrem a złem np. na arrasie górnym walkę jednorożca symbolizującego dobro a bestiami symbolizującymi zło. 
 
Jeden z arrasów w pałacu Boromeuszy.
 
 
Jeden z arrasów w pałacu Boromeuszy. 
 
 
Jeden z arrasów w pałacu Boromeuszy.
 
Arrasy są przepiękne, bardzo szczegółowe - każdy ma 24 m2 powierzchni. Jaki trud musieli włożyć tkający niech świadczy fakt, że 1 m2 takiego obrazu jedna osoba tkała przez 1 rok - była to bardzo mozolna i precyzyjna praca.   Opis do fotorelacji wg relacji oprowadzającej pracownicy pałacu - pani Emanueli.
 
Na tym kończymy spacer po wnętrzu zamku i udajemy się na zewnątrz do tarasowych ogrodów - ale to już w części I:  >Włochy. Jezioro Maggiore - wyspa Isola Bella cz. I (ogród). 
 
Z jeziorem Maggiore powiązana jest również część III:     >Włochy. Jezioro Maggiore - wyspa Isola Pescatori cz. III. 
 
 
Powrót do strony głównej:  STRONA GŁÓWNA