STRONA GŁÓWNA      WYCIECZKI DALEKIE      Włochy. Jezioro Como cz. II - miejscowość Bellagio.
c

Jezioro Como.Włochy. Jezioro Como cz. II - miejscowość Bellagio.

Wycieczka z dnia 12 maja 2018 r.

Poniżej mapka z lokalizacją rejsu statkiem. W części I fotorelacji pokazałem krótki spacer ulicami miasta Como, zaś tej części zapraszam do obejrzenia zdjęć  z "perły jezioran Como " - miejscowości Bellagio.

Poniżej planik Bellagio z trasą spaceru, oraz ważniejszymi obiektami cz. 1. W dalszej czi fotorelacji załączę część II planu.

0,00 km - Nasz spacer rozpoczynamy przy budynku kasy przystani i kierujemy się placem Piazza Mazzini w kierunku północnym wzdłuż budynków z arkadami. Mijając przystań nr 1 pod arkadą można zauważyć kamienny obelisk z zaznaczonymi dwoma datami 1829 i 1868 oznaczające poziom wody w czasie dwóch największych powodzi po ulewnych deszczach.

Kasy przystani w Bellagio.            Piazza Mazzini w Ballagio.

Piazza Mazzini w Ballagio.

0,1 km – skręcamy w ulicę Via Roma i podchodzimy trochę pod górę. Po ok. 100 metrach po lewej mijamy bramę prowadzącą do Grand Hotelu Villa Serbelloni.

Wjazd do Grand Hotelu.

Pierwotnie, ok. 1850 roku zaczęto budowę luksusowej willi na zamówienie arystokratycznej rodziny z Mediolanu. W roku 1872 willa została sprzedana i od tamtego czasy mieści się w niej „Grand Hotel Villa Serbelloni”. Gościli w niej znakomici goście świata – arystokraci, politycy, sławni aktorzy, sportowcy, reżyserzy. Między innymi:Sir Winston Churchill, Roosevelt, Państwo Rothschild, J.F. Kennedy; Mary Pickford, Douglas Fairbanks, Maria Schell, Clark Gable, Robert Mitchum, Al Pacino.

Uliczka Via Roma.

0,22 km – rozstaje ulic. W prawo Via Roma prowadzi pod górę w kierunku widocznej Bazyliki San Giacomo, zaś w lewo ulica Via Eugenio Vitali prowadzi lekko w dól na cypel. Ja proponuję skręcić w w kierunku cypla z uwagi na wspaniałe widoki na rozwidlenie jeziora Coma.

Uliczka Via Eugenio Vitali prowadząca na cypel północny.            Uliczka Via Eugenio Vitali prowadząca na cypel północny.

0,32 km – mijamy charakterystyczną bramę i dalej schodzimy w dół. 0,69 km dochodzimy do cypla – zaczyna się basen jachtowy ograniczony od jeziora wysokim murem.

Cypel północny z basenem jachtowym.

Po murze prowadzi chodnik pozwalający dojść do końca tej konstrukcji(0,77 km). Jesteśmy na najbardziej wysuniętej w jezioro części cypla zwanej „Punta Spartivento”, -co można przetłumaczyć dosłownie - miejsce w którym wiatr się rozwidla, rozdziela.

Widok z cypla północnego.

To właśnie w tym widać miejscu Jezioro Como dzieli się w kształcie litery „Y” na trzy geograficzne gałęzie: na lewo -Ramo di Como, prosto - Ramo di Colico, na prawo - Lago di Lecco. Przy dobrej pogodzie można dostrzec miejscowości na brzegach jeziora oraz szczyty Alp.

Widok z cypla w kierunku miejscowości Varenna oddalonej o ok. 2,5 km.

Trzeba przyznać, że dalsze widoki mimo nie najlepszej w tym dniu przezroczystości powietrza były i tak wspaniałe - również bezpośrednie otoczenie cypla robiło duże wrażenie estetyczne.

Przystań z restauracją i kawiarnią na cyplu północnym.           Przystań z restauracją i kawiarnią na cyplu północnym.

Z cypla wracamy tą samą drogą co przyszliśmy, tym razem na znanym nam rozstaju idziemy prosto, lekko pod górkę ulicą Via Roma - dochodzimy do placu kościelnego (Piazza San Giacomo) na którym znajduje się parking, kościół di San Giacomo, granitowa z fontanna z Madonną z 1897 roku  i wieża obronna wioski. (1,3 km)

Kościół św. Jakuba w Como.     Wieża obronna - pozostałości dawnych murów obronnych miasta.

Wieża obronna w tym miejscu to nieliczna pozostałość po dawnych murach obronnych które otaczały miasto. Obecnie w wieży znalazła swą siedzibę informacja turystyczna - ale czynna dopiero od godz. 1430.  Główna informacja działa przy przystani.

Wieża obronna i fontanna przy kościele św. Jakuba w Como.

Kościół św. Jakuba to jeden z nielicznych kościołów w okolicy jeziora Como w stylu romańskim charakteryzujący się grubymi, masywnymi murami, małymi okienkami, w środku potężnymi filarami z charakterystyczną posadzką podwyższającą się ku ołtarzowi.

Kościół św. Jakuba w Bellagio.Kościół został zbudowany w XI - XII wieku, styl romański uzyskał w XIX wieku.  Ołtarz główny w stylu barokowym, bardzo bogaty - pochodzi z poprzedniego kościoła który stał w tym miejscu.

Mozaika z początku XX wieku w kościele św.Jakuba w Bellagio.

Męczeństwo św. Jakuba nad ołtarzem głównym.

Stojąc na placu kościelnym i patrząc w kierunku wieży obronnej widać za nią, na wzgórzu budynek Villa Serbelloni - obecnie centrum konferencyjne, własność Fundacji Rockefellera. Teren jest pięknie urządzony, ale można go zwiedzać jedynie z przewodnikiem codziennie za wyjątkiem poniedziałków.Wizyty o godzinie 1100 oraz 1600. Wygląd willi, jej położenie względem wieży kościoła św. Jakuba najlepiej widać na zdjęciu dolnym zrobionym z motorówki.
Villa Serbelloni na wzgórzu.

Z placu kościelnego ruszamy jedyną szerszą ulicą w kierunku południowym - jest to Via Giuseppe Garibaldi. Tworzy ona z Piazza Manzoni jakby drabinę stworzoną przez łączące je wąziutkie uliczki co najlepiej widać na planie.

Plan z zaznaczonymi sklepami, restauracjami i kawiarniami.Jak widać zarówno w tych wąskich uliczkach jak i na Garibaldi w większości budynków znajdują się sklepiki, restauracje , kawiarenki - wielka atrakcja dla turystów.

Jedna z uliczek Bellagio.

Te wszystkie szczebelki drabiny prowadzące od jeziora w górę są naprawdę bardzo urokliwe.

Schody Seebelloni.

1,47 km - od Via Giuseppe Garibaldi odchodzą  w kierunku jeziora szerokie schody Serbelloni (Salita Serbelloni) przy których również znajduje się szereg sklepów i restauracji  - trzecie górne zdjęcie. W tym miejscu w średniowieczu był rów obronny służący do obrony miasta.

My dalej idziemy Via Giuseppe Garibaldi aż do bardzo charakterystycznego dużego  budynku po prawej stronie - Ratusz Bellagio (Municipio). Tuż za nim znajduje się kaplica św. Jerzego (Chiesa di San Diorgio) - 1,61 km trasy.  Kościółek św. Jerzego pochodzi z XI - XII wieku.

Ratusz i kościółek św. Jerzego w Bellagio.

Kościółek św. Jerzego w Bellagio.

Wnętrze kościołka św. Jerzego w Bellagio.

Dzwonnica kościółka św. Jerzego nad uliczką prowadząca do  jeziora.Ciekawostki: Pierwotnie absyda kościółka św. Jerzego była po stronie wschodniej, czyli od strony dzisiejszej ulicy - została przeniesiona na stronę zachodnią. Obecnie od strony ulicy jest wejście. Pod dzwonnicą przebiega uliczka prowadząca do jeziora - kiedyś było to jedyne wejście do górnej części Bellagio.

Willa Gotica.

Około 100 metrów za kościółkiem na ulicy Via Valassina widoczna Villa Gotica zbudowana w XIX wieku w stylu neogotyckim. Pierwotnie mieścił się w niej zbór kościoła anglikańskiego. Obecnie jest to budynek prywatny. Z Okolicy tej willi ładny widok na wzgórze z ogrodem i  Willą Serbelloni.

Villa Gotica i Villa Serbelloni.

Za kościółkiem skręcamy w prawo i wchodzimy na teren parku (Parco Martiri della Liberta) - 1,66 km trasy. Ścieżkami schodzimy w kierunku brzegu jeziora.

Parco Martiri Della Liberta

1,86 km spaceru - po wyjściu z parku znajdujemy się na promenadzie biegnącej wzdłuż brzegu jeziora. W tym miejscu można zakończyć spacer i po skręceniu na prawo po ok. 200 metrach dojść do punktu gdzie go zaczynaliśmy tj. do kasy przy przystani.

Widok z promenady w kierunku przystani.

Kto jednak ma więcej czasu i chce zwiedzić słynną Villę Melzi oraz park angielski istniejący przy niej powinien skręcić w lewo, kontynuując spacer nabrzeżną promenadą obsadzoną szpalerem drzew. Dla orientacji załączam planik z tą częścią trasy spaceru.

Promenada nabrzeżna prowadząca do Villi Melzi.

1,96 km trasy - po lewej stronie widać XIX wieczny budynek w którym przez ponad sto lat funkcjonował Hotel Grande Bretagne. Do niedawna funkcjonowała w nim szkoła hotelarska i gastronomiczna.

Dawny Hotel Grande Bretagne.

W roku 2000 budynek kupił prywatny inwestor i pomału popada w ruinę. Wyczytałem gdzieś w internecie, że podobnież wkrótce mają się rozpocząć prace nad odbudową tego budynku i podobno w 2021 roku ma być oddany do użytku.

Niszczejący Hotel Grande Bretagne.

2,24 km spaceru - po prawej stronie mijamy  budynek dyskoteki "Lido di Bellagio" z barem koktailowym, tarasem od strony jeziora i małym portem jachtowym. Ładny widok na jezioro Como i przeciwległy górzysty brzeg.

Dyskoteka "Lido di Bellagio"

Widok na jezioro Como po minięciu budynku dyskoteki.

2,3 km spaceru - brama wejściową na posesję Villi Melzi d'Eril. W lewo zaczyna się droga w kierunku wschodniej odnogi jeziora Como. Nad drogą sztuczna ruina z mostem.

Droga nr 583 prowadząca do wschodniej odnogi jeziora Como.

Bezpośrednio po minięciu bramy po lewej stronie znajduje się mały orientalny ogród w stylu japońskim ze stawem zbudowany w drugiej połowie XIX wieku. Od północy staw jest ograniczony sztuczną jaskinią i kamiennym mostem nad drogą będącym fałszywą ruiną zaprojektowaną dla ozdoby.

Brama wejściowa na teren Villi Melzi.         Sztuczna jaskinia na terenie ogrodów Villi Melzi.

Cały kompleks składający się z Villi Melzi, ogrodów, oranżerii które jest obecnie wykorzystane jako muzeum oraz kaplicy rodziny Melzi został wybudowany w latach 1808 - 1810 dla Francesco Melzi d'Eril, księcia Lombardii.

Fragment ogrodu Villi Melzi
Ogród angielski z rzadkimi egzotycznymi roślinami i  wieloma rzeźbami zaprojektowali architekt Luigi Canonica i  Luigi Viloresi. Dzisiaj możemy oglądać stare drzewa, żywopłoty, gigantyczne rododendrony i elementy małej architektury. Przykładem może być mauretański domek nad brzegiem jeziora.

Mauretański domek w ogrodzie Villi Melzi.

Są w nim zachowane popiersia cesarzy austriackich Ferdinando I i Mariana di Savoia, oraz księcia Lodovico Melziego z jego małżonką Josephine Melzi Barbo będących ostatnimi  właścicielami rodziny Melzi przed przeniesieniem do rodziny Gallarati Scotti. Przed domkiem stoi pomnik przedstawiający Dantego i Beatrice przed ktoym Franz Liszt będąc gościem w Villa Melzi skomponował Sonatę a Dante.

2,74 km trasy - Villa Melzi, kto pójdzie jeszcze dalej dojdzie do kaplicy rodziny Melzi (2,89 km trasy).

Villa Melzi.

Uwagi praktyczne:
  • willa jest własnością prywatną i w przeciwieństwie do ogrodu nie jest udostępniona dla zwiedzających
  • ogród jest czynny od 24 marca do 31 października w godzinach od 930 do 1830.
  • wstęp do ogrodu płatny. Bilet normalny - 6,5 euro od osoby;  bilet grupowy min. 15 osób - 5 euro.

Ogród Villi Melzi.

I tak oto zakończyliśmy spacer po  urokliwym Bellagio - pozostał nam powrót do przystani i przepłynięcie motorówką do miejscowości Cadenabbia oraz przejazd autokarem na nocleg do hotelu.

Do obejrzenia zdjęć z rejsu po jeziorze Como zapraszam do części III:  >Włochy. Jezioro Como cz. III - rejs statkiem