Nad głównym wejściem znajdują się trzy posągi przedstawiające Madonnę z Dzieciątkiem, świętego Pantaleona oraz świętego Jana Chrzciciela.
W centralnej części fasady, nad posągami ogromne marmurowe okno w formie rozety.
Trójkątny tympanon katedry upamiętnia pontyfikat papieża Grzegorza XIII tj. papieża który "ukradł" nam 10 dni wprowadzając tzw. kalendarz gregoriański. Nowy kalendarz zastąpił kalendarz juliański od 15 października 1582. Grzegorz XIII wydał 13 lutego bullę, w której nakazał opuścić 10 dni (po 4 października nastąpił od razu 15 października, a w przyszłości nie traktować lat 1700, 1800, 1900, 2100 itd. jako lat przestępnych.
Wnętrze katedry w Cremonie jest w formie łacińskiego krzyża z trzema nawami, z ostrołukowymi sklepieniami. Wnętrze ozdabiają liczne malowidła wykonane przez wybitnych malarzy między innymi: Giovanniego
Antonio Amadeo, Benedetto Briosco, Boccaccio Boccaccino, Giovanniego
Francesco Bembo, Altobello Melone, Girolamo Romaniego, Il Pordenone,
Bernardino Gattiego, Bernardino Campiego oraz Luigiego Miradori.
Nawę główną ozdabia XVI-wieczny cykl malarski przedstawiający obrazy z życia Marii Panny i Chrystusa. Natomiast w transepcie freski przedstawiają sceny ze Starego Testamentu.
Od północnej strony katedry wyrasta ponad 112 metrowy symbol miasta, katedralna dzwonnica tzw. Torrazzo di Cremona - na planie oznaczona nr 8.
Dzwonnica składa się z dwóch różnych segmentów wybudowanych w różnych okresach.
Pierwszy z nich to romańska wieża z blankami wybudowana prawdopodobnie w 1267 roku. Drugi segment składa się z dwóch ośmiokątnych bębnów wybudowanych w 1305 roku. Kula i krzyż na szczycie pochodzą z XVII wieku.
Ciekawostką może być zainstalowany w roku 1583 zegar na ścienie dzwonnicy. Został wykonany przez Francesco Divizioli w celu zastąpienia starszego.
Taka konieczność była konieczna po wprowadzeniu przez papieża Grzegorza XIV reformy kalendarza juliańskiego na kalendarz gregoriański. Tarcza kalendarza była wielokrotnie odświeżana, zaś mechanizm zegara jest oryginalny.Zegar pokazuje ruch gwiazd, fazy księżyca i ruch słońca.
Na wieżę można wejść nawet na ostatnią galerię widokową chociażby dlatego by się móc pochwalić że było się na najwyższej ceglanej wieży we Włoszech i trzecią na świecie (pierwsze miejsce zajmuje wieża Kościoła św
Marcina w Landshut, drugie Kościół Najświętszej Marii Panny w Brugii). Jest to również najstarsza na świecie budowla ceglana powyżej 100 metrów wysokości.
Jednak najważniejszym powodem dla turysty, po pokonaniu schodów jest wspaniały widok na całą Cremonę.
Wejście na dzwonnicę jest płatne: 4 euro. Jeżeli wykupi się wspólny bilet wstępu do dzwonnicy i sąsiedniego baptysterium zapłacimy jedynie 5 euro. Osobny bilet do baptysterium kosztuje 3 euro. Na dzwonnicę można wejść codziennie do godz.1200. Włożony trud na pokonanie 502 schodów wynagradzają widoki.
Wejście na dzwonnicę pozwala zobaczyć Cremonę z lotu ptaka, podziwiać jej architekturę z innej perspektywy, ujrzeć detale architektury niewidoczne z dołu - oto kilka zdjęć które mogą zachęcić do wejścia na górę.
Tuż przy katedrze znajduje się XII-wieczne baptysterium z chrzcielnicą autorstwa Lorenza Trottiego - na planie oznaczone nr 9. Baptysterium to nic innego jak budowla wznoszona przez chrześcijan z przeznaczeniem do wykonywania obrzędu chrztu - stawiana przeważnie w okolicy kościoła.
W tym przypadku jest to ośmiokątny budynek w stylu romańskim, a kształt nawiązuje do ósmego dnia który był dniem stworzenia, a potem chrztu.
Budowa baptysterium w Cremonie rozpoczęła się w 1167, a w latach 1553 - 1558 budynek został znacznie przebudowany. Największe zmiany wykonano po stronie zwróconej do placu katedralnego - pierwotnie ściany pokryte były terakotą a zastąpiono ją marmurem w celu upodobnienia do fasady katedry. Pod koniec XVI wieku podwyższono górną część budynku dodając mu loggię z filarami.
W centralnym punkcie baptysterium stoi duży blok w kolorze amonitowym autorstwa Lorenco Trottiego - nie jest to chrzcielnica, przy nin podczas czuwania wielkanocnego biskup błogosławił wodę do rozdania w parafiach.
Wnętrze baptysterium w Cremonie jest bardzo akustyczne. Ja natrafiłem na grupę młodzieży słuchającej wspaniale wykonanywany koncert na wiolonczeli - brzmienie w tym budynku robiło wrażenie, a wykonawca dostał ogromne oklaski.
Baptysterium otwarte jest codziennie od godz. 1000 do 1230 i od godz.1430 do 1740. Zamknięte w Boże Narodzenie, Wielkanoc i Uroczystości Wniebowzięcia. Wstęp płatny: normalny - 3 euro; ulgowy (studenci i seniorzy) - 2 euro. Kupując bilet łączony na dzwonnicę i do baptysterium wyjdzie taniej niż kupując osobne bilety.
Zachodnią pierzeję placu katedralnego zamykają dwie budowle: Budynek ratusza (wł.Palazzo Del Comune) - na planie oznaczony nr 10, oraz Loggia dei Militi - na planie oznaczona nr 11.
Budynek ratusza (wł.Palazzo Del Comune) został wybudowany w 1206 roku i rozbudowany w 1245 roku. Do końca XV wieku ta średniowieczna forma architektoniczna broletto lombardzkiego nie uległa zmianom.
Dopiero od roku 1496 i przez następne stulecie fasada została zmieniona poprzez zastąpienie okien z XIII wieku i dodanie marmurowej trybuny (wł.arengario) przy środkowym filarze - służyła władzom ratusza wygłaszania publicznych przemówień.
Obok ratusza stoi drugi budynek użyteczności publicznej uważany za jeden z najstarszych budynków w mieście tzw. La Loggia dei Militi - na planie oznaczona nr 11.

Napis umieszczony na fasadzie informuje, że została wybudowana w 1292 roku. Służyła jako miejsce spotkań "Towarzystwa Milic", które
istniało na długo przed wybudowaniem tego budynku i należało do
najbogatszych i najwybitniejszych mieszkańców miasta i jego terytorium.
Tu przechowywano również flagi, zapisy ustaw. Pod portykiem znajduje się herb Cremony, przeniesiony tutaj z Bramy Margherity, kiedy to została zburzona w 1910 roku.
Będąc na placu katedralnym warto zauważyć narożny budynek przy ulicy Via Solferino - na planie oznaczony nr 12. Mieści on najstarszą w mieście cukiernię "Pasticceria Al Duomo" założoną w 1883 roku.
Cukiernia została założona w 1883 roku i zawiera sprzęty i meble w
ciemnobrązowym stylu Liberty inspirowanym czekoladą oraz wystrój z lustrami i
marmurami.
Ciekawostką może być fakt, że miała wyposażony prywatny pokój, w którym panie miały okazję
skosztować filiżanki rosolio lub filiżanki czekolady z
herbatnikami bez wywoływania skandalu.
Dzisiaj największą część konsumentów przy stolikach kawiarnianych stanowią kobiety i nie wywołuje to żadnej sensacji.
Oczywiście w tej kawiarni, tak jak i w całej Cremonie podają słynny deser nugat "Torrone" wynaleziony w roku 1441 z okazji ślubu Francesca I Sforzy z Bianką Marią Visconti.
Jest to słodka mieszanina miodu, migdałów, rodzynek lub kandyzowanych owoców zanurzonych w ubitym białku, podawana w formie prostokątnego ciastka.
Światowy
rozgłos zawdzięcza jednak Cremona swemu wkładowi w dzieje muzyki,
zwłaszcza tzw. kremońskiej szkole lutniczej, czyli działającym tu
od szesnastego stulecia słynnym rodzinom włoskich lutników między innymi: Amati,
Guarneri, Stradivari. Do dzisiaj te tradycje są kontynuowane - dużo tu sklepów muzycznych, warsztatów lutniczych i pamiątek po najsłynniejszym wytwórców skrzypiec, wiolonczeli - Antonio Stradivari.
Ok. 300 metrów od katedry, przy placu Piazza Guglllemo Marconi znajduje się Muzeum skrzypiec (wł. Museo del violino) - na planie oznaczone nr 13. Przed muzeum stoi pomnik upamiętniający Antonio Stradivariego - na planie oznaczony nr 14.
Muzeum skrzypiec zostało otwarte w dniu 14 października 2013 roku. W dziesięciu salach można obejrzeć zbiory skrzypiec, ich fazy powstawania, narzędzia i techniki procesu tworzenia skrzypiec.
Muzeum otwarte jest od wtorku do niedzieli w godzinach od 1000 do 1800. Wstęp płatny: bilet normalny- 10 euro; ulgowy seniorzy powyżej 65 lat, uczniowie - 7 euro; grupy powyżej 15 osób - 7 euro;
Od muzeum idziemy na ulicę Corso Vittorio Emanuele II - na planie oznaczona nr 15. Jest to dawna historyczna ulica szlaku handlowego wyprowadzająca w kierunku zachodnim. Na końcu tej ulicy, na dzisiejszym placu Piazza Luigi Cadorna stała jedna z czterech bram wjazdowych do Cremony. Miejscowi do dziś nazywają to miejsce "po bramie" ("Porta Po").
W granicach historycznego centrum Cremony możemy jeszcze odnaleźć więcej pamiątek związanych z Antonio Stradivarim, między innymi: przy ulicy Corso Vittorio Emanuele II nr 57 znajduje się dom w którym mieszkał ten wybitny twórca instrumentów - dom na planie oznaczony nr 16.
Nietrudno tam trafić, gdyż przed domem ustawiony jest pomnik siedzącego ze skrzypcami Antonio Stradivariego. Wracając do centrum, w dzisiejszym małym parku przy Plazza Roma zbudowanym w 1881 roku w miejscu gdzie znajdował się kościół San Domenico można zobaczyć następną pamiątkę upamiętniającą Stradivariego tj. symboliczny nagrobek - na planie oznaczony nr 17.

W tym miejscu kończymy spacer po historycznym centrum Cremony.
http://www.lombardiabeniculturali.it/architetture/schede/cr080-00014/
http://www.cattedraledicremona.it/
https://pl.wikipedia.org/wiki/Katedra_w_Cremie
https://pl.wikipedia.org/wiki/Grzegorz_XIII
http://www.cremonacitta.it/it/palazzi_storici_di_cremona/il_palazzo_comunale_sc_17.htm#
https://en.wikipedia.org/wiki/Loggia_dei_Militi
https://www.comune.cremona.it/node/423857
https://en.wikipedia.org/wiki/Museo_del_violino