Wycieczka do Słowackiego Raju na Słowacji - wąwóz Wielki Sokół cz.II

Wycieczka z dnia 26 czerwca 2011r.

Dochodzimy do miejsca gdzie po kamieniach trzeba przejść na drugą stronę potoku aby za moment wdrapać się na powalone drzewo i z powrotem przejść nad potokiem.

Po pokonaniu tej przeszkody za zakrętem wąwozu czeka już następna - śliskie schodki.

Za następnym zakrętem ukazują się pomosty którymi przechodzimy nad pięknymi kotłami wodnymi.

A poniżej alternatywa tylko jedna, albo wpław przez wodę, albo ryzykowne przejście po mokrym balu. Wspaniała przygoda - którą najlepiej doświadczyć samemu.

Aby pokonać tą przeszkodę musiałem po zrobieniu zdjęcia schować aparat do plecaka aby mieć wolne ręce do trzymania równowagi.

.... a jak widać na tym zdjęciu zeskok z bala też był karkołomny.

Po emocjach przy przechodzeniu po śliskich i często niestabilnych przeszkodach w postaci powalonych drzew dochodzimy do najgłębszej części wąwozu - tu zaczynają się solidniejsze zabezpieczenia.

Dla tych co takie wycieczki lubią, cały wąwóz jest piękny - ale ta jego część jest najładniejsza. Patrząc przed siebie widać jakby koniec możliwości przejścia, a po pokonaniu przeszkody ukazuje się następny odcinek z nowymi widokami - po prostu wąwóz prowadzi zakosami.

I tym razem robiąc zdjęcia pozostałem w tyle za wnuczką - więc za jednym z zakrętów oczekuje na dziadka przed nową przeszkodą.

I tak sobie wędrując dochodzimy samotnie do największej atrakcji tego wąwozu - wielkiego wodospadu obok którego będziemy się wspinać po stromej metalowej drabinie.

Gdy my jesteśmy na górze wodospadu w  dole widać doganiającą nas Słowacką parę - to ci co na początku szlaku zabłądzili.

Po chwili jesteśmy przy następnym wodospadzie, tym razem drabinka jest po jego lewej stronie.

W dalszej części wąwozu  spotykamy jeszcze kilka mniejszych wodospadów takich jak poniżej.

Oraz wiele przejść po kładkach nad oczkami wodnymi.

Miejscami strome ściany wąwozu są oddalone od siebie o 1 - 2 m.  Porośnięte są mchami, trawami, paprociami i innymi roślinami lubiącymi wilgoć której jest tu pod dostatkiem.

Po pokonaniu ostatniego małego wodospadu wychodzimy na ścieżkę prowadzącą przez wąwóz Rotha (Rothanowa roklina) - nazwany imieniem prof. Martina Rotha, miłośnika tego regionu , pioniera turystyki po Słowackim Raju i wielkiego zwolennika udostępnienia tutejszych wąwozów dla turystyki ogólnodostępnej.
Trzeba przyznać, że nazwanie jego imieniem tego fragmentu wąwozu całkowicie mu się należy - właśnie dzięki niemu dzisiaj tu jesteśmy.

Po krótkim ostrym podejściu leśną ścieżką wychodzimy na Glacką Cestę (895m n.p.m.), gdzie odpoczywamy po trudach 2,5 godzinnego podejścia wąwozem Wielki Sokól. Zjadamy tutaj nasz prowiant.

Na koniec jeszcze dwa zdjęcia "kwiatuszko-pączuszków" zrobione podczas tej wycieczki. Do decyzji oglądających należy wybór czy ładniejsza jest wnuczka czy miejscowy kwiat. Opinię proszę wpisać do księgi gości.

A już tak całkiem serio to winny jestem ostatnią informację. Aby z Glackiej Cesty  dostać się z powrotem na parking w Pili pozostaje zejść szlakiem czerwonym przez Małą Łąkę do krzyżówki szlaków "Palc", a następnie są dwie możliwości:
  • zejść szlakiem czerwonym do wlotu Wielkiego Sokoła (30 min) i dalej szlakiem zielonym, tym samym co zaczynaliśmy wędrówkę dojść do parkingu (30min).
  • skręcić w prawo na szlak żółty (15 min) i dojść na szlak zielony przed samym parkingiem.
Oczywiście my poszliśmy szlakiem żółtym zaoszczędzając ok. 45 min. Całe zejście zajmuje ok. 120 min. Jest to wygodna droga leśna, ale bardzo monotonna - bez żadnych widoków.

Myślę, że przedstawiając chronologicznie taką ilość zdjęć zachęciłem do odwiedzenia tego miejsca - najlepiej przed sezonem lub po sezonie. My przez cały dzień nie spotkaliśmy więcej jak 10 osób.

Pozdrawiam - do zobaczenia na szlakach.

Klikając w poniższy odnośnik wracamy do strony głównej: