Home      TATRY SŁOWACKIE      Tatry Bielskie. Ździar Strednica - Szeroka Przełęcz - Przełęcz pod Kopą

Tatry Bielskie. Ździar Strebnica - Szeroka Przełęcz - Przełęcz pod Kopą.

wycieczka z dnia 15 września 2014r.

Tatry Bielskie widziane od strony Przełęczy pod Kopą

Na wycieczkę jedę ze znajomymi z kwatery z miejscowości Małe Ciche. Po przekroczeniu dawnego punktu granicznego w Łysej Polanie po ok. 9 km dojeżdżamy do małej miejscowości na Słowacji położonej pomiędzy Tatrami Bielskimi a Magurą Spiską. Jest to letniskowa miejscowość Ździar  licząca ok. 1300 mieszkańców, leżąca  na wysokości 979 - 830 m n.p.m.

W zimie panują tu bardzo dobre warunki narciarskie więc nie jest dziwnym, że istnieje tu kilkadziesiąt wyciągów narciarskich obsługujących trasy o różnej trudności technicznej.

Naszą wycieczkę zaczynamy z dużego bezpłatnego parkingu znajdującego się bezpośrednio przy drodze nr 67 prowadzącej z Łysej Polany do Popradu.

Tradycyjnie podaję na mapkach i tabelach trasę wycieczki oraz kilometraż, czasy i wysokości do pokonania.

Uwagi praktyczne:
  • My zaczynamy wycieczkę z parkingu w Ździarach Strednica. Istnieje możliwość zaczęcia wycieczki z centrum Ździaru przy drodze dojazdowej do hotelu Magura. Charakterystycznym obiektem rozpoczęcia jest wtedy budynek dawnego pensjonatu "Tatra". Po roku 1990 kiedy został zreprywatyzowany jest nieużytkowany i popada w ruinę.
  • Zarówno przy parkingu w Ździarze Strebnica jak i przy budynku "Tatry" znajduje się przystanek autobusu kursującego na trasie Zakopane - Poprad.

Dawny pensjonat "Tatra"

Dla zainteresowanych podaję  tabelkę odcinka Żdziar Tatra - Ptasiowa Rówienka (punkt sprzedaży biletów) z długością trasy i czasem przejścia.

Ruszamy z parkingu przy SKI Centrum Strebnica. Z tego miejsca widać cel naszej wycieczki- Tatry Bielskie. Od lewej Płaczliwa Skała, Przełęcz Strzystarska, Hawrań oraz Ździarskie Kominy.

Uwaga: za budynkiem bufetu nie idziemy dobrze widoczną drogą prowadzącą na wzgórze, gdyż jest to droga donikąd, lecz schodzimy 50 m za  budynek bufetu i dalej trawersujemy stok narciarski trawiastą ledwie widoczną ścieżką. Ścieżka jest oznakowana tyczką i prowadzi do widocznego lasu - trasę poglądową pokazuję niżej.

Cały czas lekko w dół, poprzez następny stok narciarski, obok budowanej nowej dolnej stacji wyciągu mijamy dwa mostki którymi schodzimy do Doliny Białego Potoku.

Dnem doliny płynie Bielski Potok od którego wzięła ona swoją nazwę. Cały czas idziemy wzdłuż potoku, ścieżką porośniętą łopianami. Po drodze mijamy małą wiatę ze stołem i ławkami. Za wiatą nie przechodzimy drogą przez potok lecz dalej idziemy ścieżką po jego lewej stronie.

Dochodzimy do lepszej, szerszej drogi którą podążamy. Po prawej stronie mijamy kładkę na Bielskim Potokiem - my idziemy dalej drogą.

Z uwagi na brak szerszych widoków robię fotki napotykanych grzybów.

Po około 30 minutach od rozpoczęcia wycieczki z parkingu w Strednicy dochodzimy do Ptasiowej Rówienki na której znajduje się baraczek punktu sprzedaży biletów wstępu na szlak w Tatry Bielskie - jest już po sezonie więc wstęp jest darmowy.  Są też wiaty turystyczne, stoły i ławki.

Jest to polanka o nazwie Ptasiowska Rówienka położona na wysokości 940m n.p.m. - pełni również funkcję składu drewna.

Polanka zlokalizowana jest w miejscu gdzie Dolina Bielskiego Potoku (to ta którą już przeszliśmy) przechodzi w  tzw. Dolinę Mąkową. W tym miejscu od nich odgałęzia się Dolina do Regli - którą będziemy wędrować na Szeroką Przełęcz.  Z tyłu, za potokiem widać Ptasiowskie Turnie od których polanka wzięła swą nazwę.

Ptasiowskie Turnie

Idziemy ścieżką edukacyjną a zarazem  szlakiem zielonym Szlak zielony, czeka nas 2,30 godz. podejścia na Szeroką Przełęcz, oraz 0,45 godz. na Przełęcz pod Kopą.  Jeszcze z polanki widać fragment Tatr Bielskich.

Od lewej: Głośna Skała, Płaczliwa Skała w chmurach, Przełęcz Strzystarska i Hawrań.

Głośna Skała, Przełęcz Strzystarska i Hawrań.

Idziemy drogą która w latach 1980 - 1993 była niedostępna dla turystów.   Dzisiaj jako szlak zielony pozwala wszerz przejść  Tatry Bielskie.

Płaczliwa Skała                                                                                                                Hawrań

Szlakowa droga w lesie jest dosyć błotnista z uwagi na zwózkę drewna, trudy jej przebrnięcia wynagradza szumiący strumień - Rigelsky Potok.

Szersza droga doprowadza nas do zwężenia doliny przez skaliste zbocza dwóch zalesionych regli. W tym miejscu przechodzimy nad potokiem drewnianą kładką ze strony zbocza Bednarskiego Regla na stronę zbocza Małego Regla.

Przy kładce znajduje się drugi przystanek trasy edukacyjnej (Turisticky nauceny chodnik Monkova dolina - Siroke sedło - Kopskie sedło) obrazujący na poglądowej tablicy przełom potoku przez zbocza Regli.Po przejściu kładki trasa szlakowa przechodzi w wąską ścieżkę zarośniętą łopianami.

Po ok. 1,5 km od polanki Ptasiowska Rówienka (940 m n.p.m.) dochodzimy do Polany pod Głośną Skałą (1050-1100 m n.p.m.). Kiedyś wypasali tu górale z Białej Spiskiej, a do roku 1952 stał tu nawet szałas. Dzisiaj w tej okolicy powstaje wiata turystyczna gdyż miejsce to pomimo zarastania krzakami w dalszym ciągu stwarza możliwości podziwiania majestatycznych turni.

Z Polany pod Głośną Skałą dojrzeć można Żlebińskie Turnie (1411 m n.p.m.), Głośną Skałę (1545m n.p.m.) oraz Łasztowicę (1450m n.p.m.).

Dosyć ostro podchodzimy na próg skalny. Poprzez drzewa pięknie prezentuje się przeciwstok doliny na którym dojrzeć można kaskady siklawy spadające w dół. O tej porze roku wody jest mało - w czasie wiosennych roztopów musi wyglądać imponująco.

Z niecierpliwością oczekujemy następnego przystanku ścieżki edukacyjnej,  gdyż wiemy że będzie tam ławeczka - a więc i odpoczynek. Ławeczka wkrótce się ukazuje, więc robimy krótką przerwę na zapoznanie się z tablicą informacyjną i podziwianie widoków.

Cała opisywana trasa wycieczki jest technicznie łatwa, jedyną małą trudnością jest mozolne pokonywanie różnicy wzniesień. Co prawda w jednym miejscu jest kilka metrów łańcucha ale bez żadnej ekspozycji - po prostu śliskie, gładkie wapienne skałki na trawiastej ścieżce.

Dojście do następnego przystanku ścieżki edukacyjnej znajdującego się w miejscu gdzie szlak przekracza potok zwiastuje że zbliżamy się do łagodniejszego podejścia przez Szeroką Polanę.

W tym miejscu warto się zatrzymać i popatrzyć do tyłu  na przebytą część trasy - można dojrzeć miejscowość Ździar, leżącą bezpośrednio za nim Magurę Spiską a przy ładnej pogodzie Pieniny,Beskid Sądecki i Gorce.

Jeszcze kilkaset metrów i otwiera się przed nami Dolina Szeroka ze swoimi zielonymi murawami. W zagłębieniu suchego potoku rośnie w dużej ilości arcydzięgiel litwor.

Z uwagi że w przeszłości miał duże zastosowanie jako roślina zielna posiada wiele nazw zwyczajowych i ludowych takich jak: angelika, anielskie ziele, dzięgiel lekarski, anielski korzeń.

Roślina posiada właściwości rozkurczowe,
wiatropędne uspakajające,antyseptyczne, rozgrzewające.

Pobudza wydzielanie soków trawiennych, śliny, moczu i potu.

Jest do dzisiaj używana w przemyśle cukierniczym, produkcji likierów, wyrobie konfitur.

Z tego też powodu była nagminnie zbierana co spowodowało że od roku 1983 jest objęta ścisłą ochroną gatunkową.

Jest rośliną dochodzącą do 2,5m wysokości.

Jak widać posiada drobne kwiaty ale zebrane w ogromne ozdobne kule - używane również do kwiatowych bukietów.

Cała roślina czyli korzeń, łodyga, liście i kwiaty są jadalne o wszechstronnym zastosowaniu tj. do pieczenia wieprzowiny, gotowania łodyg jak szparagi, dodawania liści do sałatek, robienia nalewek, kandyzowania.

Po około 6 km od rozpoczęcia wycieczki z parkingu Strebnica dochodzimy na Szeroką Przełęcz (Siroke sedło). Położona jest na wysokości 1826m n.pm. pomiędzy Płaczliwą Skałą (2142m np.m.) oraz Szalonym Wierchem (2061m n.p.m.).

Płaczliwa Skała                                                                                                       Szalony Wierch

Oddziela Dolinę Szeroką Bielską od Doliny Zadnich Koperszadów. Jak pisałem szlak przez tą przełęcz był zamknięty w latach 1980 - 1993, po ponownym otwarciu był jednokierunkową ścieżką dydaktyczną, a od roku 2009 został oznakowany na czerwono i jest szlakiem w obie strony.

Widok z Szerokiej Przełęczy w kierunku Szalonego Wierchu. Na wprost widoczna ścieżka szlakowa naszej dalszej trasy.

Z Szerokiej Przełęczy  Bielskiej w prawo odchodzi nieznakowana zagrodzona ścieżka na Płaczliwą Skałę - kiedyś był to szlak turystyczny. Czynione są starania aby go udostępnić turystom.

My idziemy w lewo w kierunku Szalonego Wierchu. Prowadzi do niego trawersująca zbocze ścieżka. Po pokonaniu pierwszego małego progu  pozostawiamy za sobą Szeroką Przełęcz i Płaczliwą Skałę.Przed nami wapienne skały Szalonego Wierchu i mała przełączka Szalonego Przechodu (1940m n.p.m.)

Południowe zbocze Szalonego Wierchu widziane z Szerokiej Przełęczy

Przełączka Szalony Przechód i czuba wapiennej  Szalonej Kazalnicy.

Szalony Przechód lub inaczej Głupi Przechód (1934m n.p.m.) znajduje się w południowej grani Szalonego Wierchu. Grań ta łączy Tatry Bielskie z Jagnięcym Szczytem w Tatrach Wysokich.

Przejście od Szerokiej Przełęczy do Szalonego Przechodu zapewnia b. ładne widoki we wszystkich kierunkach.   Szkoda tylko że widoczność była słaba.

Widok na Szalony Wierch.

Jeden ze żlebów schodzących w Dolinę Zadnich Koperszadów

Widok w Dolinę Zadnich Koperszadów, Tatry Wysokie i Polskie.

Widok na Jagnięcy Szczyt (2229m n.p.m.), Kołowy Szczyt (2418m n.p.m.)

Z uwagi na zamglenie robię od strony Szalonego Przechodu bliższe ujęcie w kierunku Tatr Bielskich - głównego celu naszej dzisiejszej wycieczki. Widać na nim Szeroką Przełęcz na której byliśmy kilka minut temu, a w tle Płaczliwą Skałę  i Hawrań.

Z przełączki Szalony Przechód pozostaje zejście na Przełęcz pod Kopą (1750m n.p.m) gdzie kończy się trasa edukacyjna którą cały czas podążaliśmy.

Widok zejścia z Szalonego Przechodu do Przełęczy pod Kopą.

Na Przełęczy pod Kopą jest węzeł szlaków turystycznych pozwalający wydłużyć wycieczkę w zależności od swoich upodobań i kondycji. My wracamy tą samą trasą co przyszliśmy.
Szlak niebieskiniebieski szlak z Doliny Białych Stawów przez Wyżnią Przełęcz pod Kopą na Przełęcz pod Kopą, stąd Doliną Zadnich Koperszadów i Doliną Jaworową do Jaworzyny Tatrzańskiej.
  • Czas przejścia znad Wielkiego Białego Stawu na przełęcz: 45 min, ↓ 35 min
  • Czas przejścia z przełęczy do Jaworzyny Tatrzańskiej: 2:30 h, ↑ 3 h
Szlak czerwony – czerwony szlak (kontynuacja Magistrali Tatrzańskiej) z Doliny Białych Stawów przez Przełęcz pod Kopą, Szalony Przechód i Szeroką Przełęcz Bielską do Zdziaru.
  • Czas przejścia z przełęczy do Zdziaru: 3:30 h
Dla zainteresowanych podaję odnośnik do wycieczki na Przełęcz pod Kopą ale od strony Doliny Jaworowej:  >Dolina Jaworowa - Przełęcz pod Kopą