Home      SZWAJCARIA CZESKA I NIEMIECKA      Svojkov zameczek - Jaskinia Stare Czasy - bazaltowa skała Slavicek - Modlivy dul - Swojkov zameczek.

Wycieczka piesza w okolicy miejscowości Svojkov zámeček. Trasa Svojkov zámeček - Jaskinia Stare Czasy -bazaltowa Skała Slavíček - Modlivý důl - Svojkov zámeček. (długość - 3,3 km)

Wycieczka z dnia 12 października 2016 r.

Będąc na zamku skalnym Sloup czes.Skalní hrad Sloup (patrz relacja:  >Zamek skalny Sloup w Szwajcarii Czeskiej.), po jego zwiedzeniu można dodatkowo wykonać proponowaną w tej fotorelacji wycieczkę. Należy jedynie przemieścić się z parkingu przy zamku Sloup na oddalony o 2 km bezpłatny parking w miejscowości Swojkow-zameczek (czes.Svojkov - zámeček).  Parking znajduje się przy głównej drodze, naprzeciwko budynku hotelu "Zameczek".

Hotel "Zameczek" w miejscowości Svojkov-zameczek.      Parking naprzeciwko Hotelu "Zameczek".

0,0 km trasy - ruszamy z parkingu. Nasza trasa to mała pętla ścieżkami leśnymi o długości całkowitej ok. 3,3 km. Trasa spaceru z podanym kilometrażem poniżej.

Rozdroże szlaków za hotelem "Zameczek"
0,11 km trasy - rozdroże szlaków. Za hotelem odchodzi droga ze szlakiem czerwonym i zielonym w którą skręcamy.

Szlak czerwony biegnie prosto w kierunku pięknego zakątka jakim jest tzw. Modlivý důl. Tam dojdziemy, ale drogą okrężną. Szlak zielony po kilkunastu metrach skręca w lewo na drogę wiejską. Skręcamy na szlak zielony.

0,19 km trasy - kończy się zabudowa wioski i szersza droga. Zaczyna się ścieżka leśna ze szlakiem zielonym prowadzącym do Jaskini Stare Czasy (czes.Jeskyně Staré časy). Ścieżka jest mało używana więc za ostatnim gospodarstwem należy uważać, aby właściwie na nią trafić. My nie uważaliśmy, więc trochę zabłądziliśmy i kręcąc się po lesie  wyszliśmy  na szlak zielony już za jaskinią. Myśląc, że jaskinia jest przed nami odeszliśmy jeszcze dalej od niej.

... zagubieni w lesie.      ... zagubieni w lesie.
Jak widać, nie zawsze się udaje.Mając mało czasu nie wracaliśmy i  dlatego dwa zdjęcia jaskini Stare Czasy (czes.Jeskyně Staré časy) i skały Skalne Okna (czes.Skalní okna Kolonáda) załączam z internetu.

Jaskinia Stare Czasy.       Jaskinia Stare Czasy.

Skalní okna KolonádaJaskinia Stare Czasy jest wykuta w skale, należy  do systemu Svojkovských skał, które są częścią wzgórza Cvikovská.

O,42 km trasy - szlak zielony skręca w prawo.

0,645 km trasy - w lewo odchodzi szersza droga. My dalej prosto węższą ścieżką szlaku zielonego.

0,98 km trasy - dochodzimy do rozgałęzienia ścieżek. Skręcamy w tą na prawo.

1,2 km trasy - rozgałęzienie ścieżek. Skręcamy za szlakiem zielonym w lewo.

1,31 km trasy - dochodzimy do szerokiej drogi. Skręcamy za szlakiem zielonym w lewo.

1,42 km trasy - rozstaje nad Bukovym Udolim. Tu kończy się szlak zielony, a wchodzimy na szlak pieszy koloru czerwonego. Idziemy na prawo.
1,5 km trasy - rozgałęzienie szlaków. W tym miejscu dochodzi i odchodzi szlak niebieski. My dalej prosto za szlakiem czerwonym.

... podejście na szlaku.       ... na szlaku - dorodna rodzinka.
1,7 km trasy – ze ścieżki szlakowej po jej prawej stronie, pomiędzy drzewami wyłania się dziwna, samotnie stojąca skała. Jest to bazaltowa skała wulkaniczna Słowik (czes.Slavíček), której najwyższy punkt znajduje się na wysokości 535 m n.p.m. Z tego miejsca ścieżki nie warto podchodzić bliżej skały, gdyż oznaczone dogodne wejście będzie po przejściu ścieżką szlakową jeszcze ok. 200 metrów.

Skała Słowik.Skała Słowik.

W języku czeskim nazwa wywodzi się od słowa słowik - Slavíček = mały słowik. Skała z uwagi na liczne szczeliny i załamania wydaje w czasie wiatru świst podobny do śpiewu słowika - dlatego taka nazwa.

1,84 km trasy – Od ścieżki szlaku czerwonego, w prawo odchodzi odgałęzienie szlaku do skały Słowik. Po ok. 60 metrach lekko pod górkę jesteśmy przy skale.

Skała Skowronek.
1,9 km trasy – skała Słowik. Jak widać na zdjęciach niżej, z uwagi na silne zadrzewienie brak widoków na okolicę - można podziwiać jedynie bazaltową skałę.

Skała Słowik.

Widok ze Skały Słowik.
Po obejrzeniu skały wracamy na główny szlak czerwony i kontynuujemy spacer.

2,21 km trasy – skrzyżowanie dróg i rozstaje szlaków Przełęcz pod Słowikiem (czes.Sedlo pod Slavíčkem). Z lewej strony, z szerokiej drogi dochodzi pieszy szlak zielony który od przełęczy biegnie na krótkim odcinku razem z naszym szlakiem czerwonym.

Odcinek wspólny dla szlaku czerwonego i zielonego. Rozgałęzienie szlaków Sedło pod Slavickiem.

2,3 km trasy – szlak zielony biegnie prosto na Tisový vrch, Jeskyně Poustevna i Dědovy kameny, my skręcamy w prawo na szlak czerwony.

2,4 km trasy – ukazuje się skała z jaskinią Patrol (czes.Hlídková jeskyně) znajdująca się przy ścieżce szlakowej do Modlivého dolu.

Jaskinia Patrol (czes.Hlídková jeskyně)

Tuż obok jaskini Patrol zaczyna się przepiękny wąwóz skalny sprowadzający do tzw. Doliny Modlącej (czes.Modlivý důl). Ten wąwóz, pomiędzy wysokimi skałami jest jednym z ładniejszych na trasie tego spaceru – dowodem tego niech będą zdjęcia poniżej.

2,53 km trasy – wyjście ze skalnego wąwozu. Dochodzimy do bardziej płaskiej powierzchni w okolicy pięknej skalnej kaplicy (czes.Skalní kaple P. Marie Lurdské).

... wyjście z wąwozu skalnego.... wyjście z wąwozu skalnego.

To miejsce jest położone w Dolinie Modlącej (czes.Modlivý důl) kiedyś zwanej Doliną Smolną z racji że wypalano w niej węgiel drzewny i uzyskiwano smołę.

Modlivý důl znajduje się pomiędzy zboczami Slavicka i Tisovego vrch. i jest otoczony stromymi skałami z piaskowca. Tu znajduje się wspaniała kaplica wykuta w skale.

Kaplica skalna.Kaplica skalna.
Miejsce to ma ponad dwustuletnią tradycję odwiedzania. Już w roku 1772 hrabina Cervelli poleciła wybudować tu drewnianą kaplicę do której z Czeskiej Lipy przychodziły pielgrzymki.

Skalna kaplica czes.Skalní kaple P. Marie Lurdské

Kapliczkę w piaskowcu z Lukami gotyckimi wykonał rzeźbiarz Antoni Wagner.
W latach 40-tych XIX wieku przyjeżdżał tu medytować i modlić się ostatni koronowany czeski król Ferdynand V Dobrotliwy.

Hrabianka Kinska poleciła przebudować skalną kaplicę na kształt lourdskiej jaskini z posągiem Panny Marii Lourdskiej do której do dnia dzisiejszego przychodzą pielgrzymi i odbywają się inne ważne wydarzenia religijne. Od 1996 roku, corocznie w dniu 1 maja odprawiana jest msza święta rozpoczynająca miesiąc Maryjny. Trzeba przyznać, że miejsce jest bardzo pięknie położone.

Informuję zainteresowanych, że kto chce obejrzeć jedynie kaplicę, to z parkingu Svojkov-zameczek idąc szlakiem czerwonym jest jedynie ok. 600 metrów - patrz mapka powyżej.

... podejście do "Oratorium"
Naprzeciwko skalnej kaplicy, w odległości ok. 100 metrów od niej istnieje wykuta w skale nisza tzw.Oratorium. Dawniej stała tu rzeźba "Ukrzyżowanie" zaprojektowana przez rzeźbiarza Josefa Max Sloupský starszego.

"Oratorium"

Po II wojnie światowej miejsce było w dużej mierze zniszczone, a rzeźba została skradziona.Obecnie we wnęce znajduje się jedynie krzyż. Aby zobaczyć to miejsce trzeba wejść w skalny wąwóz i po drewnianych schodach wdrapać się do góry.

Skalny wąwóz prowadzący do "Oratorium".
My dalej kontynuujemy spacer szlakiem czerwonym w kierunku pozostawionego samochodu na parkingu w miejscowości Svojkov-zameczek. Po obu stronach ścieżki szlakowej podziwiamy grupy skał - raj dla wspinaczy.

2,8 km trasy - po lewej stronie ścieżki szlakowej źródełko, popularnie zwane źródłem Rangers. W roku 2000 obiekt został odremontowany, a woda ze źródełka ma podobno właściwości uzdrawiające. Na wszelki wypadek pijemy po pełnym kubku.   Tak na marginesie, to wędrując po szlakach spotkałem wiele razy uzdrawiające wodopoje, w każdym gasiłem pragnienie więc może dlatego mogę jeszcze "biegać" po górach.

Żródło Pramen U Strážce.Źródło Pramen U Strážce.

Źródło Pramen U Strážce.

2,91 km trasy - charakterystyczne miejsce z krzyżem na Drodze Krzyżowej. Z lewej strony do naszego szlaku czerwonego dochodzi szlak pieszy zielony który wcześniej spotykaliśmy. Od tego miejsca szlak czerwony i zielony prowadzi nas do parkingu Svojkov-zameczek.

Przystanek Drogi Krzyżowej.      Droga szlaku czerwonego i zielonego doprowadzająca doparkingy Svojkov-zameczek.
3,3 km trasy - parking Svojkov-zameczek, koniec zaplanowanego spaceru. Kto ma czas i zainteresowanie może dodatkowo obejrzeć ruiny zamku Svojkov znajdujące się blisko parkingu. Poniżej mapka z trasami dojścia do ruin.

Odległość z parkingu do ruin to ok. 250 metrów w jedną stronę. My weszliśmy przez furtkę od strony drogi głównej. Nie ma żadnego oznaczenia że tędy się wchodzi - nikt nas nie pogonił. Gdyby furtka była zamknięta jest możliwość wejścia prosto z parkingu, wzdłuż ogrodzenia (po obejrzeniu ruin tędy wróciliśmy). Obojętne jak wejdziemy nie prowadzi tam żaden szlak turystyczny.

... kombinujemy jak wejść - furtka na szczęście otwarta, więc wchodzimy od strony drogi głównej.
Po wejściu na posesję, szybko poszliśmy w kierunku osamotnionego zalesionego wzgórza gdzie ukryte są pozostałości zamku Svojkov. Zamek miał kiedyś trzy piętra, które zostały wykute w skale piaskowca.

Rycina zamku Svojkov z 1840 roku.Rycina zamku Svojkov z 1840 roku.

... romantyczna ruina zamku widziana z podejścia na wzgórze.... romantyczna ruina zamku widziana z podejścia na wzgórze.
Jak widać ruiny zamku znajdują się na wzgórzu, otoczone zaniedbanym parkiem. Data powstania zamku nie jest znana, ale odkrycia archeologiczne wskazują na istnienie zamku w XIV i XV wieku.

Pozostałości zamku Svojkov.      Pozostałości zamku Svojkov.      Pozostałości zamku Svojkov.
Po raz pierwszy w źródłach pisanych wzmianka o zamku Svojkov pojawia się w roku 1355 - został założony prawdopodobnie przez Panów Svojkov. Pierwszym znanym właścicielem był Ješek z Svojkov o którym wspominają żródła pisane z 1371 roku. Później właścicielem zamku został Jan Kępka z Chlumu.

Pozostałości zamku Svojkov.
W roku 1750 posiadłość z zamkiem kupił hrabia Maximilian Josef Kinsky. Około 1780 r zamek został romantycznie przebudowany, dobudowano drewniane schody, galerie. Po roku 1945 istniał w zamku Dom Spokojnej Starości. W 1958 roku zamek został spalony i częściowo zburzony. Do dzisiaj zachował się w takim stanie jak na zdjęciach.

Pozostałości zamku Svojkov.Pozostałości zamku Svojkov.
Z zamku powracamy ścieżką wzdłuż ogrodzenia. Przy tej ścieżce, na zboczu wzgórza spotkaliśmy dwie puste kapliczki skalne - a przynajmniej tak mi się wydaje że kiedyś były to kapliczki.

Wracamy na parking i jedziemy na kwaterę na zasłużony wypoczynek.