STRONA GŁÓWNA      DOLOMITY      Spacer Przełęcz Gardena - Selva - Dolina Val Lunga.

Przełęcz Gardena na tle Selli - widziana z grani Cir.
Dolomity Spacer: Przełęcz Gardena - Selva Gardena - Dolina Val Lunga. Z widokiem na Sellę, Sassolungo i Puez.
                               Wycieczka z dnia 24 czerwca 2019 r.
W tej fotorelacji pokaże zdjęcia ze spaceru szlakiem nr 12A poprowadzonym z przełęczy Gardena do doliny Val Lunga.

Trasa szlaku jest bez żadnych trudności technicznych i nadaje się na wycieczkę rodzinną nawet z małymi dziećmi.

W razie sprzeczności rodzinnych dotyczących długości i trudności technicznych możliwy jest podział na dwie grupy:
  • jedna grupa wycieczka trasą bardziej wymagającą i dłuższą. Z przełęczy Gardena na grań Cir, przez płaskowyż do schroniska Puez i zejście w dolinę Val Lunga.Trasa tego wariantu to ok. 15,7 km. Fotorelacja z tej trasy do obejrzenia tu:  >Dolomity. Wycieczka na płaskowyż Puez.

• druga grupa spacer pokazany w tej fotorelacji, również z przełęczy Gardena do doliny Lunga - trasa ok. 7,8 km. Po dojściu do wlotu doliny jest możliwość poczekania na polanie z pięknymi widokami, spędzenia czasu w restauracji lub barze lub dalszego spaceru w dolinę na spotkanie pierwszej grupy.
 Kompromis rodzinny zapewniony.

Trasa naszego dzisiejszego spaceru prowadzi pomiędzy trzema grupami górskimi Dolomitów tj. grupą Sella,  grupą Sassolungo oraz grupą Puez co obrazuje mapka poniżej.

Trasa bardzo widokowa na wszystkie te trzy grupy górskie. Niżej trasa spaceru z podaniem orientacyjnego kilometrażu  oraz profil wysokościowy.

Jak widać z profilu wysokości jedynie pierwsze 2 km jest lekko pod górkę - potem już tylko z górki. Przewyższenie na trasie wynosi ok. 204 metrów. Zaczynamy z wysokości 2121 m n.p.m. na przełęczy Gardena, a kończymy w Val Lunga przy kapliczce św.Sylwestra na wysokości 1632 m n.p.m.

o,o km trasy - przełęcz Gardena (2121 m n.p.m.).  Z przełęczy moja trasa prowadziła szlakiem nr 2 a następnie od restauracji Jimmy do górnej stacji kolejki Dantercepies szlakiem nr 12A - ok. 1,8 km cały czas pod górkę. Można tego uniknąć wchodząc od przełęczy na szlak nr 654 który doprowadzi do szlaku nr 12a i dalej do doliny Val Lunga.  Dla bardziej leniwych lub dla atrakcji dzieci wjazd kolejką CIR. Wszyskie możliwości rozpoczęcia wycieczki pokazuje szczegółowa mapka poniżej.

Wejście moją trasą gwarantuje doskonały widok z góry na majestatyczną grupę Sella. Trasa do restauracji Jimmy przebiega w początkowej części ścieżką przez trawiastą, ukwieconą łąką, by następnie przejść w wygodną szeroką polną drogę.

... za plecami Sella.

Nabierając wysokości, coraz szerzej widać grupę Sella położoną po drugiej stronie przełęczy Gardena. Grupa Sella jest otoczona ze wszystkich stron drogą asfaltową z czterema przełęczami z każdej ze stron świata: od północy - Gardena, od południa - Pardoi, od wschodu - Campolongo , od zachodu - Sella.

Z tych przełęczy prowadzi bardzo dużo szlaków turystycznych co powoduje, że cała grupa jest bardzo atrakcyjna dla turystów. Najwyższym szczytem grupy Sella jest Piz Boe (3.152 m n.p.m.) - fotorelację z wejścia na niego przez naszą grupę można obejrzeć tu:  >Dolomity. Wycieczka Przełęcz Pordoi-Sas Pordoi-Schronisko Forcella Pordoi-szczyt Piz Boe-schronisko Boe.

... podejście do restauracji Jimmy. Za plecamy w całej okazałości grupa górska Sella.

Natomiast po północnej stronie przełęczy Gardena, równolegle do Masywu Sella przebiega poszarpana grań Pizes de Cir z najwyższym szczytem tego pasma Gran Cir o wysokości 2592 m n.p.m.

Pasmo Cir - po lewej widoczna przełęcz Cir ze szlakiem w kierunku płaskowyżu Puez.

Gran Cir 2592 m n.p.m. - najwyższy szczyt pasma Pizes de Cir.

0,9 km trasy - restauracja Jimmy.  W tym miejscu znajduje się rozgałęzienie szlaków. Szlak nr 2 którym szliśmy za restauracją skręca w lewo i pnie się w kierunku przełęczy Cir i dalej przez płaskowyż do schroniska Puez. Fotorelację z tej trasy można obejrzeć tu: >Dolomity. Wycieczka na płaskowyż Puez.

Restauracja Jimmy.

My skręcamy przed (lub za) restauracją 0stro w lewo na szlak nr 12A i będziemy kontynuowali spacer wzdłuż południowych stoków pasma Cir. Można powiedzieć, że wchodzimy na ścieżkę nr 12A i idziemy w odwrotnym kierunku niż szliśmy do tej pory.

Ścieżka szlakowa nr 12. W głębi widać pasmo Tofany.

Ścieżka szlakowa nr 12.

Trawersując zbocze Cir i patrząc w lewo znakomity widok na pasmo Selli leżące po drugiej stronie przełęczy Gardena. W dole widoczna przełęcz Gardena - dla takiego widoku gór warto było podejść pod podnóże Cir. Na dolnym zdjęciu doskonale widać naszą drogę podejściową szlakiem nr 2 z przełęczy Gardena.

Masyw Sella - widok ze szlaku nr 12.

Weszliśmy nieco wyżej, więc odsłoniły się nowe szczyty w grupie Selli. Na zdjęciu górnym od lewej: Cime Sief (2424 m n.p.m.) z Monte Pelmetto (2990 m n.p.m.), charakterystyczna kopuła Boe Seekafel (2911 m n.p.m.), szpiczasty Cima Pisciadu (2985 m n.p.m.),  Sas Lech (2936 m n.p.m.).

Sella pod koniec czerwca.

Idziemy cały czas pod górkę, a za każdym zakosem coraz to inne widoki, a nawet jak są te same co były to z innej perspektywy. Za następnym zakosem ukazuje się nowa grupa górska tj. Sassolungo. Relację z wycieczki wokół tej grupy można obejrzeć tu:  >Dolomity. Wycieczka wokół grupy górskiej Sassolungo.

Po lewej Sella, po prawej Sassolungo.

Zaś patrząc się do tyłu jeszcze lepiej widać drogę którą przed chwilą szliśmy oraz Col Toron (2655 m n.p.m.) u podnóża którego znajduje się restauracja Jimmy oraz górna stacja kolejki Frara – z którego to miejsca zaczęliśmy nasz spacer. Na drugim planie wspaniale widać masyw górski Tofany leżący w Północnych Włoszech w okolicy Cortina d`Ampezzo. W Tofanach wyróżniają się trzy szczyty nające ponad trzy tysiące metrów wysokości: Tofana di Mezzo (3241 m n.p.m.), Tofana di Dentro (3238 m n.p.m.) oraz Tofana di Rozes (3225 m n.p.m.).

W głębi grupa Tofany.

Zobaczenie zza pagórka masztu zwiastuje że zbliżamy się do górnej stacji kolejki linowej Dantercepies dowożącej turystów z przełęczy Gardena, a to daje również ulgę że zaraz będzie cały czas z górki.

Na dolnym zdjęciu zrobionym z autokaru w czasie wjazdu na  przełęcz Gardena doskonale widać grzbiet Cir i naszą ścieżką szlakową nr 12A w pobliżu piargów na odcinku od restauracji Jimmy do górnej stacji kolejki.  Tu najlepiej można zobaczyć charakterystyczne dla Dolomitów wysoko położone trawiaste hale i wyrastające z nich szczyty górskie. W tym przypadku hala dochodzi do górnej stacji kolejki linowej ( 2298 m n.p.m.) a obok najwyższy szczyt tego pasma Gran Cir ma wysokość 2592 m n.p.m.

Grzbiet Cir.

1,9  km trasy - górna stacja kolejki Dantescepies na wysokości 2298 m n.p.m.. Z zasady w tym miejscu kończy się podchodzenie i do końca będzie jedynie schodzenie. Przy stacji kolejki jest restauracja, robimy krótką przerwę na zjedzenie drugiego śniadania i wypicie kawy.

Z tarasu restauracji ładny widok na Ssasolungo i naszą dalszą trasę - zdjęcie pierwsze, oraz na Sassolungo z szerszym planem gdzie w tle widaż Alpy Julijskie - drugie zdjęcie.

Sassolungo.

Od górnej stacji kolejki schodzimy drogą oznaczoną 12A - przed nami potężne masywy górskie: Sella i Sassolungo. Schodzimy aż do widocznego zakrętu drogi (widocznego na zdjęciu).

Droga szlaku nr 12A - przed nami Sella.

Sassolungo z drogi 12A.

Za nami pozostaje górna stacja kolejki linowej Dantercepies na tle  poszarpanego grzbietu Cir.

2,3 km trasy - z lewej strony dochodzi z przełęczy Gardena szlak nr 654. Pozwala po ok. 900 metrach łagodnego podchodzenia w ciągu ok. 30 minut znaleść się w tym samym miejscu co my po przejściu bardziej stromym i pokonaniu 2 km. Za to nasza trasa jest bardziej widokowa.

2,5 km trasy - ostry skręt drogi ze szlakiem 12A. Drogę zagradzają dwa spore wzgórza z za których spoglądają na nas północno-wschodnie zbocza Sassolungo. Wzgórza są dobrymi punktami widokowymi w kierunku Sassolungo i miejscowości Plan de Gralba. My skręcamy o 180o i idziemy dalej szlakiem 12A. W tym miejscu również brak kierunkowskazu turystycznego.

Z drogi szlakowej po prawej stronie doskonale widać prawie cały grzbiet Cir, oraz budynek górnej stacji kolejki gdzie nie tak dawno byliśmy. W zimie to tereny do jazdy na nartach. Właściwie to od górnej stacji kolejki można by łąkami skrócić drogę którą pokonaliśmy od stacji o połowę - my jako prawdziwi turyści idziemy szlakiem.

Pasmo górskie Cir widok ze szlaku nr 12A.

Zaś po prawej stronie otworzył się najlepszy jak do tej pory widok na Cir po lewej, w środku Tofany, zaś po prawej Sella - zdjęcie dolne.

Wkrótce drogi się rozchodzą. Droga w lewo prowadzi do dolnej stacji kolejki linowej, zaś droga na wprost to nasz szlak nr 12A. Idziemy więc prosto w kierunku widocznej już restauracji Baita Panorama.

... rozgałęzienie dróg. My prosto w kier.Baita Panorama.

... w dolinie Selva Gardena (Wolkenstein) do której idziemy.

3,0 km trasy - po lewej stronie droga do restauracji Baita Panorama zlokalizowana na wysokości 2130 m n.p.m. Nie jesteśmy zainteresowani, więc idziemy dalej szlakiem 12A który pomału obniża wysokość i biegnie stokiem z zasady bez żadnych drzew. Wykorzystujemy jedno z nielicznych by chwilę odpocząć i podziwiać widoki w dolinę - w dole miejscowość Selva do której dążymy.

... chwila odpoczynku w cieniu drzewa.

Idziemy szeroką drogą w dół, a jedynym utrudnieniem jest piekące słońce i brak jakiegokolwiek cieniu. Pozostaje powolne schodzenie i podziwianie widoków. Są one skromniejsze niż na początku, ale równie piękne - oto kilka z nich.

4,1 km trasy - droga szlakowa przechodzi pod kolejką linową. Tak będzie jeszcze na 4,2 km; 5,1 km; 5,2 km; 5,8 km - po prostu droga biegnie zakosami a kolejka w linii prostej.

5,6 km trasy - skrzyżowanie szlaków. Ukazują się szczyty wyrastające przy wlocie do doliny Val Lunga - wszystkie ponad 2000 metrów n.p.m.

Na tej krzyżowce idący do doliny Val Lunga mają dwie trasy do wyboru:  1. prosto na widoczne w oddali szczyty - szlak nr 12B
                                                                                                         2. skręcić w lewo - szlak nr 12A
Szlak nr 12B prowadzi skrótem bezpośrednio do wlotu doliny Val Lunga i wchodzi do niej w okolicy restauracji Ciampac, natomiast szlak nr 12A dochodzi w to samo miejsce lecz jest trochę dłuższy gdyż biegnie przez miejscowość Selva. My chcąc zobaczyć tą miejscowość wybieramy szlak przez Selvę.

... w głębi widoczny Picberg (Monte Pic) 2363 m n.p.m.

Szlak nr 12A sprowadza do Selvy trawiastym stokiem w zimie wykorzystywanym przez narciarzy. Ze stoku widok w kierunku szczytu Picberg (Monte Pic) o wysokości 2363 m n.p.m.

... dziwadło szlakowe.          ... dziwadło szlakowe.

Otwierający się widok ze szlaku 12A w kierunku wlotu doliny Val Lunga ukazuje klif Stevia. Uważny obserwator wypatrzy w nim dziwną budowlę - są to ruiny średniowiecznego zamku Selva (Wolkenntein) leżące na wysokości 1600 m n.p.m.

... pod nawisem skalnym ruiny zamku Selva.

Kiedyś mały zamek pełnił ważną funkcję strategiczną pilnując przejścia przez prełęcz Gardena do doliny Val Badia. Zamek był, a dzisiaj jego ruiny są własnością tyrolskiej rodziny szlacheckiej Wolkenstein-Trostburg.

Zbliżenie na ruiny zamku Selva.

6,0 km trasy - miejscowość Selva Gardena (Wolkenstein) skrzyżowanie ulic w okolicy dolnej stacji kolejki Dantercepies którą z przesiadką można dojechać do restauracji w której jedliśmy drugie śniadanie na 1,8 km naszej trasy. A więc kto czuje się zmęczony może wygodnie powrócić na górę pod podnóże Cir.

... tuż przed miejscowością Selva.

Dolna stacja kolejki w Selvi wywożąca w kierunku Cir.

Przy dolnej stacji kolejki szlak skręca w lewo do centrum  Selvi, my skręcamy w prawo w ulicę bez szlaku turystycznego prowadzącą do wlotu doliny Val Lunga. Kilka zdjęć z dojścia tą ulicą.

Widok na miejscowość Selva.

... uliczna kapliczka.

... uliczny świątek.

Wlot do doliny Val Lunga - pod nawisem ruiny zamku Selva.

7,2 km trasy – restauracja Ciampac. Tuż obok dochodzi szlak nr 12A tj. skrót do doliny który mijaliśmy na 5,6 km trasy. Tu można odpocząć i zjeść posiłek. Kto chce przy tym oglądać ładne widoki musi jeszcze przejść ok. 200 metrów i posiłek skonsumować w barze La Ciajota z widokiem na wlot doliny Val Lunga.

Restauracja Ciampac u wlotu do doliny Val Lunga. W tle grupa górska Sassolungo.

Restauracja Ciampac na kwiecistej łące, otoczona rzeźbami  zachęca do zatrzymania się i spędzenia kilkunastu minut na zjedzenie obiadu, czy wypicie piwa.

Rzeźby w tej okolicy nie dziwią, dużo ich w formie przydrożnych świątków, kapliczek z drzewa lub ozdób w przydomowych ogrodach - jesteśmy w Południowym Tyrolu słynącym z ludowych rzeźbiarzy i dostatku drzew różnych gatunków.

7,4 km trasy – restauracja,bar La Ciajota przy parkingu samochodów osobowych u wlotu do doliny Val Lunga. Kto nie zatrzymał się w reatauracji Ciampac, może skusi się na postój w barze La Ciajota - tu też oryginalna atmosfera - dodatkowo z pięknym widokiem na dolinę Val Lunga.

Bar La Ciajota u wlotu do dol. Val Lunga.

7,8 km trasy – Kaplica św. Sylwestra stojąca w dolinie Val Lunga na skrzyżowaniu szlaków nr 12 biegnącego w dolinę Val de Chedul, nr 14 biegnącego w dolinę Val Lunga, nr 26 biegnącego w kierunku zamku Selva i dalej do miejscowości Col da la Pelda.

Wlot doliny Val Lunga - w głrbi kapliczka św. Sylwestra.

Kapliczka św. Sylwestra w dolinie Val Lunga.

Nie jest znana dokładna data kiedy została zbudowana kaplica św. Sylwestra , przypuszcza się że nastąpiło to XIII lub XIV wieku, kiedy to hrabiowie Wolkeinstein mieszkali w pobliskim zamku z którego do dnia dzisiejszego pozostała malownicza ruina.

Natomiast faktem jest, że podczas prac konserwatorskich kaplicy przeprowadzonych w latach 1992 – 1993 odkryto różne malowidła naścienne ze scenami z życia Jezusa, czterech ewangelistów, Adama i Ewy oraz liczne datowania z lat 1723, 1754, 1792 a nawet z 1638.

Przy kapliczce kończymy spacer czekając na grupę którą opuściliśmy przy restauracji Jimmi a która wędrowała przez płaskowyż Puez. Razem wracamy ok. 2 km do centrum Selvy gdzie czeka na nas autokar. Oto kilka zdjęć ukazujących tą miejscowość.

Dzień jak co dzień bardzo udany, kilometry w nogach - czas na odpoczynek. Jutro następna wycieczka - do zobaczenia na szlaku.