Home      JURA      Skały Rzędkowickie cz.I - (koniec lutego)

Wyżyna Krakowsko-Częstochowska  -  Skały Rzędkowickie cz.I (koniec lutego)

wycieczka z dnia 19 lutego 2014r.

Rzędkowice to wioska ulokowana wzdłuż drogi Zdów-Włodowice licząca ok. 100 gospodarstw. Należy do województwa śląskiego, powiatu zawierciańskiego, gminy Włodowice. Można powiedzieć, że znajduje się w samym środku Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej.

DOJAZD

Najłatwiejszy dojazd w okolice Skał Rzędkowickich jest od strony drogi nr 792 relacji Żarki-Jaworznik-Kotowice-Kroczyce. Jadąc od strony Żarek na 11,6 km skręcamy w prawo w drogę Zdów-Włodowice. Po ok. 1 km dojeżdżamy do miejscowości Rzędkowice. Po lewej stronie widoczna charakterystyczna skała Wysoka oraz parking u jej podnóża.

Natomiast jadąc drogą nr 792 od strony Kroczyc po ok. 2,5 km mijamy Podlesice, na 5,6 km mijamy tory kolejowe, a na km 6,0 dojeżdżamy do skrzyżowania z drogą Zdów-Włodowice i skręcamy w lewo. Przejeżdżając ponownie tory kolejowe po 1,0 kilometrze dojeżdżamy na parking w Rzędkowicach.

Trasa naszej wycieczki ma długość około 2,0 km i prowadzi wokół przepięknych ostańców wapiennych częściowo zgodnie ze szlakiem zielonym pieszym, a częściowo nieoznakowanymi ścieżkami biegnącymi wzdłuż skałek. Trasa pokazana niżej.

My wycieczkę rozpoczynamy z parkingu w bezpośrednim sąsiedztwie dobrze widocznej z drogi asfaltowej skały Wysoka. Na tym parkingu przywitał nas bardzo towarzyski pies - pod warunkiem że dostanie kanapkę.

Pies jest tak towarzyski, że bardzo chętnie towarzyszy na całej dwukilometrowej trasie - przynajmniej nam gdyż nie ma innych turystów. Ruszamy na trasę a przed nami najbardziej rozpoznawalna skała z racji że stoi osobno i jest pierwszą do której się dochodzi tj. Wysoka.

Dochodząc do Wysokiej, u jej podnóża znajduje się polowa kaplica, gdzie w okresie sezonu odprawiane są nabożeństwa w przepięknej scenerii krajobrazu jurajskiego.

Od polowej kaplicy jeszcze kilka metrów mozolnego podejścia i można podziwiać z bezpośredniej bliskości majestatyczny ostaniec wapienny Wysokiej.

Skała Wysoka

Jak już wspomniałem to ta skała wyznacza początek wędrówki przez Skały Rzędkowickie. Idąc dalej zobaczymy między innymi Basztę, Zegarową, Studnisko, Turnię Cyklopa, Brzuchatą, Słoneczną i wiele innych. Poniżej schemat z zaznaczeniem poszczególnych skałek wzięty ze strony: http://www.wspinek.fr.pl/html/jura/rzedki/skaloplan.htm

Od skałki Wysoka do następnej grupy skałek trzeba przejść około 300 metrów polną drogą z poprowadzonym szlakiem pieszym zielonym, oraz wydeptanymi ścieżkami obok ostańców.

Po dojściu do tego wału skałek wapniowych nie pozostało nić innego jak ich oglądanie i fotografowanie. Różnią się od siebie wielkością, kształtami, kolorem a każda z nich wzbudza zachwyt - oto one:

Baszta

Turnia Szefa

Zegarowa

Zegarowa z innej strony

Studnisko

Wszystkie pokazane skałki oraz które jeszcze pokażę są położone na wschód od Rzędkowic. Razem z położonym dalej na wschodzie pasmem Skał Podlesickich i Pasmem Skał Kroczyckich tworzą największe skupisko kredowych ostańców na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej.

Bardzo ładnie prezentuje się grupa skałek Małego Muru, Turnia Cyklopa, Wielka Baszta, Turnia Lechwora, Brzuchata.

Mały Mur

Turnia Cyklopa i Wielka Baszta

Po środku Brzuchata

Turnia Lechwora

Turnia Lechwora - część górna

Brzuchata

Skały Rzędkowickie mają statut pomnika przyrody zajmującego powierzchnię 445 107 m2 , mającego na celu ochronę tego obszaru ze względów przyrodniczych, naukowych, dydaktycznych i krajoznawczych. Na tym obszarze ustawiono tablice informujące o ochronie siedlisk sieci Natura 2000, na których występują tak wspaniałe ostańce skalne o różnorodnych kształtach.

My idziemy dalej wzdłuż tego wału ostańców i podziwiamy następne tj. Turnię Kursantów, Turnię Pośrednią, Narożną, Turnię nad Garażem i Okiennik Rzędkowicki.

Turnia Kursantów

Pośrednia i Narożna Turnia

Turnia nad Garażem

Turnia nad Garażem i Okiennik Rzędkowicki

Pasmo Skał Rzędkowickich ciągnie się na długości ok. 1 kilometr, a w skałkach jest ponad 300 dróg wspinaczkowych wyposażonych w stałe punkty asekuracyjne. Drogi wspinaczkowe mają przeważnie długość od 10 do 20 metrów, ale jest też kilka dłuższych.
Ja z wnuczką w czasie naszej wędrówki spotkaliśmy na całej trasie wycieczki jedynie dwóch wspinaczy skałkowych nie licząc psa przybłędy który nam cały czas towarzyszył.

Skała Słoneczna

Zjazd na linie ze Słonecznej

Jak widać Skały Rzędkowickie to raj dla wspinaczy skałkowych. Znajduje się tu wiele tras wspinaczkowych o różnej trudności, a w samych Rzędkowicach istnieją szkółki wspinaczkowe oraz filia Jurajskiej Grupy GOPR. Poniżej jeszcze kilka pięknych skał wspinaczkowych.

Pełni wrażeń powracamy leśnymi ścieżkami po drugiej stronie wału skałkowego. Z tej strony ostańce wyglądają mniej efektownie i są mniej widoczne gdyż ukryte są w bukowym lesie i krzakach - a prowadzi nas do samochodu pies przybłęda.

W nagrodę za towarzystwo dostaje następną kanapkę. My obiecujemy sobie że odwiedzimy te skałki jesienią, kiedy przyroda doda drzewom wesołych kolorów. Całe przejście pasma skałek Rzędkowickich zajmuje  1 - 2 godziny w zależności od tego co kto chce obejrzeć.

.... ten pies zawsze doprowadzi ze skałek na parking.