STRONA GŁÓWNA      TATRY SŁOWACKIE      Polski Grzebień cz.II
Wycieczka w Tatry Wysokie na trasie Tatrzańska Polanka - Śląski Dom - Polski Grzebień

Część II.

Wycieczka z dnia 1 września  2012r.

Po półgodzinnym odpoczynku ruszamy ścieżką po prawej stronie Wielickiego Stawu w kierunku Polskiego Grzebienia.

Właściwie od tego momentu trasa staje się bardziej ciekawa gdyż będziemy wędrować pomiędzy ogromnym masywem Gerlacha (po lewej) oraz postrzępionymi  Granatami Wielickimi(po prawej). Poniżej mapka obrazująca przebieg szlaku zielonego z naniesionymi ważniejszymi szczytami i obiektami.

Po dojściu do południowego skraju stawu skręcamy w prawo i ostro pod górę zaczynamy pokonywać po wygodnych kamiennych schodkach próg Doliny Wielickiej.

W tyle pozostawiamy Śląski Dom. Po prawej stronie w kosówkach widoczny czerwony szlak (Tatrzańska Magistrala) w kierunku Suchego Wierchu, Przełęczy pod Osterwą i dalej do Popradzkiego Stawu. (4,3 godz.)

Pierwszy odcinek podejścia na próg doliny wiedzie ścieżką wśród kosówek, gdzie przy samej ścieżce wyrastają kępy traw, ziół i kwiatów.

Po pięciu minutach marszu kosówki ustępują roślinności łąkowej i na odcinku ok. 200m podziwiamy b.bogatą paletę roślin o różnych kolorach i kształtach.

Ścieżka dochodzi pod ogromny nawis skalny zwany Mokrą Wantą (Wieczny Deszcz) gdzie skręca w lewo i zbliża się do Wielkiej Siklawy którą niedawno oglądaliśmy z okolic Śląskiego Domu.

Jeszcze 100m pod górę i wychodzimy na próg doliny. Oglądając się do tyłu widać Wielicki Staw i Śląski Dom. Widać również ścieżkę wokół stawu którą można go obejść.

Po trudach ostrzejszego podejścia teraz przed nami ok. 400m prawie płaskiego terenu w formie łąki zwanej Wielickim Ogrodem.

Wielicki Ogród znajduje się na wysokości 1810-1830m n.p.m. a nazwa wywodzi się od porastających tu ziół, traw  i roślin kwiatowych. Oto kilka z nich.

Na tym b. łatwym odcinku drogi podziwiamy nie tylko piękne rośliny ale i okoliczne szczyty. Idąc ścieżką  po lewej stronie mamy potężny masyw Gerlacha, natomiast z prawej postrzępione Granaty Wielickie.

Zbliżamy się do następnego progu Doliny Wielickiej zwanego Suchą Kopą 2121m n.pm. (stok na prawo). Nad nim po lewej widać masyw Gerlacha. Roślinność pomału zanika.

Koniec ostrzejszego podejścia na ten próg sygnalizuje ten ogromny blok skalny zamykający wyżej znajdujące się wypłaszczenie w którym za moment zobaczymy Długi Staw leżący na wysokości 1939m n.pm.

Wnuczka wyrywa do przodu aby zobaczyć jako pierwsza co ją czeka po osiągnięciu progu doliny i czy widać już Polski Grzebień. Jest tu po raz pierwszy.

Po ok. 70 minutach od Śląskiego Domu dochodzimy do Długiego Stawu zasypywanego przez ogromny stożek piargowy schodzący ze Źlebu Karczmarza po wschodniej stronie Gerlacha.

Idziemy wzdłuż Długiego Stawu po wygodnej półce skalnej z ułożonym kamiennym chodnikiem. Z tego miejsca jeszcze nie widać celu naszej wycieczki - Polskiego Grzebienia.

Pozostawiamy za sobą Długi Staw i dobrze widoczną na zdjęciu po jego lewej stronie Suchą Kopę i podchodzimy pod ostatnie strome podejście na Przełęcz Polski Grzebień.

Mijamy po prawej stronie fragment Granatów Wielickich zaś po lewej stronie tonące w chmurach stoki Gerlacha.

Końcówka podejścia prowadzi na główną grań małymi zakosami a ostatnie 5-10 minut małej wspinaczki jest ubezpieczone łańcuchami i klamrami.

Z tej wysokości patrząc w stronę Wielickiego Szczytu i Przełęczy Wielickiej można dojrzeć w Wielickiej Kotlinie Małe Wielickie Oka.

Sam Gerlach też raczył wyjść z chmur i ukazać swoje groźne oblicze. Wejście na jego szczyt możliwe jedynie z uprawnionym przewodnikiem.

My pokonujemy ostatnie metry. Ekspozycja nie jest duża i przy suchych skałach nie nastręcza większych trudności.

Po czterech godzinach osiągnęliśmy nasz cel wędrówki - jesteśmy na Polskim Grzebieniu na wysokości 2200m n.p.m.

..... jedyne zdjęcie autora relacji upamiętniające wejście....

Pogoda robi się b.zmienna,zbierają się chmury,wieje silny wiatr. Raz po raz chmury zasłaniają okoliczne szczyty. Wykorzystuję chwile przejaśnień i robię kilka zdjęć.

Po przeciwległej stronie przełęczy rozpościera się widok w kierunku Doliny Białej Wody. Na pierwszym planie widać Zmarzły Staw, a widoczna po jego lewej stronie ścieżka szlakowa schodzi w Litworową Dolinę - jest to szlak niebieski biegnący dalej przez Dolinę Białki do Łysej Polany.

Ładnie widać Hrubą Turnię (2091m n.p.m.) oddzielającą Dolinę Litworową od Doliny Świstowej. Obie są odgałęzieniami Doliny Białej Wody.

Poniżej widok w kierunku Litworowej Przełęczy (2385m n.p.m.) i Litworowego Szczytu (2423m n.p.m.). Najbardziej w prawo Litworowy Zwornik, zaś w dole Dolina Wielicka.

Przesuwając wzrok bardziej w prawo w stosunku do powyższego zdjęcia widzimy na pierwszym planie Wielicki Szczyt (2319m n.pm.) który swoją granią schodzi na Przełęcz Polski Grzebień. Za nim wyszły właśnie z chmur pokazane wyżej Przełęcz Wielicka (2295m n.p.m.), Litworowy Zwornik, Litworowy Szczyt (2423m n.p.m.) oraz Litworowa Przełęcz (2385m n.p.m)

Patrząc na północny-wschód widać (jeszcze w słońcu) od lewej Spismichałową Czubę (2012m n.pm.), Szeroką Jaworzyńską (2210m n.pm.) oraz na pierwszym planie po prawej Dziką Turnię (2376m n.pm.)

Jeszcze bardziej na prawo od Dzikiej Turni  widać Turnię nad Rohatką (2332m n.p.m.). Poniżej niej w widocznej szczerbinie Przełęcz Rohatka (2288m n.p.m.).

Przez Rohatkę przebiega szlak niebieski z Łysej Polany do Zmarzłego Stawu (ok.13 km) i dalej w górę na Rohatkę (ok.900m) a następnie w dół do Zbójnickiej Chaty w Dolinie Staroleśnej. Całość ok. 6 godz.
Na dolnym zdjęciu widać na piargach zakosy tego szlaku prowadzące od Zmarzłego Stawu do źlebu pod Rohatką.

W prawo od Rohatki widać główny wierzchołek Małej Wysokiej  (ten w środku - 2429m n.p.m.)

Na koniec szersza panorama z Polskiego Grzebienia w kierunku północnym (z opisem szczytów)

Na Małą Wysoką prowadzi z Polskiego Grzebienia szlak czerwony - 40-45 minut. Po dojściu do Polskiego Grzebienia były wielkie chęci na pokonanie i tego odcinka.

Nastąpiło gwałtowne załamanie pogody i nie było sensu ryzykować - pójdziemy innym razem.

Mała Wysoka - cel  następnej wycieczki.

Powrót tą samą drogą czyli Doliną Wielicką do Tatrzańskiej Polanki   - jeszcze tylko 245  - 3 godz. marszu.