Home      JURA      Jura-Skały Podlesickie (Apteka,Biblioteka)

Wyżyna Krakowsko-Częstochowska.  Skały Podlesickie.   Apteka - Turnia Motocyklistów - Biblioteka - Dudnik - Studnia Szpatowców.

zdjęcia z dnia 26 - 27 września 2014r.

W roku 2014 pokazałem fotorelację z rezerwatu "Góra Zborów" położonego w okolicy miejscowości Podlesice (patrz relacja:  >Góra Zborów ). Dzisiaj zaproponuję trasę spaceru ukazującą piękno samotnie stojących  skałek należących do Skał Podlesickich. Pojedyńczych nie znaczy że mniej urokliwych niż te w kompleksie Góry Zborów.

Cała piesza wycieczka przebiega po dosyć równinnym terenie, z małymi podejściami.  Pokonana wg mojej propozycji liczy około 4 kilometrów. Trasę wraz z orientacyjnym kilometrażem pokazuje planik poniżej.

Wycieczkę proponuję rozpocząć z dużego bezpłatnego  parkingu zlokalizowanego przy Centrum Dziedzictwa Przyrodniczego i Kulturowego Jury. Trafimy tam mijając Podlesice - po ok. 1 - 1,2 km po lewej stronie widać z drogi Centrum i parking, zaś po prawej główne wejście na teren rezerwatu Góra Zborów.

... parking przy Centrum Dziedzictwa.

W  miejscowości Podlesice istnieje kilka parkingów i restauracji, a do miejsca z którego zaczynamy dzisiejszy spacer jest około 1 - 1,1 km. Poniżej planik.

0,0 km - parking przy Centrum Dziedzictwa Przyrodniczego i Kulturowego Jury. Ruszamy w kierunku pierwszego celu jakim jest Skała Apteka ukryta w lesie. A jak bardzo ukryta niech świadczy zdjęcie zrobione z Góry Zborów.

Zdjęcie robione z odległości w linii prostej ok. 1,2 km. Zrobione zbliżenie pokazało piękno tej skały i zachęciło mnie do jej odnalezienia w lesie.

Z parkingu Centrum można do niej dojść dwoma sposobami:
  • idąc szybko drogą asfaltową nr 792 w kierunku miejscowości Żarki (ok.400m)
  • idąc z parkingu na zachód leśną dróżką prowadzącą do skały zwanej Turnią Motocyklistów (wejście na ścieżkę w rogu parkingu naprzeciwko głównego wejścia do rezerwatu). Po dojściu do Turni Motocyklistów dalej na zachód trochę mniej widoczną ścieżką która doprowadza do wschodniej ściany Apteki.
Ja wybrałem szybkie dojście asfaltową drogą. Po około 100 metrach po lewej stronie mijam zarastającą polankę ze skałą Turnia Motocyklistów - w drodze powrotnej będziemy przy niej przechodzić w kierunku skały "Biblioteka". Teraz idziemy dalej asfaltem.

Skała Turnia Motocyklistów
 0,38 km - po lewej stronie widoczna droga leśna ze znakiem zakazu wjazdu. W nią skręcamy (kierunek południe) w kierunku skały Apteka. Po około 200 metrach dochodzimy do rozwidlenia ścieżek. Skręcamy za istniejącym betonowym słupkiem w prawo. W lewo do Turni Motocyklistów.

0,82 km - wchodzimy na małą polankę i ukazuje się imponująca wschodnia ściana skały Apteka zwana również pod nazwą Skrzypkowa Skała.

Jak widać skałę Apteka zasłania od dołu młody i starszy las. Aby podejść bliżej podstawy skały idziemy dalej mało widoczną ścieżką wydeptaną przez wspinaczy skałkowych. Podobnymi ścieżkami można obejść Aptekę dookoła.

0,87 km - dochodzimy do podstawy skały i kierujemy się lekko pod górkę w kierunku południowym - po prostu w tym kierunku jest lepsza ścieżka i mniej gęste zarośla.

0,9 km - las i zarośla w okolicy podnóża Apteki trochę się przerzedza co pozwala zrobić szersze ujęcia ściany południowej. To na niej jest dużo dróg wspinaczkowych i zapewne w sezonie jest tu spory tłok na skałach.

Ze skały Apteka rozpościera się szeroki widok na okolicę. Widać wzgórze Kołoczek, Górę Zborów oraz Krucze Skały.

... wzgórze Kołoczek.

... Krucze Skały.

... Góra Zborów.

Wracamy na małą polankę którą dochodziliśmy do Skały Apteka. Przy betonowym słupku mamy do wyboru dwie możliwości dojścia do Turni Motocyklistów:
  • na wprost leśną dróżką
  • w lewo w kierunku asfaltowej drogi, a nią w prawo w kierunku parkingu przy Centrum
1,78 km - obojętne którą trasę wybierzemy dochodzimy do skały zwanej Turnią Motocyklistów. Znajduje się na małej polance i jest widoczna z drogi asfaltowej.

Ta fotogeniczna wapienna skała znajduje się dosłownie 150 metrów od parkingu Centrum Dziedzictwa Jury. Przez miejscowych bywa nazywana "Słonkiewiczową Skałą".
My ruszamy dalej do ukrytej w lesie skały Biblioteka. Aby tam trafić należy przy Turni Motocyklistów wypatrzyć ścieżkę biegnącą lekko pod górkę (prostopadłą do drogi asfaltowej).

Dojście do małej polanki to znak że zbliżamy się do skały Biblioteka, natomiast ujrzenie zagrodzonego otworu przy skale  że jesteśmy na miejscu.

1,99 km - jesteśmy przy Jaskini Żabiej znajdującej się w skale Biblioteka na wzgórzu Sulmów.

Jaskinia Żabia nie jest dostępna dla zwykłego turysty, mogą do niej schodzić jedynie zaawansowani grotołazi przy użyciu specjalistycznego sprzętu.

Jest to bowiem jaskinia typu pionowego w postaci studni z bocznymi niskimi korytarzami.

Z uwagi na głębokość wejściowej studni wynoszącą 11 metrów w roku 2010 otwór został zabezpieczony barierkami.

Jaskinia Żabia ma głębokość 18,5 m i długość 59 m.

Została odkryta w 1944 roku przez mieszkańców Podlesic poszukujących szpat.

Najlepiej obchodzić skałę Apteka od strony zachodniej - ścieżką u podnóża skały.

Skała Biblioteka to skalny mur, a nazwa została nadana przez jej odkrywców Zdzisława „Kirkina” Dziędzielewicza i towarzyszy, którym ta zwarta, pocięta kominami grupa skał skojarzyła się z tomami grubych ksiąg na bibliotecznych półkach.

Wysokość skał nie przekracza 20 metrów i warto wdrapać się na górę, gdyż widoki są bardzo ładne - co za moment pokażę.

Oczywiście trzeba zachować szczególną ostrożność, gdyż nieuwaga może mieć przykre następstwa.

W kierunku zachodnim widać oddalone o około 1,6 km Skały Rzędkowickie z wybijającym się Okiennikiem Rzędkowickim. W lesie samotna Leśna Turnia - ostatnia skała w paśmie Skał Rzędkowickich.

... zbliżenie na Okiennik Rzędkowicki.

Bardziej na prawo, czyli w kierunku zachodnio-północnym widoczna Skała Apteka przy której niedawno byliśmy - naprawdę świetnie ukryta w lesie.

... zbliżenie na Skałę Apteka.

W kierunku północnym w odległości w linii prostej ok. 1,8 km widać duży Ośrodek Wypoczynkowy "Orle Gniazdo" w Hucisku gmina Włodowice.

Jeszcze  bardziej w prawo, czyli na północny-wschód, pomiędzy drzewami widać wzgórze Kołoczek i Górę Zborów należące do rezerwatu Góra Zborów. Niestety, ze szczytu na który ja się wdrapałem widać jedynie pomiędzy drzewami fragmenty tych skał. Prawdę mówiąc miałem chęć przejść granią Biblioteki w inne miejsce,  ale po prostu się bałem  -  więc zdjęcia są takie jakie są.

...Głowa Cukru na wzgórzu Kołoczek.

... fragment Góry Zborów widziany z Biblioteki

Myślę, że wystarczy tych zdjęć z wierzchołka jednej ze skałek Biblioteki. Spędziłem tam całą godzinę - pogoda i widoki wspaniałe. Jeszcze tylko zdjęcie  skałki z której robiłem zdjęcia. Jeżeli tam wlazłem to i musiałem (z trudem) zejść.

2,13 km - po zejściu do podstawy skały można by zakończyć wycieczkę gdyż odwiedziliśmy trzy najważniejsze skały Podlesickie tj.
  • Skałę Apteka
  • Turnię Motocyklistów
  • Skałę Biblioteka
Natomiast z tych skałek oglądaliśmy wzgórze Kołoczek, Górę Zborów i Skały Rzędkowickie.

Ja jednak postanowiłem dalej kontynuować spacer ścieżkami leśnymi,  nie lubię wracać tymi samymi drogami co przyszedłem.

Jeżeli ktoś by miał chęć powtórzyć moją trasę to dla ułatwienia podaję dokładniejszy planik tej trasy od skały Biblioteka. Na planie pokazane leśne ścieżki.

Kontynuując tą trasą obejrzymy dodatkowo Studnię Szpatowców i jaskinię w Dudniku.

Istnieje również możliwość wejścia na Górę Zborów z bocznego wejścia - szlakiem zielonym i czerwonym.

Od skały Biblioteka istnieją wydeptane ścieżki w kierunku południowym którymi po przejściu 100 - 200 metrów dojdziemy do drogi leśnej którą przebiega zielony szlak z Góry Zborów do Skał Rzędkowickich.

2,3 km - droga ze szlakiem zielonym. Skręcamy w lewo i z godnie ze szlakiem zielonym podążamy w kierunku Góry Zborów.
2,57 km - schodzimy ze szlaku zielonego w prawo na ścieżkę prowadzącą do Studni Szpatowców.

2,65 km - po przejściu zarastającej polany- łąki  dochodzimy do Studni Szpatowców.

Jaskinia Studnia Szpatowców znajduje się na terenie wsi Podlesice w gminie Kroczyce.

Znajdujemy ją w lesie bukowym na stoku wzniesienia o nazwie Dudnik.

Jak podaje tablica informacyjna jest to jaskinia pionowa o głębokości 60 metrów - dostępna jedynie przy pomocy sprzętu alpinistycznego.

Wejście do jaskini rozpoczyna się stromą pochyłą pochylnią która na głębokości 17 metrów przechodzi w dwa pionowe otwory prowadzące do 19-to metrowej studni.

Jak niebezpieczna jest ta jaskinia niech świadczy fakt że miało tu miejsce kilka śmiertelnych wypadków.

Z tego też powodu sam otwór zabezpieczony jest barierkami chroniącymi przed przypadkowym wpadnięciem.

Jaskinia prawdopodobnie została odkryta przez Niemców w roku 1944 podczas kopania w tej okolicy umocnień ziemnych.

Dno jaskini pokrywa gruba warstwa gruzu skalnego - są to pozostałości  po prowadzonych w latach 1946 - 1951 pracach górniczych związanych z wydobywaniem minerałów.

Właśnie od tego minerału o doskonałej łupliwości zwanego szpatem wywodzi się nazwa  - Studnia Szpatowców.

Obecnie szpat znany jest pod nazwą kalcytu.

W jaskini brak jest szaty naciekowej zniszczonej w czasie eksploatacji kalcytu.

Nie wracamy łąką do drogi ze szlakiem zielonym, a idziemy w kierunku południowym wydeptaną ścieżką wzdłuż skałek wzgórza Dudnik.

2,74 km Przechodzimy pomiędzy skałkami i dochodzimy do małej jaskini w górze Dudnik. Właściwie to tylko schronisko skalne - można tam wejść.

Z tej małej pieczary wychodzimy i kierujemy się kilkadziesiąt metrów wydeptaną ścieżką w dół zbocza.
2,78 km - dochodzimy do wyraźnej ścieżki leśnej którą przebiega szlak czerwony tzw. "Szlak Orlich Gniazd"
Skręcając w prawo doszlibyśmy przez Górę Sowią i Górę Apteka (nie mylić ze skałą Apteka którą odwiedziliśmy wcześniej) do ruin zamku Morsko (Bąkowiec).
My jednak skręcamy w lewo w kierunku Podlesic i Góry Zborów.

2,95 km - wychodzimy z lasu na łąkę.
3,0 km - dochodzimy do drogi z której zeszliśmy do Studni Szpatowców. Skręcamy w prawo w kierunku widocznej drogi asfaltowej Podlesice -Żarki. Do drogi asfaltowej podwójny szlak zielony i czerwony.

3,13 km - droga asfaltowa Podlesice - Żarki. Kto ma chęci, czas  i siły może z tego miejsca zgodnie ze szlakiem zielonym i czerwonym wejść bocznym wejściem do rezerwatu Góra Zborów, a na parking przy Centrum Jury wrócić głównym wejściem.

Ponieważ Górę Zborów odwiedziłem dzień wcześniej wracam w kierunku parkingu asfaltem.

Relację z rezerwatu Góra Zborów można obejrzeć klikając:  >Góra Zborów

3,54 km parking przy Centrum Dziedzictwa Przyrodniczego i Kulturowego Jury.

Można zabrać z samochodu ewentualne zapasy żywności  i wejść głównym wejściem do rezerwatu w okolice Kruczych Skał - to tylko ok. 200 metrów. Myślę, że tam w malowniczej scenerii Kruczych Skał naprawdę z przyjemnością można jeszcze chwilę odpocząć przed odjazdem na kwaterę.  Ja tak zrobiłem.

Krucze Skały w rezerwacie Góra Zborów.

3,96 km - wracamy na parking i kończymy spacer. Żegnam widokiem skałki w promieniach zachodzącego jesiennego słońca - do zobaczenia na szlaku.