STRONA GŁÓWNA      WYCIECZKI DALEKIE      Grecja - Peloponez. Wycieczka piesza Tolo - Góra Proroka Eliasza (cz. 2)

GRECJA - Peloponez.

Wycieczka piesza Tolo - klasztor Przemienienia Pańskiego - wzgórze Proroka Eliasza - kościół Agia Kyriaki w Tolo. (część 2)

Wycieczka z dnia 24 września 2017

W części 1 tej wycieczki doszliśmy do 5,58 km trasy skąd doskonale widać cel mojej wycieczki - Górę Proroka Eliasza.

6,23 km trasy – kapliczka. W prawo odchodzi nieutwardzona droga. My dalej prosto. Po kilkudziesięciu metrach następna kapliczka po prawej stronie.

6,44 km trasy – po prawej stronie pomnik – kapliczka Filipa Ndoia i nieutwardzona dróżka wprowadzająca na szlak pieszy na szczyt wzgórza Proroka Eliasza.

W tym miejscu trójka turystów niemieckich rezygnuje z podejścia na szczyt z braku czasu i rusza dalej do Assini na zaplanowany wcześniej odjazd autobusu.

Ja planując wycieczkę jako całodniową i mając nieograniczony niczym czas, ruszam samotnie w kierunku klasztoru widocznego na górze.

Początkowe podejście na Górę Proroka Eliasza.
Góra z daleka wygląda na niedostępną, ale w rzeczywistości nie żadnych trudności aby na nią wejść. W roku 2016 zostały wybudowane na szlaku kamienne schody, a wszystkie niebezpieczne przejścia są zabezpieczone barierkami.

Podejście na Górę Proroka Eliasza.

Widok z podejścia na ór Proroka Eliasza.
Podchodząc jest możliwość zobaczenia drogi którą przyszliśmy. Na dolnym zdjęciu właśnie ta droga między wzgórzami i napotkane jedyne gospodarstwo przy drodze o którym wspominałem wcześniej.

Widok z podejścia na ór Proroka Eliasza.        Widok z podejścia na ór Proroka Eliasza.

Pod koniec wspinaczki ukazujący się fragment kaplicy-klasztoru zwiastuje dotarcie do celu. Jeszcze kilkanaście metrów i będzie można podziwiać panoramę okolic 360 stopni .

Końcowy fragment podejścia na Górę Proroka Eliasza.

Wierzchołek Góry Proroka Eliasza.

O samej górze i stojącym na nim małym klasztorze-kaplicy w internecie nie znalazłem żadnej informacji oprócz tego że górę nazywają Wzgórzem Proroka Eliasza. Zaś dumnie nazywany klasztor to dzisiaj mała kaplica Profitis Ilias (Agia Paraskevi) – kaplica proroka Eliasza.

Kaplica na szczycie Góry Proroka Eliasza.

W Grecji takie kapliczki ku czci Proroka Eliasza są często stawiane na wzniesieniach i szczytach, a w dzień 20 lipca poświęcony jest Prorokowi Eliaszowi - Profítis Ilías. W tym dniu pielgrzymi podążają do kapliczek przynosząc ikony z jego wizerunkami. Pozostawiają je w kapliczkach i palą świece ku czci proroka.

Największe takie uroczystości odbywają się na Peloponezie w górach Tajget, na najwyższym szczycie o wysokości 2407 m n.p.m. poświęconym Eliaszowi.

Ta górka jest o wiele mniejsza co wcale nie przeszkadza aby moc zachwycać się widokami na okolicę.

Widok ze szczytu Góry Proroka Eliasza.

A widoki są naprawdę imponujące – góry, wzniesienia, zatoki a pośród nich Nizina Argolidzka. Blisko 81% powierzchni Grecji stanowią pasma górskie co dopiero widać gdy wejdzie się chociażby na takie wzgórze.

Na górnym zdjęciu widać pomiędzy sadami dróżki . Jeżeli ktoś nie ma ochoty na długą wycieczkę może ją skrócić i po zwiedzeniu klasztoru Przemienienia Pańskiego Zbawiciela dróżką przy ruinach weneckiej wieży (3,573 km trasy) powrócić do Tolo. Na mojej mapce jest to dróżka pomiędzy km 3,573 a 9,97.

Schodzimy do drogi głównej tym samym szlakiem co wchodziliśmy i przy kapliczce skręcamy na prawo. Droga doprowadzi nas do miejscowości Assini.

Po dojściu do pierwszych zabudowań jest wiele uliczek a jedną z nich należy dojść do drogi głównej przecinającej miejscowość na dwie części.

Góra Proroka Eliasza widziana od strony cmentarza w Assini.

7,54 km trasy – supermarket przy drodze głównej Nafplio – Tolo. Dobre miejsce do uzupełnienia zapasów jedzenia i wody.

7,8 km trasy – stacja paliw przy drodze głównej. W miejscowości Assini, przy drodze głównej znajdują się przystanki autobusowe. Kto ma dość może powrócić do Tolo autobusem – kursują mniej więcej co godzinę, bilet 1,8 euro bez względu na którym przystanku się wsiada. Bilety sprzedaje kierowca. Odległość do Tolo – ok. 2 km.

8,41 km trasy – rondo. Do Tolo na prawo.

9,29 km trasy – od drogi głównej odchodzi w prawo droga. Do Tolo prosto. Chcąc zobaczyć ładny kościółek skręcam na prawo i po ok. 760 metrach na lewo. (9,97 km).

10,61 km trasy – skrzyżowanie. W dół droga prowadzi do Tolo. Se skrzyżowania widać kościółek – należy skręcić na prawo i ostro pod górkę dojść do niego.

10,87 km trasy – parking przy kościółku Agia Kyriaki Tolo.

Ten malowniczy kościół jest położony na malowniczym wzgórzu w odległości ok. 10 minut drogi od centrum Tolo. Każdy turysta odwiedzający Tolo powinien mieć w planie odwiedzenia go.

Kościół Agia Kyriaki w Tolo.      Kościół Agia Kyriaki w Tolo.

Kościół jest ulubionym romantycznym miejscem dla zawierających małżeństwo, czy podających dziecko do chrztu. Wspaniały widok na Zatokę Argolidzką na pewno godnie upamiętni na zdjęciach te ceremonie. A jakie to widoki dla których i ja chciałem tu dotrzeć niech świadczą poniższe fotki.

11,34 km trasy – wracamy do skrzyżowania skąd podchodziliśmy na wzgórze z kościołem. Schodzimy ulicą w dół w kierunku centrum Tolo. Po drodze mijami po lewej stronie hotel Panorama.

11,74 km trasy – dochodzimy do obwodnicy Tolo (Ring Road), przechodzimy ją i ulicą

Aritzi Salon schodzimy w dół aż do głównej ulicy Tolo – Bauboulinas.

Wjazd do hotelu Panorama.     Widok od strony obwodnicy na wzgórze z kościółkiem Agia Kyriaki.

12,0 km trasy – koniec wycieczki przy hotelu Flisvos.

Wycieczka typowo krajobrazowa z pięknymi widokami, dająca możliwość kilku wariantów skrócenia trasy wg upodobań turysty.

Całość mojego wariantu jest w 100% możliwa do przejechania rowerem (oprócz wejścia na górę Proroka Eliasza). Wypożyczalnia rowerów znajduje się przy głównej ulicy niedaleko hotelu Polo i Flisvos.