STRONA GŁÓWNA      WYCIECZKI DALEKIE      Grecja - Peloponez. Wycieczka piesza Tolo - Góra Proroka Eliasza (cz. 1)

GRECJA - Peloponez.

Wycieczka piesza Tolo - klasztor Przemienienia Pańskiego - wzgórze Proroka Eliasza - kościół Agia Kyriaki w Tolo. (część 1)

Wycieczka z dnia 24 września 2017

Podróżując po Grecji na cztery dni zatrzymaliśmy się na odpoczynek w małej wiosce Polo położonej w Argolidzie na Peloponezie.

Jest to miejscowość oddalona o ok. 11 km od pierwszej stolicy Grecji – Nafplio. Pomiędzy tymi miejscowościami funkcjonuje doskonała komunikacja autobusowa – co godzinę kursuje autobus, cena 1,8 euro bez względu na ilość przejechanych przystanków.

Z kolei z Nafplio odjeżdżają autobusy do innych miejscowości zarówno na Peloponezie jak i Grecji kontynentalnej.

Dzięki temu Tolo stało się doskonałym punktem wypadowym do zwiedzania Grecji a szczególnie pobliskich miejscowości na Peloponezie takich jak Argos, Mykeny, Nafplio, Korynt, Epidauros, Trypolis i wiele innych.

Wykorzystując piękną pogodę zrezygnowałem z kąpieli i plaży i ruszyłem na pieszą wycieczkę pomiędzy pobliskimi wzgórzami otaczającymi Tolo. Trasę tej wycieczki okrężnej zamieszczam wraz z podanym kilometrażem.

Inspiracją do tej wycieczki była widoczna z Polo góra w kształcie piramidy widoczna z Polo w odległości ok. 2,7 km w linii prostej, do której postanowiłem dotrzeć – zdjęcie dolne.

0,0 km trasy – początek wycieczki spod hotelu Flisvos (obok hotel Polo) przy głównym deptaku Polo jakim jest ulica Bouboulinas. Idziemy w kierunku portu.

łowna ulica Tolo.

Obecnie Tolo jest nastawione na turystów chcących spędzić urlop zarówno na plaży, zwiedzić okolicę pieszo lub na rowerze, wybrać się na wycieczkę rejsem na okoliczne wyspy. Baza hotelowa, kwatery prywatne i kempingi na dobrym poziomie oraz duży wybór kawiarni, restauracji klubów nocnych z muzyką grecką zapewniają zarówno starszy i młodym doskonałą okazję do wypoczynku i zabawy.

Dla lepszej orientacji poniżej fragment Tolo w powiększeniu z trasą początkową wycieczki i kilometrażem.

0,074 km trasy – przystanek autobusowy (co godzinę autobus do Nafplio przez Assini)

0,12 km trasy – hotel Melania

0,165 km trasy – w prawo odchodzi ulica Kadela

0,326 km trasy – po prawej hotel Apollon

0,423 km trasy – zakręt ul. Boubovlinas w prawo, po prawej restauracja Panorama

0,459 km trasy – zakręt w lewo, po prawej kawiarnia Expres.
W tym miejscu ul. Bouboulinas przechodzi w ulicę Sekeri ( dalej deptak Polo)

0,513 km trasy – w prawo odchodzi ulica Minoos

0,606 km trasy – skrzyżowanie. Po lewej hotel Frini, za skrzyżowaniem przystanek autobusowu.
My skręcamy na prawo w ulicę Kardamaki prowadzącej do kościoła

0,7 km trasy – rozgałęzienie ulicy w kształcie litery „Y” - skręcamy w lewo

0,72 km trasy – ulica skręca w prawo

Kościół Agios Konstantin i St. Eleni w Tolo.     Kościół Agios Konstantin i St. Eleni w Tolo.

0,77 km trasy – kościół Agios Konstantin i St. Eleni

Święta świątynia St. Konstantin i St. Eleni to centralny i największy kościół w Tolo. Parafia działa w każdą niedzielę rano i na wszystkie uroczystości chrześcijańskiego Kościoła prawosławnego. Odbywają się tu śluby, chrzty i pogrzeby. Świątynia zaczęła działać podczas uroczystej dwudniowej ceremonii 13-14.03.2014.

Kościół wyróżnia się nowoczesną architekturą oraz unikalną dzwonnicą na dziedzińcu kościelnym. W środku znajdują się malowidła ścienne i ikony.

Kościół Agios Konstantin i St. Eleni w Tolo widziany z drogi do wysypiska śmieci.

1,01 km trasy – ulica Kardamaki dochodzi do ulicy Gianneli Bikaki, skręcamy w prawo

1,06 km trasy – jesteśmy przy obwodnicy Polo (Ring Road), skręcamy w lewo. Na skrzyżowaniu następny przystanek autobusowy nr 11. Autobusy z Nafplio wjeżdżają do Tolo od strony północnej, przejeżdżają całe Tolo deptakiem i wracają obwodnicą do Nafplio. Znaczy to tyle, że wszystkie przystanki w Tolo są na deptaku jedynie po jednej stronie.

1,36 km trasy – skrzyżowanie. Po lewej stronie cmentarz. Na cmentarzu znajduje się świątynia Ag.Nikolaos, który działa tylko w dniu święta patrona i pochówków.

My skręcamy na prawo w drogę prowadzącą w kierunku wysypiska. W tym miejscu spotkałem trójkę turystów niemieckich którzy towarzyszyli mi przez sześć kolejnych kilometrów.

Jest godzina 8 rano, Tolo budzi się ze snu a czwórka zapalonych turystów rusza na całodniową wycieczkę. Pierwszy odcinek prowadzi asfaltem pod górkę. Co jakiś czas oglądając się do tyłu można zobaczyć widok na Zatokę Argolidzką i oddalające się Tolo.

Widok na trzy wyspy - od lewej Koronisi, w środku Platia, po prawej Romvi.

Widok na Tolo.

Widok na Tolo i Zatokę Argolidzką.

Wyżej po prawej stronie drogi ładne formacje wapiennych skał , ciekawa roślinność a na drodze wędrujące żółwie na poranne śniadanie.

2,467 – po lewej stronie nowe wysypisko śmieci spływające stokiem w kierunku Zatoki Argolidzkiej. Oczywiście nic ciekawego – trzeba szybko przejść drogą na pobliski szczyt.

3,1 km trasy – Kulminacja wzniesienia – otwiera się widok na dolinę którą przyjdzie nam wędrować oraz na urokliwą zatoczkę. Schodzimy drogą w dół.

3,573 km trasy – rozwidlenie dróg polnych przy ruinie wieży weneckiej.

To rozwidlenie jest o tyle ważne, że po odwiedzeniu klasztoru który znajduje się ukryty w drzewach po lewej stronie wieży można powrócić skrótem drogą odchodzącą w prawo od wieży do Tolo. Ja natomiast będę kontynuował wycieczkę drogą o wiele dłuższą. Na dolnym zdjęciu widać obie drogi. Po lewej stronie moja droga szlakowa , zaś droga po prawej wspinająca się na przełęcz to skrót do Tolo.

3,72 km trasy – dochodzimy do drogi asfaltowej dochodzącej z Assiny do klasztoru. Skręcamy w lewo i dochodzimy do klasztoru.

3,86 km trasy – koniec drogi Assina – klasztor. Po prawej stronie zagłębiony w ziemi klasztor Catholicon tj. główna świątynia klasztoru, poświęcona Przemienienia Pańskiego.

Klasztor Przemienienia Pańskiego.Święty klasztor Przemienienia Pańskiego Zbawiciela Na południe od wioski droga prowadzi do małego kościoła, który jest zbudowany około 90 cm w głąb ziemi. Wnętrze kościoła zdobiły freski w czasach post-bizantyjskich.

Klasztor Przemienienia Pańskiego.

Ikony znajdujące się w świątyni pochodzą z czasów post-bizantyjskich; zgodnie z dedykacyjnym napisem, świątynia została odnowiona za pomocą hagiografów w 1570 roku. Dziś klasztor jest prywatny i można go zwiedzać. W czasie mojego pobytu nikogo ni było, więc mam tylko zdjęcia z zewnątrz.

W cieniu zadaszenia klasztornego możliwa chwila odpoczynku, uzupełnienie płynów i ewentualny mały posiłek. Przed ruszeniem w dalszą wędrówkę warto zajść od strony drogi na tyły zabudowania klasztornego – w sadzie wspaniałe wiekowe drzewa oliwne. Prawdziwe rzeźby stworzone przez naturę.

Budynek klasztorny stoi na końcu drogi asfaltowej prowadzącej do miejscowości Assini – ruszamy więc w tym kierunku. Przed nami ok. 3,2 km.

Na całej długości jest to droga asfaltowa prowadząca pomiędzy wzgórzami porośniętymi sadami oliwkowymi, pomarańczowymi i cytrynowymi. Po kilkuset metrach, oglądając się za siebie otwiera się widok między wzgórzami na Zatokę Argolidzką.

Idąc drogą nie należy się martwić o bezpieczeństwo, gdyż na całym odcinku do Assini jest dosłownie kilka domów, a ruch samochodowy zerowy. Z zasady droga służyła dla pielgrzymów którzy kiedyś tu licznie przybywali do świętego klasztoru. Dzisiaj pełni funkcję dojazdu do sadów.

5,2 km trasy – przydrożna kapliczka, w prawo odchodzi droga nieutwardzona którą można powrócić do Tolo.

Po wyjściu na wzgórze po raz pierwszy w oddali ukazuje się główny cel mojej wycieczki – wzgórze Proroka Eliasza z widocznym na szczycie świętym klasztorem.

Góra Proroka Eliasza.

5,47 km trasy – od drogi asfaltowej odchodzi w lewo i prawo drogi nieutwardzone do sadów. My dalej prosto drogą asfaltową.

5,88 km trasy – po prawej mijamy pierwszą napotkaną od klasztoru zamieszkałą posesję. Zaraz za posesją z lewej strony dochodzi droga asfaltowa. Skręcamy w prawo i ukazuje się w całej okazałości wzgórze Proroka Eliasza.

Na dalszą część wycieczki zapraszam do części 2:   >Grecja - Peloponez. Wycieczka piesza Tolo - Góra Proroka Eliasza (cz. 2)

Daję dużo zdjęć, więc z przyczyn technicznych muszę podzielić na dwie części.