STRONA GŁÓWNA      DOLOMITY      Dolomity.Wycieczka Vigo di Fassa-wzgórze Ciampedie-Gardeccia-schronisko Vajolet-Vigo di Fassa.

Dolomity. Wycieczka doliną Val de Vaiolet do schroniska Vaiolet przez halę Gardeccia.

Wycieczka z dnia 7 maja 2019 r.

Jak zwykle po śniadaniu ruszamy na wycieczkę w Dolomity. Tym razem w grupęRosengarten Catinaccio, której główną bramą jest miejscowość Vigo di Fassa, wymieniona grupa jest jedną z dziewięciu uznanych grup Dolomitów wpisanych na listę światowego dziewictwa UNESCO.

J3eden z hoteli w Vigo di Fassa.

Pierwszy odcinek z Vigo di Fassa (1393 m n.p.m.) na wzgórze Ciampedie (1997 m n.p.m.) można pokonać w zależności od dysponowanego czasu, kondycji, miejsca z którego ruszamy na trzy sposoby:

Początek szlaku nr 544 w Vigo di Fassa prowadzącego na Ciampedie.
  1. Mający dobrą kondycję i lubiący dużo chodzić po prostu ruszają na szlak zaczynający się przy ulicy Strada de Piz.

Mijamy po lewej stronie dolną stację kolejki linowej , po ok. 400 metrach droga przechodzi pod kolejką linową – widać po lewej stronie mały cmentarz żołnierzy poległych w czasie I wojny światowej.

Nad cmentarzem widoczny kościółek Chiesa di Santa Giuliana. Po minięciu ostatniego domu droga jest zamknięta dla ruchu pojazdów i prowadzi przez las.

Droga zawęża się i jeszcze dwukrotnie przechodzi pod kolejką linową.

Jak widać jest to ok. 2,7 km trasy, czas ok. 2 godz., przewyższenie 594 metry.

Dla wytrwałych załączam trasę przebiegu tego odcinka szlaku.

2. Dla wygodnych ruszających w kierunku schroniska Vajolet, oraz dla tych co jedynie chcą dotrzeć na punkt widokowy górnej stacji kolejki linowej Ciampedie najlepszym rozwiązaniem jest jest wjazd z centrum Vigo di Fassa kolejką linową.

Vigo di Fassa - wejście do zespoły schodów ruchomych dowożących do dolnej stacji kolejki linowej na Ciampedie.W ok. 4 minuty pokonujemy wtedy różnicę ponad 600 m wysokości. Kolejka w sezonie letnim czynna jest od 2 czerwca do 7 października w godzinach od 8.30 do 18.

Zestaw pięciu segmętów schodów ruchomych do górnej stacji kolejki na Ciampedie.

Ułatwieniem w dostaniu się z centrum Vigo di Fassa do dolnej stacji kolejki linowej na Ciampedie jest od 2008 roku zestaw pięciu segmentów ruchomych schodów o łącznej długości ponad 100 metrów.

Widok na Ciampedie od strony dolnej stacji kolejki linowej w Vigo di Fassa.Cena biletu na kolejkę linową w górę – 10 euro, cena biletu w dół – 10 euro, cena biletu góra i powrót – 18 euro.

W przypadku wykupienia biletu powrotnego ważny jest również na powrót trzema wyciągami do miejscowości Pera di Fassa  – jest wtedy dodatkowa atrakcja.

3. Mieszkający w pobliskiej miejscowości Pera di Fassa mogą wjechać na Ciampedia bezpośrednio z tej miejscowości trzema wyciągami krzesełkowymi - Vaiolet I, II i Ciampedie czynne od 23 czerwca do 15 września.

My po dzień wcześniej odbytej długiej i męczącej wycieczce skorzystaliśmy z wjazdu kolejką linową na Ciampedie.

Dalszą trasę do schroniska Vajolet pokazuje planik z zaznaczonym szlakiem turystycznym i orientacyjnym kilometrażem.

0,0 km trasy – górna stacja kolejki linowej na Ciampedie. Samo Ciampedie położone nad Vigo di Fassa to płaskie wzgórze oznaczające w języku Ladin „Pole Boga' - bardzo dogodne do rozpoczęcia wędrówki do schroniska Vajolet (5,0 km 2,08 godz.) oraz do schroniska Malga Vael (2,8 km 1,08 godz.) i Roda di Vael (4,1 km 1,57 godz.).

Na Ciapedie znajdują się dwa schroniska-pensjonaty: Rifugio Ciampedie w bezpośrednim sąsiedztwie górnych stacji kolejek z Vigo di Fassa i Rifugio Baita Checco, oraz usytuowane dalej o ok. 200 metrów Rifugio Nergritella.

Rifugio Baita Checco na Campedie.

Schronisko Campedie (2000 m n.p.m.)0,09 km trasy – schronisko Ciampedie wybudowane na wysokości 2000 m n.p.m., prowadzone przez rodzinę Pederiva. Otwarte od 4 czerwca do 2 października.

Schronisko Campedie (2000 m n.p.m.)

Po prawej stronie górnej stacji znajdziemy restaurację Bellavista oraz co najważniejsze dla rodzin z dziećmi duży plac zabaw tzw. "Baby Park", gdzie dzieci mogą się dobrze bawić pod opieką doświadczonego personelu, dowiedzieć się więcej o roślinach, zwierzętach i legendach tego terenu.

Bar,restauracja Bellavista na Ciampedie.

Plac zabaw na Ciampedie.

Uwieńczeniem pobytu na płaskowyżu Ciampedie są wspaniałe widoki wyrastających z lasu modrzewiowego i jodłowego szczytów Dolomitów czego przykładem są niżej zamieszczone zdjęcia. Można dojrzeć całe grupy górskie Catinacicio, Roda di Vael, Marmoladę a w oddali grupę Sella i Pardoi.

Widok z Ciampedie w kierunku wschodnim na Pale Rabiouse (2540 m n.p.m.), przełęcz Zigolade (2579 m n.p.m.)

Od lewej Catinaccio, w środku wieże Vajolet zaś po prawej Larsec.

Wspaniale prezentuje się całe pasmo za schroniskiem Campedie z wyróżniającym się szczytem Larsec (2735 m n.p.m.) Większość grupy już tu chciałaby pozostać dłużej – trzeba iść dalej przecież to dopiero początek dzisiejszej wycieczki.

Pasmo gOrskie Larsec.

Zaś na północnym-wschodzie na horyzoncie widać dużą grupę górską Sella wygladającą jak średniowieczna twierdza z najwyższym w tej grupie szczytem przekraczającym 3000 metrów tj. Piz Boe 3152 m np.m.  Od miejsca robienia zdjęcia na Ciampedie w linii prostej jest ok. 15 km.

Grupa Sella widyiana y Ciampedie.

0,296 km trasy – schronisko Negritella na wysokości 1980 m n.p.m., przy szlaku 540 – czynne od 20 czerwca do 20 września. Posiada 35 miejsc noclegowych.

Schronisko Nrgritella pryz sylaku nr 540 na Campedie.

0,33 km trasy – rozwidlenie szlaków. My idziemy na prawo na szlak nr 540 prowadzący na polanę Gardeccia  – w lewo odchodzi szlak nr 545 w kierunku wspomnianego wcześniej schroniska Roda di Vael oraz przełęczy Zigolade.

Rozgałęzienie szlaków.

Na tym rozgałęzieniu nasza grupa rozdziela się, część idzie na prawo przez polanę Gardeccia i dalej do schroniska Vajolet, część wybiera wariant trudniejszy dotarcia do schroniska Vajolet przez przełęcz Passo delle Zigolade (szlak z widoczną na zdjęciu bramką). Ja osobiście z racji wieku wybieram wariant łatwiejszy przez polanę Gardeccia.

Początek mojego szlaku to droga biegnąca lekko w dół - po ok. 70 metrach odchodzi w lewo doga do restauracji Baita Martin oznaczona prywatnym drogowskazem. Naprzeciwko stok narciarski, a brak  drzew w tym miejscu otwiera widok na zbocza Larsec.

Początek szlaku nr 540 - w głebi minięte przed chwilą schronisko Negritella.            W lewo droga do schroniska Martin. My prosto.

Panorama z początku szlaku nr 540.

W prześwicie stoku narciarskiego doskonale widać pasmo Lorsec, przełęcz Passo delle Scalete a w głębi częściowo grupę Sassolungo i Sella. Pięknie wygląda przełęcz Passo delle Scalette (2348 m n.p.m.) łącząca widoczną na zdjęciu dolinę Val de Vajolet z doliną Val Valon po drugiej stronie gór.

Widok w kierunku przełęczy Scalette.

Przełęcz zamyka od wschodu (na lewo) Gran Cront, grupą Papieża (2778 m n.p.m.), zaś od zachodu (na prawo) Spis dela Roe de Ciampie (2657 m n.p.m.). Przez przełęcz przebiega szlak nr 563 biegnący od schroniska Gardeccia do schroniska Antermoia.

Przełęcz Scalette.

0,69 km trasy - szlak 540  krzyżuje się z wyciągiem narciarskim, zaś na 0,78 km trasy z wąśką nartostradą. Na tym odcinku widoki zasłonięte przez las. Jedynie od czasu do czasu pomiędzy drzewami widać dolinę Vajolet.

Szlak 540 prowadzi wygodną leśną ścieżką, bez większych przewyższeń i nadaje się nawet na spacer z małymi dziećmi, nawet w wózkach. Dopiero w końcówce przed schroniskiem Vajolet jest ostro pod górkę.

1,4 km trasy - szlak krzyżuje się z szeroką nartostradą Pista Cigolade. Dobre miejsce na zrobienie kilku zdjęć doliny i otaczających ją gór.

Patrząc w dolinę Vajolet  w kierunku opadającego stoku widać od lewej Larsec, w głębi Sassolungo, zaś po prawej grupa Sella (zdjęcie dolne).

Widok z nartostrady w kierunku w kier. przełęczy Scalette.

Szlak nr 540 biegnie dalej prawie poziomo przez las. Na brzegach ścieżki szlakowej spotkać można kwitnące rododendrony (różaneczniki) i inne ciekawe rośliny.

Co jakiś czas w prześwicie drzew można dojrzeć charakterystyczne szczyty wież Vajolet widoczne od południowo-wschodniej strony - między innymi Catinaccio (2981 m n.p.m.) czy Wieże Tori del Vajolet (2821 m n.p.m.).

Catinacio.           Od lewej Tore Winkler i Torri del Vajoler.

Centralnie Torri del Vajolet, po prawej zbocza Larsec zaś w dole dolina Val de Vajolet.

Napotkanie przy ścieżce szlakowej małej kapliczki zwiastuje że zbliżamy się do pięknej hali Gardeccia leżącej w środkowym piętrze doliny Val di Vajolet.

2,7 km trasy – do naszego szlaku nr 540 dochodzi z lewej strony szlak nr 550 z przełęczy Forcella di Davoi - tam wędruje druga część naszej wycieczki. W rozwidleniu dróg małe jeziorko oraz schronisko Catinaccio leżące na wysokości 1946 m n.p.m.

Hala Gardeccia.My dalej prosto - mijamy po prawej stronie restaurację Baita Enrosadira i przez mały mostek wchodzimy na odkrytą halę Gardeccia.

3,0 km trasy – z prawej strony do naszego szlaku dochodzi droga z miejscowości Pera di Fassa. (6,5 km 1,5 godz.) Droga jest zamknięta dla ruchu samochodowego – w miesiącach letnich jeździ na tym odcinku co pół godziny turystyczny miniautobus. Do schronisk na hali Gardeccia mogą dojechać jedynie turyści w nim zakwaterowani na dłużej po uzyskaniu specjalnego zezwolenia.

Hala Gardeccia.

Mijamy tą drogę i po kilkudziesięciu metrach jesteśmy przy następnych dwóch schroniskach na Hali Gardeccia – Rifugio Gardeccia i Rifugio Stella Alpina.

Przy schronisku Gardeccia znajduje się ujęcie wody źródlanej - warto uzupełnić zapas na dalszą wędrówkę. Tu właśnie robimy krótki postój na posiłek.

Hala Gardeccia leży na wysokości 1950 m n.p.m. w środkowej części Doliny Vajolet i uchodzi za jedną z ładniejszych hal w Dolomitach z ładnymi widokami na okoliczne szczyty i iglice. W kierunku południowo-wschodnim doskonale widać szczyty Mugoni oraz przełęcz Passo dellte Zigolade położoną na wysokości 2550 m n.p.m.  -

Widok z hali Gardeccia w kierunku wschodnim - podgrupa górska Corobella-Mugioni.

Idziemy dalej - od schroniska Gardeccia z wysokości 1950 m n.p.m. czeka nas ponad 1 godzinny spacer tym razem szlakiem nr 546 poprowadzonym dosyć szeroką drogą gruntową do schroniska Vajolet położonego na wysokości 2243 m n.p.m. Nie ma żadnych trudności technicznych za wyjątkiem ostrzejszego podejścia w końcowej fazie. Na odcinku ok. 2,0 km dzielących te schroniska trzeba pokonać przewyższenie ok. 294 metry - obrazuje to niżej pokazany profil wysokości.

Pozostawiamy halę Gardeccia za sobą i cały czas, małymi zakosami zdobywamy wysokość. Początkowo droga prowadzi przez rzadki las, a następnie przez otwarty teren pomiędzy wielkimi głazami.

3,4 km trasy - doskonały punkt widokowy szczyty Mugoni oraz przełęcz Passo dellte Zigolade.

... niżej pozostaje hala Dardeccia z widokiem na Mugoni.

Po wyjściu z lasu droga szlakowa przebiega wzdłuż wysychającego w okresie letnim potoku Ruf de Soal, a krajobraz zmienia się na bardziej księżycowy. Wyschnięte koryto strumienia, ogromne białe piargi spływające ze zboczy Larsec i masywne ściany Catinaccio di Antermola zamykające dolinę robią wrażenie.

Ukazuje się skalny cypel na którym zlokalizowany jest cel naszej wycieczki - schronisko Vajolet. Aby się do niego dostać trzaba obejść skalny cypel z lewej strony.

... cel tak blisko, ale tak wysoko. Jeszcze ok. 30 minut podchodzenia.To jeszcze kawałek drogi z największym na tej wycieczce przewyższeniem, a prowadzi do celu szeroka droga z kilkoma zakosami.  Od pierwszego zakosu ok. 600 metrów i przewyższenie ok. 130 metrów.

4,6 km trasy -  z lewej strony dochodzi szlak nr 541 z przełęczy Passo delle Zigolade, którym to szlakiem zejdzie druga część naszej grupy. Na zdjęciu dolnym widać trawersującą zbocze ścieżkę szlaku 541.

5,0 km trasy - schronisko Vajolet. Na wysokości 2243 m n.p.m. stoi duże murowane schronisko Vajolet ze 130 miejscami noclegowymi.

Schronisko Vajolet w dolinie Val de Vajolet.

Zaś  ok. 60 metrów od niego, na skraju skalnego cypla przycupnęło nowe prywatne schronisko Preuss z 8 miejscami noclegowymi i dużą jadalnią.

Schronisko Preuss.Jest to  niewielka górska chata położona w Dolomitach w grupie górskiej Rosengarten (Catinaccio) w gminie Vigo di Fassa na wysokości 2243 m n.p.m.

Schronisko Preuss.

Pierwszy domek został tu wybudowany w latach dwudziestych ubiegłego wieku z inicjatywy słynnego przywódcy i wspinacza Tity Piaza, a jego nazwa pochodzi od austriackiego wspinacza Paula Preussa.

Schronisko znajduje się w obszarze zwanym "Porte Neigre", pod Torri del Vajolet na skalistym cyplu z panoramą w dolinę Vajolet.

Schronisko Preuss czynne od połowy czerwca do końca września.

Schronisko Preuss - widok od strony schroniska Vajolet.

Schronisko Preuss - widok od strony podejścia z doliny Vajolet..

Zarówno schronisko Vajolet jak i schronisko Preuss stanowią z racji wygodnego dostępu kolejką linową na Ciampedie, łatwego i widokowego szlaku przez halę Gardeccia bardzo często i licznie odwiedzane przez turystów - nawet tych małą kondycją fizyczną. Przejście  w obie strony ok. 10 kilometrów jest możliwe dla każdego a drobne kłopoty podejścia na cypel w końcowej fazie (ok. 0,5 - 0,6 km) wynagradzają widoki w dolinę i okoliczne szczyty.

Widok w kierunku południowym. Od lewej przełęcz Zigolade, szczyty Mogoni, przełęcz Mugoni,szczyt Coronelle.

Szczyty Mugoni w zbliżeniu.

W kierunku północnym możliwość dalszego wędrowania na trasach dla bardziej zaawansowanych. Za schroniskiem Vajolet w lewo biegnie szlak do zawieszonej doliny ze schroniskiem Re Alberto w kotle Gartl. Natomiast szlak na wprost wprowadza na przełęcze Passo Princie oraz Passo Antermora z możliwością dalszego wspinania ferratami na okoliczne szczyty.

Widok w kierunku północnym.

Na zdjęciu dolnym Catinaccio Antermoia 3002 m n.p.m. - prowadzi na jego grań ferrata między innymi widoczną ośnieżoną półką. Widok od zachodniej strony.

Szczyt Catinaccio Antermola - zbliżenie.

Chwila odpoczynku, mały posiłek i pora wraca tą samą trasą co przyszliśmy. Kto chce może powrócić szlakiem nr 541 przez przełęcz Passo delle Zigolade.

Ścieszka szlakowa piargami w kierunku przełęczy Zigolade.Na zdjęciu dolnym widoczna ścieżka szlakowa odchodząca ok. 400 metrów od schroniska Vajolet w kierunku przełęczy.

Ścieszka szlakowa piargami w kierunku przełęczy Zigolade.

Powrót tą trasą ma ok. 7 km długości a czas na jej pokonanie to ok. 2 godziny. Dla chętnych pokazuję plan trasy i profil wysokości.

W chwili wolnej postaram się pokazać fotorelację z tej trasy którą przeszła córka idąc wariantem trudniejszym do schroniska Vajolet.