STRONA GŁÓWNA      DOLOMITY      Dolomity. Ciampedie-Pale Rabbiouse-Mugoni-schronisko Vajolet.

Ciampedie.

Dolomity. Ciampedie schronisko Negritella - Pale Rabiouse - Mugoni - schronisko Vajolet.

Wycieczka z dnia 7 maja 2019 r.

Ta fotorelacja jest uzupełnieniem wycieczki Vigo di Fassa - Ciampedie - Hala Gardeccia - schronisko Vajolet którą przeszedłem a fotorelację można obejrzeć tu:  >Dolomity.Wycieczka Vigo di Fassa-wzgórze Ciampedie-Gardeccia-schronisko Vajolet-Vigo di Fassa.

0,0 km trasy - górna stacja kolejki linowej na wzgórzu Ciampedie.

Po wjechaniu kolejką linową na Ciampedie nasza grupa podzieliła się na dwie części z których większość poszła trasą trudniejszą i dłuższą tj. dawną ścieżką pasterską położoną u zboczy szczytów: Pale Rabiouse (2423 m n.p.m.), Mugoni (2730 m n.p.m.) oraz Catinaccio (2981 m n.p.m.).

W tej grupie była moja córka oraz kolega Krzysiek którzy dokumentowali przebieg trasy i to ich zdjęcia są tu publikowane, moich jest kilka robionych z trasy dolnej które ukazują z mojej perspektywy ich trasę.

Ponieważ osobiście nie szedłem z nimi ograniczę się jedynie do krótkich komentarzy i podania kilometrażu i profilu wysokości.

Będzie sporo zdjęć, gdyż uważam że trasa warta jest pokazania z uwagi na ładne widoki.  Na zdjęciu powyżej zrobionym przy budynku górnej stacji kolejki widać w tle grupę górską Rosengarten Catinaccio. Od lewej najwyższy szczyt tej grupy Catinaccio , w środku wieże Vajolet, po prawej  podgrupa Larsech.

... schronisko Negritella na wzgórzu Ciampedie.

0,3 km trasy - schronisko Negritella. Wzgórzem Ciampedie idziemy razem do schroniska Negritella (1986 m n.p.m.). Bezpośrednio po jego minięciu rozwidlenie szlaków - ja z małą grupką skręcam w prawo, zaś grupa z córką idzie prosto.

... rozgałęzienie szlaków.

... wejście na szlak Vial De La Feide.

Trasę  grupy idącej górą przez Pale Rabiouse z podanym kilometrażem i profilem wysokości zamieszczam poniżej. Obie nasze grupy spotkają się w schronisku Rifugio Vajolet położonym na wysokości 2243 m n.p.m.

Ścieżka którą idzie grupa nie ma numeru a zwana jest w języku ladyńskim Vial da le Feide - ścieżka owiec, zaś w języku włoskim Sentiero delle pecore.

Była od wieków używana przez pasterzy przeprowadzających swoje owce na pastwiska wysokogórskie i w inne doliny. Początkowo prowadzi przez łąki i zarastające lasem wzgórze Pra Martin. Następnie grupę czeka przejście przez skałki Le Albe i Pale Rabiouse oraz trawersowanie wschodniego zbocza masywu Mugoni, a w ostatnim etapie trawers po piargach południowo-wschodniego  zbocza szczytu Catinaccio.

Potwierdzeniem   że grupa idzie zaplanowaną ścieżką owiec (Vial da le Feide) jest po przejściu ok 250 metrów od wejścia na ścieżkę widok po prawej stronie na restaurację Pra Martin (1971 m n.p.m.), a po przejściu następnych 200 metrów na górną stację wyciągu narciarskiego (2096 m n.p.m.) i nartostradę na wzgórzu Pra Martin.

Restauracja Pra Martin.

... widok w kierunku nartostrady Pra Martin.

Kamienista ścieżka idąca pod górę w kierunku skał Pale Rabiouse nie ułatwia podchodzenia, za to widoki pomiędzy drzewami i krzakami wynagradzają ten trud.

... widok w kierunku wież Vajolet.

Jak widać na zdjęciach ścieżka przebiega w bujnej roślinności, kwitnących różaneczników i innych kolorowych kwiatów. Krzysiek, podobnie jak i ja nie mógł się oprzeć aby ich nie uwiecznić na zdjęciach - oto przykłady.

1,6 km trasy - rozgałęzienie ścieżek. Ścieżka "Vial Da Le Feide" biegnie prosto, my skręcamy w prawo na ścieżkę bez numeru prowadzącą przez Pale Robiouse którego najwyższy szczyt wznosi się na wysokość 2540 m n.p.m.

2,1 km trasy - z lewej strony dochodzi ścieżka , my idziemy dalej prosto. Od tej pory na niektórych mapach ścieżka ta ma nazwę Te do le Pale. Drzewa przerzedzają się i ukazują się coraz szersze widoki na góry - między innymi na potężny masyw Catinacio i Wieże Vajolet.

Catinaccio i Wieże Vajolet.

Przed nami skały Pale Rabiouse oraz szczyt  Mugoni. Jednak aby tam dojść grupę czeka spory wysiłek, więc w cieniu spotkanych drzew chwila odpoczynku i robienie pamiątkowych zdjęć.

Na pierwszym planie skały Pale Rabiouse.

Grupa Larsech, na drugim planie Sassolungo.

W szerszym planie widok od lewej: grupa Larsech, zaś w tle grupa Sassolungo i po prawej grupa Sella.

Wspaniały, szeroki widok w kierunku północnym - pośrodku górna część doliny Val Vajolet, po jej prawej stronie od lewej: Catinacio, Wieże Vajolet i szczyt Catinaccio D`Antermola, zaś po prawej stronie doliny szczyty Larsech.

Widok w kierunku północnym.

Można również dojrzeć cel wycieczki zaglądając w dolinę Val Vajolet. Na skalnym cyplu widać schronisko Vajolet, ale do niego pozostało ok. 4 km wędrówki skalnymi ścieżkami, piargami - więc pora ruszać dalej.

... na skalnym cyplu schronisko Vajolet - cel wycieczki.

Trawersując stok Pale Rabiouse otworzył się widok w kierunku południowym na Roda de Vael 2806 m n.p.m.,  oraz Torre Finestra 2670 m n.p.m.

Oba szczyty są  zbudowane ze skał dolomitowych i należą do grupy górskiej Catinaccio. Roda di Vael ma charakterystyczny trójkątny kształt i jest dostępna dla turystów - na szczyt prowadzi Via Ferrata Roda di Vael z przełęczy Passo del Vajolon do Punta delle Masare.

Widok na Roda di Vael i Torre Finestra.

... ciągle wyżej, wyżej.        ... w dolinie miejscowość Figo di Fassa.

Na podejściu, ze ścieżki szlakowej ukazuje się oddalona o ok. 15 km grupa górska Marmolada z ośnieżonym lodowcem.

... w tle grupa górska Marmolada.

3,3 km trasy - szczyt Torette (2404 m n.p.m.). -  świetny punkt widokowy i  miejsce na odpoczynek. Tu z zasady kończy się podejście - teraz prawie do końca będzie z górki.

... w tle Marmolada.

Nieco dalej następny punkt widokowy, tym razem głównymi obiektami jest długa dolina Val Vajolet oraz potężny masyw Larsech. Na dolnym zdjęciu masyw Larsech, nad głową w tle fragment Sassolungo, zaś w tle po prawej grupa Sella.

... kolega Krzysiek - autor większości zdjęć które oglądamy w tej fotorelacji.

W dole dolina Val Vajolet - po lewej stronie doliny widać wspaniałe wieże Vajolet i Catinaccio D`Antermoia, zaś po prawej stronie doliny Larsech.  W środku na cyplu skalnym biały budynek schroniska Vajolet.

Dolina Val Vajolet.

Ścieżka szlakowa prowadzi teraz lekko w dół po wschodnim stoku szczytu Mugogni z szerokim widokiem na górną część doliny Val di Vajolet i otaczające ją szczyty.

3,6 km trasy - z lewej strony od strony schroniska Roda di Vael dochodzi znakowany szlak nr 541. Idziemy dalej prosto właśnie tym szlakiem.

Ze szlaku nr 540 którym ja szedłem wygląda to tak jak na zdjęciu dolnym.  Po prawej przełęcz Passo delle Zigolade. Schodząc nią i idąc dalej prosto można zejść nie  numerowaną ścieżką do hali Gardeccia.

... po prawej przełęcz Passo delle Zigolade (2550 m n.p.m.)

Dla lepszej orientacji na dolnym zdjęciu zaznaczyłem szlaki  oraz kolorem żółtym trasę grupy w której szła moja córka.

Pośrodku szczyt Catinaccio 2981 m n.p.m.

4,7 km trasy - od naszego szlaku, w prawo odchodzi szlak nr 550 sprowadzający do  widocznej w dolinie hali Gardecia, zaś w lewo ten sam szlak doprowadza na przełęcz Pas da Le Coronele.  W dole hala Gardeccia.

W dole hala Gardeccia.

My dalej prosto szlakiem nr 541. Raz jest lekko i przyjemnie, raz trudniej.

... mała przeszkoda.

Samotna sosna na skale i ładne widoki w kierunku wschodnim prowokują krótki postój i chwilę odpoczynku. Przy takich widokach było by grzechem nie zatrzymać się.

Widoczna w dole dolina Val de Vajole, po lewej fragment zbocza Larsech, za nim grupa Sella (właściwie widoczny jedynie szczyt Piz Boe), zielone zbocza Sas de Adam a za nimi ośnieżona grupa Marmolada.

Grupa Marmolada i zielony Sas de Adam.

Na zbliżeniu na pierwszym planie szczyty Larsech, za nimi w pełnej krasie Sella z najwyższym szczytem Piz Boe (3152 m n.p.m.).

Córka patrząc z tej odległości na Piz Boe pewno się zastanawiała w jaki sposób dzień wcześniej tam weszła.

Mała ciekawostka - chrząszcz na ręce Krzyśka na wysokości 2500 m n.p.m.

Sielsko, anielsko ale  do celu jeszcze spory kawałek, więc trzeba ruszać. Czekają kamieniste piargi i źleby ze śniegiem.

W pewnym miejscu zniszczony szlak sprawił co niektórym sporo kłopotu, upadek i zsunięcie się po kamieniach w dól na pewno nie byłby przyjemnym. Kamienny brzuch skały wyraźnie wypychał w kierunku obrywu. Z pomocą przewodnika wszyscy przeszli szczęśliwie.

... zniszczony szlak.

... pora na córkę.

Po takich przeżyciach zarządzona chwila odpoczynku przydała się na uspokojenie szybszego bicia serca - jak zawsze piękne widoki.

Patrząc do tyłu widok na trasę która przed chwilą została pokonana - na zdjęciu dolnym zaznaczona ścieżka biegnąca u stóp pasma Mugoni. Widać wąską rynnę śnieżną schodzącą z przełęczy Passo dei Mugoni (2630 m n.p.m.) oraz zaśnieżone podejście szlaku nr 550 prowadzące na przełęcz Passo delle Coronelle (2797 m n.pm.).

Zbliżenie na masyw Mugoni - dobrze widoczna wąska rynna sprowadzająca z przełęczy Passo dei Mugoni.

... przełęcz Passo dei Mugoni.

Schronisko Vajolet stojące na skalnym cyplu zwiastuje niedługie dotarcie do wyznaczonego celu, odpoczynek i posiłek. trzeba jeszcze pokonać ostatnie zejście piargami do szerokiej drogi biegnącej doliną.

... ostatni trawers zbocza.

6,6 km trasy. Szlak którym szła grupa dochodzi do szlaku nr 546 relacji hala Gardecia - schronisko Vajolet. Skręcamy w lewo i podchodząc szeroką drogą  zdobywamy wysokość aby odpocząć w schronisku Vajolet.

7,0 km trasy - schronisko Vajolet leżące na wysokości 2243 m n.p.m. Po odpoczynku ok. 5 km powrót obu grup przez halę Gardeccia do górnej stacji kolejki na Ciampedie. Tak więc grupa z tej fotorelacji ogółem pokonała pętlę 7 km + 5 km = ok. 12 km.