Home      RADOM I OKOLICE RADOMIA (w promieniu do 100km)      Chęciny i okolice cz. 3 - Rowerowa Chęciny - Jaskinia Piekło

Wycieczka rowerowo-piesza na trasie Chęciny - Jaskinia Piekło -rezerwat Góra Zelejowa
                                                                                                                            Wycieczka z dnia 29 kwietnia 2016 r.   Pasmo Zelejowskie - cel wycieczki rowerowej.Pasmo Zelejowskie - cel wycieczki rowerowej.

Będąc w Chęcinach wykonałem spacer uliczkami tego malowniczo położonego miasteczka zwiedzając jego najważniejsze zabytki co pokazałem w dwóch wcześniejszych fotorelacjach:        >Chęciny i okolica cz.1 (spacer uliczkami)             >Chęciny i okolice część 2 (Zamek)
Mając ze sobą rower postanowiłem zrealizować również krótką wycieczkę rowerową do Jaskini Piekło położonej w Paśmie Zelejowskim. Na górnym i dolnym zdjęciu jest ono świetnie widoczne.  Wycieczkę rozpocząłem z dużego parkingu przy hali sportowej i widoczną drogą polną pomknąłem w kierunku zalesionych wzgórz.

Dla tych którzy chcieliby przejechać tą krótką, 9-cio kilometrową trasę rowerem lub pokonać ją pieszo podaję jej  przebieg z kilometrażem oraz  profil wysokościowy.
Trasa wycieczki rowerowej Chęciny - Jaskinia Piekło.

Profil wysokościowy trasy rowerowej Chęciny-Jaskinia Piekło.
0,00 km trasy - duży bezpłatny parking przy hali widowiskowo-sportowej zlokalizowanej przy ul. Armii Krajowej w Chęcinach.  Hala "Pod Basztami" została oddana do użytku w 2013 roku.

Parking przy hali widowiskowo-sportowej w Chęcinach.          Hala widowiskowo-sportowa w Chęcinach.
Ruszamy z parkingu i przejeżdżając obok hali po 170 metrach dojeżdżamy do skrzyżowania z Aleją Partyzantów - skręcamy w prawo.
0,6 km trasy - Skrzyżowanie prostopadłe z drogą nr 762. Jedziemy prosto  w polną drogę prowadzącą w kierunku Pasma Zelejowskiego. Droga gruntowa to ul.Zamkowa.
0,91 km trasy - od ul. Zamkowej odchodzi w lewo gruntowa ulica Stefana Batorego. My dalej prosto ulicą Zamkową. Oglądając się do tyłu ładna panorama w kierunku Chęcin.

Widok z ul. Zamkowej w kierunku Chęcin.Widok z ul. Zamkowej w kierunku Chęcin.

Widok z ul. Zamkowej w kierunku Chęcin.
1,57 km trasy - od ul. Zamkowej odchodzi w lewo polna droga do miejscowości Skiby. My dalej prosto ul. Zamkową. Po drodze przyjemne widoki na okoliczne wzgórza, pola i roślinność.

2,22 km trasy - ważne rozgałęzienie dróg pomiędzy Górą Zelejową (po prawej) a Górą Zakową (po lewej). Jadąc prosto ul. Zamkową dojechałoby się do miejscowości Zalejowa. W prawo w las szlak Archeo-Geologiczny prowadzący grzbietem Góry Zelejowej.  My skręcamy lekko w lewo na polankę pomiędzy lasami. Drogowskaz na słupku i oznaczenie na drzewie (do Jaskini Piekło - 45 minut piechotą).

2,49 km trasy - kończy się polanka, wjeżdżamy na drogę leśną. Od tej pory należy pilnować drogi leśnej ze szlakiem. W lesie skręcamy lekko w lewo.
2,83 km trasy - rozgałęzienie dróg leśnych. My zgodnie ze szlakiem niebieskim skręcamy w lewą odnogę w kierunku Jaskini Piekło.  Droga prowadzi lekko pod górę.

Droga leśna którą jedziemy jest wygodna, nie sprawia żadnych trudności technicznych. W pewnym miejscu się rozszerza a drzewa się rozrzedzają i spotyka nas niespodzianka która może nas zaskoczyć, przeważnie o zmierzchu - nagle zza drzewa wyłania się postać diabła.
4,0 km trasy - jesteśmy u celu naszej wycieczki. Szlak niebieski skręca w prawo i po ok. 15 metrach ukazuje się otwór Jaskini Piekło. Rower zostawiamy na grzbiecie wzgórza, gdyż po obejrzeniu jaskini będziemy  dalej kontynuować jazdę grzbietem.

Nie jest to jedyna rzeźba stojąca w pobliżu Jaskini Piekło , w pobliżu znajduje się kilka innych przedstawiających czarta, czarownicę,  górnika. Nie bez powodu gdyż region świętokrzyski od dawna słynął z diabelskich mocy, zlotów czarownic na Łysej Górze oraz licznych kopalń rud żelaza, miedzi, ołowiu. Gęste lasy, kamieniołomy, jaskinie i pieczary sprzyjały  tworzeniu  legend o diabłach i czarownicach.

Więcej o diabłach i czarownicach świętokrzyskich możemy się dowiedzieć z tablicy informacyjnej ustawionej tuż przy Jaskini Piekło. Oto jej częściowa treść: "Urodę i niezwykłość Gór Świętokrzyskich od dawna doceniali nie tylko ludzie. Ulubiły je sobie już od wieków także czarownice i diabły. Wiedźmy, żyjące na co dzień jak zwykłe kobiety z okolicznych wiosek, nocami dosiadały swych mioteł i przy pomocy zaklęć przenosiły się na szczyt Łysej Góry, na spotkanie z siostrzycami. W sabatach ochoczo uczestniczyły biesy, harcując z wiedźmami, odprawiając gusła, wypowiadając zaklęcia i strasząc szatańskim śmiechem.

Niosły się te śmiechy wśród szumu starych drzew i wycia wichur, budząc lęk okolicznych mieszkańców. Bali się ludziska odrażających wiedźm i paskudnych czartów bo psociły i dokuczały nieznośnie. Czarownice odbierały krowom mleko, zatruwały wodę, sprowadzały na ludzi i inwentarz choroby a nawet śmierć. Diabły ciągnęły na manowce, straszyły zwierzęta, odbierały ludziom rozum i czyhały na dusze nieszczęśników.

O ile wiedźmy mieszkały w wiejskich chatach bądź chałupach schowanych na odludziu, wśród gęstych lasów, tak diabły zwykle szukały schronienia w starych dziuplach, walących się ruderach a najczęściej w pieczarach i jaskiniach, skąd blisko było do piekielnych czeluści. Długie, ciemne korytarze wydrążone wśród skał ulubiły sobie czarty szczególnie, zamieszkując wiele z nich.

Jaskinia Piekło.Jaskinia przed którą się znajdujemy  jest jedną z bram wiodących do z naszego świata do samego piekła. Z czeluści wylatywały diabły na świat by czynić zło.
To tędy, po zbudowaniu klasztoru Świętego Krzyża na Łysej Górze, czarownice, które dotąd niepodzielnie władały górą, udały się na audiencje do samego Belzebuba aby pomógł im odzyskać ich siedzibę.
Nie w smak bowiem były bowiem diabłom i czarownicom modlitwy świętokrzyskich braciszków i bicie klasztornych dzwonów. Czarty uchwaliły, że najlepiej będzie klasztor zbombardować.
Pewnej nocy wywlokły więc z czeluści ogromny kamień i wzbiwszy się wysoko w górę, skierowały się najkrótszą drogą do Świętego Krzyża.

Przelatując nad klasztorem w Świętej Katarzynie diabelską ekspedycję zauważyły zakonnice udające się na wieczorną modlitwę.
Domyśliwszy się celu wyprawy, modliły się tak żarliwie o odwrócenie nieszczęścia, aż czarty otoczyło stado białych gołębic.
Pobłądziwszy w tej chmurze, zaczęły diabły lecieć w przeciwnym kierunku. Minęło wiele czasu, zanim zorientowały się w pomyłce.Gdy przelatywały nad Górą Klonówką słońce zaczęło już wschodzić. Koguty zaczęły piać w wiosce, moc diabelska znikła. Biesy porzuciły kamień. Spoczywa tam do dzisiaj a nazywany jest Diabelskim Kamieniem. Ogromna skała, niepodobna w budowie i wyglądzie do żadnej spotykanej w Górach Świętokrzyskich, wbita w ziemię, jakby upadła z dużej wysokości, mająca u podstawy widoczne jeszcze ślady diabelskich pazurów."
Główny otwór do Jaskini Piekło, zwanej również Piekłem pod Skibami lub Piekłem Gałęzickim jest usytuowany na ostro podciętym zboczu Góry Żakowej. Jaskinia jest pochodzenia krasowego a jej całkowita długość wynosi 57 metró

Wnętrze Jaskini Piekło.

Po wejściu do jaskini, niedaleko  po jej lewej stronie znajduje się mały korytarzyk zakończony oknem. Również w dalszej części jaskini są dwa ciasne kominy połączone z powierzchnią.

Wejście boczne do Jaskini Piekło.Około 10 metrów od głównego wejścia, przykryte kratą znajduje się półtorametrowe zagłębienie pozostałe po dawnym zasypanym szybie wydobywczym z XV - XVII wieku.

Jak widać na zdjęciach w jaskini zachowały się nieliczne fragmenty nacieków kalcytowych a w ciemnych, dalszych można spotkać   kilka gatunków nietoperzy, ślimaków, pająków, świerszczy.
Obecnie Jaskinia Piekło jest objęta ochroną prawną. Jaskinia mimo że jest mała jest warta zobaczenie z uwagi na swoje położenie na stoku w bardzo malowniczym, urozmaiconym terenie.

Po zwiedzeniu Jaskini Piekło i wdrapaniu się z powrotem na grzbiet  Góry Żakowej mamy dwie możliwości powrotu do Chęcin - albo wrócić tą samą drogą leśną co przyjechaliśmy czego plusem jest 80% zjazdu z górki, albo tak jak ja wybrałem drogę okrężną jadąc dalej grzbietem (po prostu lubię nieznane i nie lubię wracać tą samą trasą).

Moja nowa trasa okazała się na pierwszym odcinku trochę gorsza i bardziej stroma - jest tego 500 m.
4,57 km jazdy - dojeżdżamy do prostopadłej drogi leśnej i skręcamy w lewo. Od tego miejsca droga leśna bardzo dobra.

4,96 km jazdy - wyjazd z lasu. Teraz granica lasu porastająca Górę Żakową znajduje się po lewej stronie. Po prawej mamy pola.
5,74 km jazdy - skrzyżowanie dróg polnych. W prawo droga do wsi Skiby. My dalej prosto.
6,34 km jazdy - dojeżdżamy do granicy lasu i skręcamy lekko w lewo przez las. Po minięciu krótkiego odcinka lasu dojeżdżamy do znanego nam już rozstaju dróg który mijaliśmy na km 2,22. Teraz jest to nasz 6,63 km trasy.
Zamiast wracać do Chęcin, mając jeszcze trochę czasu wjechałem na wprost w las gdzie po 50 metrach , na polance stoi turystyczna wiata z miejscem na ognisko. Tu zostawiłem rower i poszedłem szlakiem aby zobaczyć dwa kamieniołomy na Górze Zelejowej.

Wiata turystyczna na szlaku Archeo-Geologicznym (Góra Zelejowa)
Dla tych którzy by mieli chęć pójść moim tropem pokazuję na mapie satelitarnej trasę i profil wysokościowy. Uwaga: rowerem da się dojechać jedynie ok. 200 metrów tj. do pierwszego kamieniołomu. Potem jest ostro pod górę i ścieżka szerokości 1 m skalistą granią górską z uskokami skalnymi.

Spacer rozpoczynamy przy wiacie turystycznej i leśną drogą prowadzącą lekko pod górkę dochodzimy do miejsca gdzie droga skręca w lewo. Po kilkunastu metrach ukazuje się odsłonięcie geologiczne.

Odsłonięcie geologiczne o ciekawej strukturze w rezerwacie na Górze Zelejowej.
0,18 km spaceru - jesteśmy w rezerwacie przyrody "Góra Zelejowa" mającym powierzchnię 67 hektarów. Położony jest na terenie Chęcińsko-Kieleckiego Parku Krajoznawczego w gminie Chęciny.

Rezerwat"Góra Zelejowa" - odsłonięcie geologiczne.Rezerwat"Góra Zelejowa" - odsłonięcie geologiczne.
Przez rezerwat "Góra Zelejowa" prowadzi czerwony szlak pieszy z Kielc do Chęcin oraz szlak Archeo-Geologiczny na którym możemy oglądać takie ciekawe formy skalne jak to odsłonięcie geologiczne.

Odsłonięta szczelina krasowa w ścianie kamieniołomu.Duże znaczenie dla powstania takich form skalnych miało rozpoczęta w XIV wieku eksploatacja występujących tu rud żelaza, ołowiu i miedzi, oraz rozpoczęcie eksploatacji ciekawie zabarwionych wapieni.

Można tu zaobserwować ciekawe zjawiska krasowe jak chociażby widoczna na lewym zdjęciu szczelina krasowa w ścianie kamieniołomu.

Formy skalne zachwycające różnorodnością kolorów.
Oprócz różnorodnych form skalnych można spotkać w szczelinach rośliny kserotermiczne takie jak rojnik pospolity, rozchodnik wielki, krwawnik, zawilec wielkokwiatowy czy bluszczyk owłosiony.

Z prawej strony kamieniołomu prowadzi stroma ścieżka na grzbiet Góry Zelejowej. Po pokonaniu ok. 200 metrów jesteśmy na grzbiecie z którego otwiera się ładny widok na kamieniołom w którym przed chwilą byliśmy oraz na panoramę w kierunku południowo-zachodnim.

Widok z nad kamieniołomu w kierunku południowo-zachodnim.
0,32 km spaceru - ruszamy grzbietem Góry Zelejowej w kierunku wschodnim. Ciekawostką jest, że grzbiet Góry Zelejowej jako jeden z niewielu w Górach Świętokrzyskich, posiada prawdziwą grań górską.

Grań górska Góry Zelejowej.

Początkowo grań jest dosyć szeroka, ale po ok. 100 metrach staje się wąską ścieżką porośniętą lasem i ciepłolubnymi zaroślami z przewagą kolczastej tarniny, berberysu, jałowca i krzaków dzikiej róży. W niektórych miejscach ledwo się przechodzi.

Grań górska Góry Zelejowej.     Grań górska Góry Zelejowej.
W pewnym miejscu przejście powoduje szybsze bicie serca i przypływ adrenaliny, gdyż pokonanie uskoków wymaga małych umiejętności wspinaczkowych. Dla młodych może nie jest to nic trudnego, lecz dla moich starych gnatów było trochę stresujące.

Grań górska Góry Zelejowej.               Grań górska Góry Zelejowej.
Te trudności rekompensowały pojawiające się pomiędzy drzewami szersze widoki na okolicę. Najładniejszy widok jest w kierunku południowym gdzie ujrzeć można Chęciny i Górę Zamkową.

Widok na Chęciny z Góry Zelejowej.Widok na Chęciny z Góry Zelejowej.

0,53 km trasy - stary kamieniołom wapienia który był czynny do 1954 roku a był słynny dzięki kalcytowi o bardzo ciekawym wzorze tzw. "Różanki zelejowskiej" w której jasny kalcyt był otoczony wiśniowym hematytem. Nazwa pochodzi od faktury kolorystycznej wapienia gdzie na jasnym tle widnieje czerwony ornament w postaci różyczek.

Marmurołom na Górze Zelejowej.
W tym miejscu przychodzi czerwony szlak pieszy z Kielc i skręca w kierunku Chęcin. Mnie pozostało powtórnie pokonać ok. 400 metrów grani górskiej i podziwiać piękne kolorowe rojniki.

1,0 trasy wycieczki pieszej - wiata turystyczna. Wsiadam na rower i ulicą Zamkową wracam do Chęcin.

8,97 km trasy rowerowej - parking przy hali sportowej w Chęcinach. Załadunek roweru na samochód i powrót do Radomia. Całodniowa wycieczka bardzo udana - był spacer i poznawanie zabytków Chęcin, było zwiedzanie zamku i krótka wycieczka rowerowo-piesza.

Powrót do strony głównej:    STRONA GŁÓWNA

>Chęciny i okolice część 2 (Zamek)