Wycieczka w Tatry Wysokie na trasie Szczyrbskie Jezioro - Dolina Młynicka - Przełęcz Bystra Ławka - Dolina Furkotna - Szczyrbskie Jezioro.        Część I

Wycieczka z dnia 18 sierpnia 2012r.

Korzystając z zapowiedzi ładnej pogody ruszamy na jednodniową wycieczkę rodzinną w składzie córka z zięciem, wnuczka oraz dokumentujący przebieg dziadek.

Wieczorny wybór padł na przejście ze Szczyrbskiego Jeziora dwoma polodowcowymi dolinami tj.Młynicką i Furkotną z przejściem pomiędzy nimi przez Przełęcz Bystra Ławka.

Jak zawsze dla lepszej orientacji podaję trasę wycieczki z naniesionymi kolorami szlaków ( w tym wypadku żółty i czerwony)

Jest to  niedługa  wycieczka pięknymi skalistymi dolinami o całkowitej długości ok.16km. Doliny poprzecine kilkoma wysokimi progami skalnymi. Poniżej dwie tabelka odległości do przejścia, podejścia oraz wysokości poszczególnych odcinków trasy.

Tabelki opracowane na podstawie kalkulatora szlaków www.szlaki.net.pl. W rzeczywistości czas na przejście jest nieco dłuższy gdyż odcinek nr 2 od wodospadu Skok do Przełęczy Bystra Ławka to czas 2 godz. (w tabelce autor kalkulatora wpisał omyłkowo czas zejścia 1,35 godz.)
Tak więc czas wędrówki to ok. 6 - 6,5 godz. a do pokonania jest przewyższenie ok. 1050m.

W naszym przypadku czas wycieczki to ok. 13 godz.  gdyż dochodzi jeszcze męczący dojazd samochodem po 3 godz. w każdą stronę. Trudy dojazdu wynagrodziła piękna słoneczna pogoda.

Uwaga praktyczna:
Staramy się dojechać na najdalszy parking - na mapce to P4 lub P5 czyli w okolice dolnej stacji wyciągu na Solisko (przy skoczniach narciarskich). Tym sposobem zaoszczędzimy ok. 1 km w każdą stronę spaceru po ul. Szczyrbskiego Jeziora. Lepiej ten czas poświęcić na dłuższe odpoczynki oraz  podziwianie piękna Tatr Wysokich.

My przyjeżdżając ok. godz. 9,00 musieliśmy zaparkować na dużym piętrowym parkingu oznaczonym na mapce P2 z uwagi że górne P3, P4 i P5 były już całkowicie zapełnione (wolna sobota). Parking płatny 5,5 Euro za cały dzień.

Pełni optymizmu wyruszamy z parkingu szlakiem żółtym. Za pierwszym zakrętem wchodzimy na ulicę z charakterystyczną na końcu kładką dla pieszych oraz pięknym widokiem na Tatry Wysokie.

Jest słonecznie z lekkim zamgleniem.Poznajemy znajome szczyty z odbytej niedawno wycieczki na Rysy.

Dochodzimy do skrzyżowania dróg za kładką dla pieszych. Zgodnie z turystycznym drogowskazem skręcamy za szlakiem żółtym w lewo. W prawo droga prowadzi w stronę wyjazdu ze Szczyrbskiego Jeziora - będziemy nią wracać samochodem na kwaterę w Brzesku.

Po kilku minutach marszu wyłania się połowa naszej dzisiejszej wycieczki czyli Dolina Młynicka - gdzieś na końcu po 6 km Przełęcz Bystra Ławka.

Dolina Młynicka zamknięta od wschodu (po naszej prawej stronie) Granią Baszt i wałem Dryganta, od zachodu (po naszej lewej stronie) Granią Soliska oraz od północy (na wprost) pięknym piramidalnym Szczyrbskim Szczytem (ten wysoki w chmurach).

... nam nie pozostało nic innego jak drałować w każdą stronę dodatkowo po 1 km.

Jeżeli przyjedziemy w godzinach porannych samochód zaparkujemy na górnych parkingach na końcu tej drogi - czyli przy skoczniach lub hotelu FIS.
Zbliżamy się do skoczni narciarskich na których tle robimy rodzinne pamiątkowe zdjęcie. W tym miejscu jest po raz ostatni okazja by zakupić napoje lub przekąski

Tuż za skoczniami znajduje się dolna stacja wyciągu krzesełkowego na Skrajne Solisko. Przy schodzeniu Doliną Furkotną można szlakiem niebieskim  dojść do górnej stacji przy schronisku na Skrajnym Solisku i zjechać na dół. W takim przypadku bardziej zmęczeni zaoszczędzą ok. 1 godz. marszu lub jeśli ktoś woli ok. 5 km marszu dość monotonnego zejścia szlakiem żółtym.

Nas szlak żółty kamienisto-korzeniową ścieżką wprowadza w las. Idziemy cały czas lekko pod górę.

Po około 20-25 min. las ustępuje miejsca kosodrzewinie co daje gwarancję na ładne widoki których w Dolinie Młynickiej nie zabraknie.

Córka z wnuczką zatrzymały się i coś oglądają, po dojściu do nich okazało się że podziwiają roślinki.

Dolina Młynicka ma długość ok. 6 km. Przez jej całą długość przebiega szlak żółty, żaden znakowany szlak nie odchodzi od żółtego.

Na całej długości obowiązuje ruch dwustronny, z tym że w rejonie Przełęczy Bystra Ławka zalecany jest ruch jednostronny tj. z Doliny Młynickiej do Doliny Furkotnej. Zapobiega to tworzeniu zatorów na łańcuchach w rejonie przełęczy.

Czas przejścia ze Szczyrbskiego Jeziora do Wodospadu Skok:  podejście - 1,3 godz,  zejście - 1godz.

Czas przejścia od wodospadu Skok do Przełęczy Bystra Ławka: podejście - 2 godz.,  zejście - 1,35 godz.

Szlak żółty do wodospadu Skok otwarty jest przez cały rok, natomiast powyżej wodospadu Skok jedynie w sezonie letnim tj. od 15 czerwca do 1 listopada.

Znad kosówek i pojedyńczych limb po prawej stronie szlaku ukazują się masywne skały Grani Baszt - poniżej jedna z nich Turnia pod Skokiem.

Zaś po lewej stronie szlaku wyrastają na tle limb i zachmurzonego nieba skaliste zbocza masywu Soliska.

W dalszym ciągu podążamy ścieżką wśród kosówek, dochodzimy do drewnianego mostka nad Potokiem Młynica.

... ja robię fotkę z jednej strony, córka wlazła w potok i pstryka z drugiej.

Po kilkudziesięciu metrach doganiamy zięcia który czekając na nas odpoczywa na Potokiem Młynica.

Wkrótce kosówki przerzedzają się, dochodzimy do szerszej części Pośredniej Polany i widok staje się rozleglejszy. Po lewej stronie zdjęcia widać pierwszy wysoki próg z Wodospadem Skok.

... Turnia pod Skokiem zbliżenie - kto te "kamyczki" tam ustawił?

Na moment  z rozwiewanych chmur raczył się ukazać z prawej strony szlaku masyw Grani Baszt z najwyższym w tym masywie Szatanem - 2422m n.p.m.

Natomiast z lewej strony jeden ze szczytów masywu Soliska - tj. Szczyrbskie Solisko 2296m n.p.m.

Poniżej fragment masywu Soliska tj. Skrajne Solisko 2126m n.p.m. z którego taki sobie "okruszek" po oderwaniu od zbocza stoczył się prawie do samej ścieżki szlakowej.

Po prawie 90 min.od wyjścia z parkingu jesteśmy przy pierwszym progu doliny z którego spada Wodospad Skok. Można tu dojść w 1 godzinę, nam schodzi trochę dłużej gdyż robimy zdjęcia, lokalizujemy szczyty w celu dokładniejszego opisu tu przedstawianego - zresztą gdzie się spieszyć przy takich widokach.

... tu Wodospad Skok na tle nieba i gęściejszych kosówek.

Wychodzimy z kosówek i podziwiamy część dolną Wodospadu Skok. To właśnie tu na wysokości 1700m n.p.m przez próg rozgradzający dolinę Młynicką spada w dół z wysokości ok. 25m śliczny wodospad kończąc swój skok w Stawie pod Skokiem.

Do tej pory trasa była łatwa i przyjemna. Teraz czeka nas  mała trudność. Trzeba obejść wodospad po jego lewej stronie wspinając się po pochyłych płytach ubezpieczonych w tym miejscu łańcuchami.

Na zdjęciu powyżej trasę tego podejścia znaczą wchodzący turyści. Zaś na dolnych zdjęciach kilka migawek z tego trudniejszego odcinka.

... podejście nad Wodospad Skok - Grań Baszt w chmurach.

... tu córka, wnuczka i zabrany na wycieczkę do noszenia ich bagażu zięć.

Podejście nie jest długie ani trudne. Łańcuchy pomagają gdy skały po deszczu są śliskie. Widoki na wodospad i okolice są prześliczne. Trzeba sobie wyobrazić masy wody spadające tu po wiosennych roztopach. Ilość wody jest różna w zależności od pory roku.

Dla ciekawych podaję za Wikipedią:  w marcu - zaledwie 54 l/sek.
                                                                w czerwcu - 880 l/sek.
                                                                a podczas wielkiej powodzi w 1958r płynęło nim 30 000 l/sek.
                                                                wraz z ogromnymi głazami toczonymi z górnych pięter doliny.

Przy wodospadzie zrobiliśmy sobie przerwę na śniadanie co obrazują poniższe zdjęcia. Jak widać apetyty dopisują - palce lizać.

Ponieważ wodospad  nawet z tak małą ilości wody jest b.fotogeniczny przedstawię jeszcze kilka fotek które zachęcą do jego odwiedzenia.
Zresztą co tu zachęcać - ile tu ludzi w sezonie a szczególnie w dni wolne od pracy obrazują moje zdjęcia.

... Staw pod Skokiem i tłum ludzi którzy mają wątpliwości czy iść dalej.

... to tylko ci co idą dalej w górę. większość dochodzi tylko do podstawy wodospadu i wraca.

.... główny wypływ ze Stawu nad Skokiem.

I ostatnie zdjęcia z tej serii pokazujące górną część bocznego wypływu wodospadu ze Stawu nad Skokiem, który to staw niedługo zobaczymy po osiągnięciu pierwszego progu doliny.

.... potrzeba tu tylko więcej wody.

Pod koniec podejścia na próg ścieżka staje się bardziej płaska i po wygodnych kamienistych schodkach dochodzimy na drugie piętro Doliny Młynickiej.

Nie pozostaje nic innego jak jeszcze raz obejrzeć się do tyłu by obejrzeć spadające wody z progu i okoliczne szczyty (niestety we mgle).

I takim to sposobem pokonaliśmy ostatnie kamienne stopnie by zobaczyć drugie piętro doliny. Wchodzimy na Zadnią Polanę. Jak widać więcej tu kwiatów, paproci i innych roślinek.

... najlepszy ogrodnik nie powstydziłby się takiej kompozycji jaką stworzyła sama natura.

... dwie turystki plus ich osobisty tragarz.

Jesteśmy na wysokości 1800m n.p.m. gdzie z wyraźnego wypłaszczenia zajmowanego przez Staw nad Skokiem widać panoramę Doliny Młynickiej aż po Szczyrbskie Jezioro. W oddali widać wystającą konstrukcję skoczni narciarskiej.

Jesteśmy zadowoleni gdyż osiągnęliśmy następny cel - jesteśmy trochę wyżej. Do przełęczy jednak pozostało drugie tyle bo ok. 500m przewyższenia.

Teraz idziemy po poziomych płytach skalnych wygładzonych przez lodowiec, wzdłuż potoku Młynicy wypływającego ze Stawu nad Skokiem. Po chwili wyłania się staw.

Staw nad Skokiem (słow. Pleso nad Skokiem) leży w środkowej części Doliny Młynickiej na polanie zwanej Zadnią. Wysokość lustra wody znajduje się na wysokości 1801m n.p.m.  Ma powierzchnię ok. 0,775 ha.

Chwilę zatrzymujemy się by odpocząć, nacieszyć się ładnym widokiem stawu i okolic, zrobić kilka zdjęć.

Ponieważ mam jeszcze dużo zdjęć z dalszej części naszej wycieczki  pokażę je w drugiej części relacji.