FOTOGRAFIA AMATORSKA
Zbigniew Wójcik
   Home      WYCIECZKI DALEKIE      Barcelona - Sagrada Familia


Barcelona - zwiedzanie Sagrada Familia (kościół Świętej Rodziny)
                                                                                                                            Wycieczka z dnia 6 września 2015r.
 
     Widok Sagrada Familia w Barcelonie z dachu Casa Mila.Widok Sagrada Familia w Barcelonie z dachu Casa Mila.
 
Będąc na wybrzeżu Costa Brava lub Costa de Sol w Hiszpanii dużym niedopatrzeniem byłoby nie zobaczenie wizjonerskiego kościoła Świętej Rodziny (Sagrada Familia) w Barcelonie budowanego od 130 lat wg projektu Antoniego Gaudiego.
 
Na górnym zdjęciu stan budowy z roku 2015 widziany z odległości ok. 1,4 km w linii prostej tj. z dachu Casa Mila którą w tym dniu również odwiedziliśmy a zdjęcia pokażę w osobnej fotorelacji  (odsyłacz na końcu tej fotorelacji).
 
Pakujemy więc plecaki i po ok. 50 minutach dojeżdżamy pociągiem linii R1 do stacji Clot (dwie stacje przed Placem Kataloni). Tu przesiadka do metra linii  L2  do stacji Sagrada Familia (wysiadamy na drugim przystanku).
 
 
Jak widać na zdjęciach jest to jeden z najchętniej odwiedzanych placów budowy w Hiszpanii, gdzie codziennie na oczach tysięcy odwiedzających,  w asyście robotników i pracujących dźwigów można zwiedzać i obserwować postępy prac.   
 
      
 
                                 
 
 
 
 
 
       
 
Pomysłodawcą budowy świątyni był barceloński księgarz i wydawca, Josep Maria Bocabella. To dzięki niemu powstało świeckie Stowarzyszenie Duchowe Czcicieli Świętego Józefa mające za cel przypominanie o wartościach wiary. W 1881 roku Stowarzyszenie kupiło z datków wiernych działkę pod budowę kościoła Świętej Rodziny.
 
Początkowo budowę świątyni realizuje hiszpański architekt  Francesco de Paula Villar który w roku 1882 po konflikcie z pomysłodawcą budowy złożył rezygnację. 
 
W roku 1883 budowę przejmuje młodszy współpracownik Paula Villara, 31-letni Antoni Gaudi który zasadniczo zmienia projekt świątyni.
 
Stworzył monumentalną świątynię o zdumiewających wymiarach i niespotykanym kształcie, pełną innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych i najnowszych w tamtych czasach  osiągnięć technicznych.
 
Wg Gaudiego świątynia ma się składać z trzech fasad symbolizujących tajemnicom Narodzenia, Męki i Chwały tj:
  • Bożego Narodzenia (strona Wschodnia)
  • Męki i Śmierci Chrystusa (strona zachodnia)
  • Chwały albo Wniebowstąpienia (strona południowa)
Ponadto świątynia ma posiadać osiemnaście wież różnej wysokości tj.
  • ośmiu wież Apostołów o wysokości 100 metrów
  •  czterech wież Ewangelistów o wysokości 125 metrów
  • wieży Matki Boskiej o wysokości 120 metrów
  • wieży Chrystusa Zbawiciela o wysokości 170 metrów.
Antoni Gaudi pracował nad projektem i budową świątyni 43 lata i przewidywał zakończenie wielopokoleniowej budowy za około 250 lat.
Za życia Gaudiego została wybudowana jedynie podziemna krypta, ściany absydy od północnej strony i częściowo fasada Bożego Narodzenia (kat. Facana del Naixement, hiszp. Fachada del Nacimiento). To od niej zaczniemy zwiedzania Sagrada Familia. Podzielona ona jest tak jak i pozostałe fasady na trzy portyki - Wiary, Nadziei i Miłosierdzia.
 
 
Cała fasada Bożego Narodzenia jest poświęcona Świętej Rodzinie - dwie główne kolumny podparte na żółwiach (symbol stałości) symbolizują Józefa i Marię. Kapitele kolumn ozdobione palmowymi liśćmi, a w centrum portyku, na samej jego górze znajduje się Drzewo Życia z gołębiami symbolizującymi wiernych.
 
 
... Boża Rodzina w betlejemskiej stajence, z ciekawym wołem zaglądającym do żłóbka
 
            
                                                                                                                                                                                           ... żółw - symbol niewzruszalności kościoła
 
 
Środkowy portal fasady Bożego Narodzenia poświęcony Jezusowi  przedstawia cnotę miłości - jest najbardziej ozdobny. Dekorują go anioły grające na różnych instrumentach, zwierzęta, przybyli do stajenki pasterze, Trzej Królowie oraz rzeźby przedstawiające scenę koronacji Matki Bożej i scenę Zwiastowania.
 
            
                                                 ... hołd Trzech Króli                                                                                                                                           ... koronacja Matki Bożej
 
       
 
                  
                ...grający Anioł                                                                         ... pokłon pasterzy                                                                        ... scena Zwiastowania

Prawy portal fasady Bożego Narodzenia poświęcony Matce Boskiej  przedstawia cnotę wiarę. Po lewej stronie drzwi Gaudi ulokował scenę Nawiedzenia św. Elżbiety przez Marię, po prawej - Marię i Józefa obserwujących Jezusa, którego postać umieszczona jest centralnie na osi wejścia.
Zbawiciel został przedstawiony w momencie, gdy naucza w świątyni, w otoczeniu Zachariasza unoszącego do góry zwój pisma i jego syna św. Jana Chrzciciela stojącego z drugiej strony.
 
 
Inny wizerunek Jezusa, tym razem pracującego młotkiem i dłutem w warsztacie stolarskim, umieszczony został za postaciami Marii i Józefa. Obramowanie niszy tworzą winogrona i kłosy zboża, z których produkuje się wino i chleb ofiarowywane podczas Eucharystii. Fauna i flora wykorzystane jako motywy dekoracyjne w portalu pochodzą z terenów Palestyny.

Wyżej Gaudi ukazał scenę, w której Maria i Józef przynoszą małego Jezusa do świątyni, by kapłan Symeon udzielił mu błogosławieństwa.  
 
                                   
 
Lewy portal fasady Bożego Narodzenia poświęcony świętemu Józefowi  przedstawia cnotę nadzieję. Po lewej stronie wejścia widzimy scenę ucieczki z Egiptu. Świętej Rodzinie towarzyszy anioł prowadzący osiołka.
 
                   
 
Po drugiej stronie w dramatycznym przedstawieniu rzezi niewiniątek zarządzonej przez Heroda matka rozpaczliwie usiłuje uratować życie swego dziecka, które zamierza zabić mieczem rzymski żołnierz. Kaczki i gęsi występujące jako motywy dekoracyjne w dolnej partii portalu pochodzą znad Nilu. Ponad wejściem młody Jezus pokazuje św. Józefowi zranionego gołąbka. W niszy umieszczonej powyżej widnieje scena zaślubin Marii i Józefa klęczących przed kapłanem błogosławiącym nowożeńców.
 
 
Czas przejść na stronę zachodnią świątyni by obejrzeć fasadę Męki i Śmierci Chrystusa (kat. Facana de la Passio, hiszp. Fachada de la Pasion).  Projekty fasady Gaudi opracował w 1911 roku, w czasie gdy po ciężkiej chorobie dochodził do zdrowia. Po jego śmierci, kierując się wskazówkami zawartymi w projektach rzeźby i dekoracje fasady Męki  i Śmierci Chrystusa wykonał kataloński artysta Josep Maria Subbirachs. Zgodnie z myślą Antoniego Gaudiego portal fasady składa się z sześciu ukośnych kolumn przypominających ogromne sekwoje. Oto szkic i makieta tej fasady znajdująca się w muzeum Sagrada Familia które także odwiedzimy. 
 
          
 
Fasada Męki wraz  z wieżami została wybudowana w latach 1954 - 1976 w/g szkiców sporządzonych przez Antoniego Gaudiego. Tak prezentuje się w 2015 roku.
 
 
 
Na sześciu ogromnych kolumnach w formie drzew wspiera się fronton o kształcie piramidy na którym ustawiono osiemnaście mniejszych kolumn w kształcie kości - obecnie w końcowej fazie budowy. Fasada Męki i Śmierci Chrystusa przedstawia sceny Drogi Krzyżowej aż po Zmartwychwstanie.
 
Przed głównym wejściem fasady Męki, nieco z przodu wysunięta kolumna z przywiązanym do niej ubiczowanym Chrystusem. Na umieszczonych z tyłu drzwiach wykonanych z brązu umieszczone słowa Ewangelii mówiące o wydarzeniach Wielkiego Tygodnia.
 
     
 
W centralnym punkcie fasady, u góry scena ukrzyżowanego Chrystusa, któremu towarzyszą po lewej rozpaczające kobiety. U stóp leży czaszka symbolizująca śmierć. Po prawej samotna kula księżyca wyobraża noc zapadłą po zamęczeniu Jezusa. A obok scena złożenia ciała Jezusa do grobu.
 
           
 
Na zdjęciu dolnym scena niesienia krzyża przez Jezusa z widoczną świętą Weroniką ukazującą swą chustę z odbitym obliczem Pana. Po jej lewej stronie stoją dwaj żołnierze i osobno stojącą postacią ewangelisty obserwującego to zdarzenie. Postać ewangelisty ma cechy samego Antoniego Gaudiego - wyraz twarzy, zgarbienie sylwetki, szaty.
 
       
 
W tej scenie ciekawe są sylwetki żołnierzy, a szczególnie ich głowy które Subirachs wzorował na kominach zaprojektowanych przez Antoniego Gaudiego w budynku Casa Mila.
 
Dla porównania pokazuję  z jedno zdjęcie z dachu Casa Mila  z widocznymi kominami - więcej zdjęć z odwiedzin tego budynku w osobnej fotorelacji na którą już wcześniej zaprosiłem.
 
       
 
Następne dwie sceny ukazują Chrystusa w koronie cierniowej prezentowanego przez dwóch żołnierzy zgromadzonym tłumom, oraz pocałunek Judasza. U nóg zdrajcy symbol Szatana w postaci wijącego się węża. Obok magiczny kwadrat z szesnastu pól, w których suma wszystkich boków i przekątnych równa się zawsze 33 - wiek Chrystusa w chwili śmierci. 
 
            
 
... pocałunek Judasza
 
Oczywiście są jeszcze inne sceny z Drogi Krzyżowej, ale nie sposób wszystkie pokazać. Ostatnie dwa zdjęcia pokazują siedzącego wysoko pomiędzy wieżami Chrystusa w symbolicznej scenie Wniebowstąpienia. Figura wysokości 5 metrów jest odlana z brązu i waży ponad dwie tony.
 
 
Oprócz tych dwóch pokazanych fasad istnieje 0d północnej strony fasada Matki Boskiej tzw. absyda świątyni. 
 
Jest ona wzorowana na motywach przyrody - gadów,płazów. Jest wśród nich ślimak, kameleon, jaszczurka, salamandra (gady są symbolem zwierząt piekielnych).
 
Absyda wybudowana w latach 1891 - 1893 znajduje się bezpośrednio nad kryptą którą ukończył Gaudi i po tragicznym wypadku (wpadł pod tramwaj) został w niej pochowany.  Absydę zdobią liczne rzeźby świętych oraz motywy w kształcie ziół i kłosów. Wszystkie  te motywy są widoczne z dalszej odległości.
 
 
 
            
 
Natomiast budowę południowej, głównej fasady Glorii inaczej Chwały (kat. Facana de la Gloria, hiszp. Fachada de la Gloria), największej i najbardziej reprezentatywnej, rozpoczęto dopiero w 2002 roku.
 
 
Po ukończeniu fasady Chwały czyli Wniebowstąpienia będzie w niej główne wejście do świątyni.
 
Jak widać na zdjęciach prace trwają. Gaudi pozostawił jedynie szkice i pomysły jak powinna wyglądać a ostateczny kształt pozostawił do decyzji następnym pokoleniom.
 
Wg  jego wizji ma być wzorowana na bajecznych kształtach góry Montserrat i ma symbolizować zmartwychwstanie, będące dla chrześcijan zapowiedzią powszechnego zmartwychwstania wszystkich ludzi na dźwięk trąbki Sądu Ostatecznego.   Są już plany tej fasady - jak będzie wyglądała w rzeczywistości zobaczymy za kilka lat.
 
 
Tyle o fasadach Sagrada Familia. Dla orientacji poniżej plan świątyni zbudowanej na planie krzyża z zaznaczeniem kolorem niebieskim pokazywanych fasad.
 
 
My wchodzimy do środka świątyni. Jej wnętrze robi ogromne wrażenie z uwagi na wielkość i wystrój. O ile na zewnątrz w wielu miejscach trwają roboty budowlane, to w środku prace budowlane są  całkowicie ukończone - trwają jedynie ostatnie prace wykończeniowe i wyposażenia wnętrza.
Świątynia na powierzchni 4500 m2 może pomieścić nawet 14 000 wiernych. Pomimo swych rozmiarów sprawia wrażenie lekkości dzięki zastosowaniu nowatorskich sklepień opartych na odchylanych kolumnach.
 
 
 
Dzięki takiemu rozwiązaniu, nie były konieczne tradycyjne typy wzmocnień ścian, takie jak mury i łuki spotykane w innych budowlach gotyckich.
Ciężar sklepienia wzięły na siebie kolumny, które w górnej części rozdzielają się na odnogi podobne do gałęzi drzew. Ostatecznym rezultatem wizjonerskiego projektu Gaudiego są nawy kościoła przypominające ogromny las.
 
 
 
Te ogromne pionowe kolumny to jakby pnie drzew, z ich górnych węzłów wychodzą mniejsze pochyłe symbolizujące konary na których wspiera się sklepienie świątyni.
 
                    
 
Świątynia składa się z pięciu naw. Nawa główna ma szerokość 15 metrów i wysokość 45 metrów, zaś cztery nawy boczne mają szerokość 7,5 metrów i wysokość 30 metrów. Kopuła ma wysokość 60 metrów.   Żeby więc podziwiać rozświetlony strop nieźle trzeba zadzierać do góry głowę.
 
                 
 
 
 
 
Główna nawa wraz z absydą ma długość 60 metrów. W absydzie umieszczony jest ołtarz główny w formie bloku irańskiego porfiru o długości 3 metrów i wadze 7,5 tony.
 
Nad ołtarzem  znajduje się baldachim a pod nim postać ukrzyżowanego Chrystusa, rzeźba wykonana wg projektu Antoniego Gaudiego przez rzeźbiarza Francesca Fajuli.
 
 
 
 
Wnętrze jest bajecznie kolorowe za sprawą doskonałego oświetlenia naturalnego które wydobywa z tego ogromu budowli poszczególne szczegóły, detale składające się na wystój świątyni - żyrandole, schody, posadzki, witraże, kropielnice czy boczne galerie chóru.
Oto kilka takich szczegółów.
 
          
 
           
 
                   
 
                   
 
W niższej kondygnacji świątyni mieści się ciekawe muzeum historii świątyni, z archiwalnymi zdjęciami, modelami i ciekawostkami wyjaśniającymi tajemnice świątyni Sagrada Familia. Między innymi można zobaczyć konfesjonał zaprojektowany przez Gaudiego.
 
 
                       
 
 
 
Zwiedzając świątynię, warto wjechać windą lub wejść pieszo na jedną z wież, by popodziwiać panoramę Barcelony. My oczywiście z takiej atrakcji skorzystaliśmy.
 
       
 
Na dolnych dwóch zdjęciach widok w kierunku wschodnim tj. w kierunku  Morza Śródziemnego.  Na obu doskonale widać charakterystyczny dla Barcelony budynek  Wieży Agbar (Torre Agbar), nowoczesnego wieżowca w dzielnicy Poblenou symbolu architektury XXI wieku. Doskonale widoczny przy wjeździe do Barcelony od strony autostrady prowadzącej z Badalony (od strony Costa Brava). 
 
      

Wieża Agbar (Torre Agbar) ma 142 metry wysokości i jest siedzibą centrali miejskich wodociągów. Betonowy wewnętrzny szkielet pokryty jest na zewnątrz taflami szklanymi tworzącymi kolorową mozaikę. Wieczorem wieża jest oświetlona z zastosowaniem systemu LED.  Przez mieszkańców Barcelony zwana ogórkiem, szparagiem czopkiem lub wibratorem.  Najbardziej trafne określenie to jednak "gejzer" - określenie podawane przez samego autora projektu gdyż kojarzy się z wodą. Jest przecież siedzibą wodociągów.
 
 
Na zdjęciu poniżej w całej okazałości wzgórze Montjuic z wieloma atrakcjami turystycznymi - Pałac Narodowy z Muzeum Sztuki Katalońskiej, Magiczna Fontanna, Stadion Olimpijski i inne obiekty sportowe, Wioska Hiszpańska (Poble Espanyol).
 
       
 
W cenie wizyty na wieży jest wjazd i zjazd windą, ja jednak polecam powrotną drogę krętymi schodkami poprowadzonymi wewnątrz wieży. Schodząc można małymi otworami okiennymi z bliska obserwować niezliczone detale architektury Gaudiego, ich formy, kolory.  Na każdym metrze kwadratowym zobaczymy coś innego, każda coś symbolizuje  - oto kilka z nich. 
 
 
 
                         
 
 
                     
 
 
                          
        
Jak widać prace na zewnątrz świątyni są prowadzone pełną parą i są finansowane jedynie z dobrowolnych datków wiernych i biletów wstępu do świątyni. Przypuszcza się, że wszystkie prace zostaną zakończone w roku 2026 tj. w setną rocznicę śmierci Antoniego Gaudiego.
 
 
Powrót do strony głównej:  STRONA GŁÓWNA 
 
Fotorelacja z odwiedzenia Casa Mila:   >Barcelona - Casa Mila 
 
Przy opracowaniu korzystałem:
    • Przewodnik "Czarodziejska Barcelona Jerzego Żebrowskiego - oficyna Wydawnicza "Rewasz" wydanie 2014
    • Przewodnika "Barcelona" wydawnictwa Express Map
    • Przewodnika Podróże z pasją "Hiszpania" wydawnictwa Global
    • Ogólnodostępnych informacji w Wikipedii
     
     

    Wspierane przez Hosting o12.pl